شناسهٔ خبر: 4850107 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آتن فهرست اصلاحات اقتصادی را ارائه می کند

تهران- ایرنا- آتن فهرست اصلاحات اقتصادی خود را به منظور هموار ساختن راه دریافت وام های بعدی امروز (پنجشنبه) به طلبکاران بین المللی، اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول ارائه می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، در بیانیه دولتی یونان آمده است: جلسه گروه بروکسل در فضایی مثبت برای بررسی اصلاحاتی که یونان در نظر دارد به منظور دستیابی به راه حلی کارآمد و دو جانبه اعمال کند، گرد هم می آیند.

یک منبع اروپایی گزارش داد: جلسه گروه بروکسل متشکل از نمایندگان نهادهای وام دهنده و دولت یونان صبح امروز آغاز شده است. این نشست تا روز یکشنبه با برنامه از پیش تعیین شده ادامه خواهد یافت.

'مارگاریتیس شیناس' سخنگوی کمیسیون اروپا با 'سازنده 'خواندن فضای این نشست ابراز امیدواری کرد که یونان تعهدات ویژه ای را بپذیرد.

بر پایه این گزارش، آتن به تازگی ترکیب مذاکره کنندگان خود را به دلیل انزوای 'یانیس واروفاکیس' وزیر اقتصاد در نشست اخیر وزیران داریی اتحادیه اروپا در 'ریگا' تغییر داده است.

یونان دو ماه قبل توانست به توافقی با منطقه یورو برای دریافت قسط جدید وام از بانک مرکزی اروپا، اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول به مبلغ هفت میلیارد و 200 میلیون یورو به توافق برسد؛ اما دریافت این پول تنها در صورتی ممکن است که اتحادیه اروپا با شیوه جدید آتن برای اجرای اصلاحات اقتصادی که به معنای کاستن از تدابیر ریاضتی است، موافقت کند.

آژانس اعتبار سنجی 'مودیز' نیز امروز (پنجشنبه) دورنمای اقتصادی یونان را 'منفی' ارزیابی کرد. این آژانس همچنین رتبه اعتباری این کشور را در سایه تردیدها در مورد توان بازپرداخت بدهی، یک درجه کاهش داد.

یونان از ماه مه 2010 و پس از ورشکستگی در بازارهای اوراق قرضه و مالی جهان، 240میلیارد یورو از سه نهاد مالی بین المللی شامل صندوق بین المللی پول، بانک مرکزی و اتحادیه اروپا وام دریافت کرده است.

دولت های پیاپی آتن در ازای دریافت وام، وعده اجرای اصلاحات اقتصادی بنیادین و کاهش شدید هزینه ها را داده اند. اما تدابیر ریاضتی انجام شده نرخ رشد اقتصادی را کاهش و به بیکاری عمده منجر شده است.

حزب چپ گرای 'سیریزا' یونان به رهبری 'الکسیس سیپراس' توانست در 25 ژانویه (5 بهمن ) با وعده پایان دادن به سیاست های ریاضتی تحمیلی اتحادیه اروپا، در انتخابات پارلمانی به پیروزی برسد. دولت جدید یونان از نخستین روزهای فعالیتش، تلاش خود را برای مذاکره با وام دهندگان خارجی درباره بدهی های کشور آغاز کرد.

اروپام ** 9053 ** 1095

نظر شما