شناسهٔ خبر: 48463030 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

«خوناب» ی برای خوزستان

صاحب‌خبر -

فرهنگی: علی قمصری آهنگساز و نوازنده تارایرانی در بیست و سومین برنامه از پروژه «تار ایرانی» سفری به اهواز داشته و میهمان مردمان خونگرم خوزستان شده است، خوزستانی که چند روزی است صدای مردم  ایران شده و این روزها همه از بحران بی‌آبی خوزستان و کارون می‌گویند؛ این همصدایی و همسرایی علی قمصری را به اشتیاق واداشته تا «خوناب» را بنوازند. او در قطعه خوناب (دم-ماء) از بیقراری‌ای سخن  می‌گوید که او را از گیلان به اهواز کشاند.
پروژه «تار ایرانی» به همت و ایده‌ علی قمصری و با محوریت تارنوازی، طراحی و در حال اجرا است. قمصری در این پروژه به استان‌ها و شهرهای مختلف کشورمان سفر می‌کند و در هر شهر به تارنوازی می‌پردازد. حاصل هر کدام از این سفرها و اجراها به شکل تصویری ضبط و منتشر می‌شود.
اما این نوازنده و آهنگساز در شرح اجرای خود در اهواز در صفحه رسمی خود نوشته است: «بیقراری‌ای که مرا از گیلان به اهواز کشاند، در خاک خوزستان به این قطعه تبدیل شد. اصلاً در مسیر خوزستان به اینکه چه باید نواخت، فکر نمی‌کردم. می‌دانستم حسی که دارم مسیر را برای خلق هموار می‌کند. حسم غم تنها نبود، ترکیبی از غم، خشم کنشگر بودن
بی قراری و عصیان بود.»
این آهنگساز «خوناب» را برای مردم خوزستان نواخت و گفته است: «خوناب» مانند پازلی پراکنده که تکه‌هایش از گیلان تا اهواز متولد شده، در لحظه، یعنی زمان اجرا کامل شد؛ چراکه بسیاری از ملودی‌های تار کاملاً بداهه است خوزستان  خارج از نوبت، «تار ایرانی» را میهمان خود کرد تا این اثر را در بخش‌های خشک شده خوزستان ضبط کنیم. سوء مدیریت بعضی شهرهای این استان سرشار از رودخانه را با بحران آب و معیشت مواجه کرده. به طوری که اهالی شهرهایی که پر از منابع نفت، آب و گاز هستند، خود از حداقل امکانات محرومند. من به عنوان یک انسان نمی‌توانم در برابر این کوتاهی‌ها سکوت کنم. قطعه «خوناب» را دو روز پیش تحت تأثیر این شرایط در خاک خوزستان ساختم و با هنرمندان  خوزستانی و با استفاده نمادین از دبه‌های آب اجرا کردیم. خودم نیز با توجه به اینکه  مردم خوزستان با حداقل‌ها می‌سازند، تنها با سیم بم تار این قطعه را اجرا کردم. چرا که سیم بم، در نواختن کمترین استفاده را دارد. جملات اولی هم مربوط به قطعه فولکلور عربی «حیک» است که به صورت کند شده اجرا کردم.»
او تاکنون به شهرهایی مانند قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرم‌آباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور و قوچان سفر کرده است. قمصری نگاهی ویژه به موسیقی مناطق مختلف دارد. یعنی آثاری که برای اجرا انتخاب می‌کند، معمولاً براساس ملودی‌های معروف آن منطقه است.

نظر شما