شناسهٔ خبر: 48460990 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انتقاد شورای امنیت از موضع ترکیه در قبال قبرس

شورای امنیت سازمان ملل از موضع رجب طیب اردوغان در قبال قبرس انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای انتقاد خود را از موضع «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ابراز کرد.

دیپلمات‌های شورای امنیت در این باره گفتند: «اظهارات رئیس جمهور ترکیه برای دو دولتی شدن قبرس را محکوم می‌دانیم و خواستار توافق عادلانه برای کشوری متحد تحت حاکمیت دو دولت (bizonal federation) هستیم.»

در بخشی از بیانیه این نهاد بین‌المللی که به دست خبرگزاری فرانسه رسیده، آمده است: «اعلامیه رهبران ترک و ترک-قبرسی در زمینه قبرس را محکوم می‌کنیم. شورای امنیت از چنین اقدامات یک‌جانبه‌ای که مغایر با تمام بیانیه‌های قبلیست، عمیقا ابراز تاسف می‌کند »

این دیپلمات‌ها همچنین اعلام کردند در ساعات آتی بیانیه‌ای رسمی‌تر از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر خواهد شد.

قبرس از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل می شود که بخش شمالی ترک نشین و بخش جنوبی یونانی نشین است. بخش جنوبی قبرس که شهر «نیکوزیا» پایتخت در آنجا قرار دارد، به عنوان یک دولت مستقل توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود و عضو اتحادیه اروپا است.

در حال حاضر بر خلاف مجموعه تلاش‌های دیپلماتیک سازمان ملل برای دستیابی به یک توافق جامع، قبرس در یک اختلاف چندین دهه‌ای بین دو بخش یونانی و ترکی گرفتار شده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، هفته جاری از قسمت ترک‌نشین قبرس بازدید کرده بود. در ویدئو کنفرانسی اعلام کرد: تنها خواسته‌ی ترک‌های قبرس به رسمیت شناخته شدن آن‌ها به عنوان یک دولت مستقل است. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا هرچه زودتر دولت ترکی قبرس در سطح بین‌الملل به رسمیت شناخته شود.

همچنین امروز «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، گفت: «اتحادیه اروپا مدت طولانی است که اعتبار خود را درباره بررسی مسئله قبرس از دست داده است.»

انتهای پیام/

نظر شما