شناسهٔ خبر: 48453989 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

آمریکا به دنبال خرید زمان برای تنظیم جوابیه در پرونده شکایت ایران

دیوان بین المللی دادگستری مهلت آمریکا برای تنظیم لایحه جوابیه در پرونده شکایت ایران را تا نوامبر۲۰۲۱ تمدید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، دیوان بین المللی دادگستری دیروز پنجشنبه اعلام کرد طی حکمی که ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) صادر شده، مهلت آمریکا برای تنظیم لایحه جوابیه در پرونده شکایت ایران را تا ۲۲ نوامبر ۲۰۲۱ تمدید کرده است.

طبق اعلام دیوان بین المللی دادگستری دولت آمریکا با توجه به در جریان بودن مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین خواستار تمدید مهلت برای تنظیم لایحه جوابیه خود در پرونده شکایت ایران از این کشور به دلیل نقض پیمان مودت شده است.

در حکم دیوان بین المللی دادگستری آمده است: دولت آمریکا در نامه‌ای که ۹ ژوئیه ارسال کرده از این نهاد خواسته است که مهلت تنظیم لایحه جوابیه را تا ۲۱ دسامبر تمدید کند. این در حالی است که دیوان بین المللی دادگستری آن را برای ۲۲ نوامبر سال جاری میلادی تمدید کرده است.

آمریکا مدعی است که این کشور در سه ماه گذشته مشغول مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای ایران بوده و نتیجه این مذاکرات می‌تواند بر محتوای جوابیه آمریکا تاثیر مستقیم داشته باشد. واشنگتن همچنین ادعا کرده است افراد مهمی که باید جوابیه دولت آمریکا را تنظیم کنند مشغول انجام مذاکرات هستند و این امر تهیه پیش نویس لایحه را با مشکل مواجه می‌سازد.

دیوان بین المللی دادگستری رونوشتی از این نامه را به نماینده ایران ارسال کرده است. در همین راستا، نماینده جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای که دیروز ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) صادر شد با درخواست آمریکا برای تمدید مهلت تنظیم جوابیه مخالفت و اعلام کرده است که نتایج مذاکرات تاثیری بر روند رسیدگی به این پرونده ندارد.

در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه این کشور، تهران طبق «پیمان مودت» علیه آمریکا به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرد و خواستار لغو تحریم‌ها شد.

دولت ترامپ از بدو شروع کار در ژانویه ۲۰۱۷، بی‌تعهدی خود را نسبت به توافقات مهم بین‌المللی از جمله برجام، توافق آب و هوایی پاریس، پیمان تجاری دو سوی اقیانوس آرام (ترنس-پسیفیک) و قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) به اثبات رسانده و پس از آن برای فرار از تبعات حقوقی نقض پیمان مودت با ایران و پرهیز از اجرای حکم موقت دادگاه لاهه در رفع برخی تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری علیه کشورمان از جمله در زمینه صادرات اقلام دارویی، مواد غذایی و قطعات یدکی هواپیما اعلام کرد که از پیمان مودت با ایران خارج می‌شود.

در ۸ مه ۲۰۱۸ دیوان بین المللی دادگستری با بررسی شکایت ایران آمریکا را به رفع تحریم‌های دارویی، انسان دوستانه، هوافضا و کشاورزی ملزم و خواستار ممانعت از هر نوع مناقشه شد. با این حال، دولت آمریکا تاکنون به تعهدات خود به موجب دستور موقت دیوان عمل نکرده است و دولت ایران این فرصت را دارد که به دلیل عدم ایفای تعهدات آمریکا بر مبنای دستور موقت از دیوان درخواست جبران خسارت کند.

برچسب‌ها:

نظر شما