شناسهٔ خبر: 48452004 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تحقیق سازمان ملل درباره جرائم نظام‌مند رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها

کمیسر عالی حقوق بشر سابق سازمان ملل قرار است مسئولیت تحقیقات درباره جرائم نظام‌مند علیه فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی را بر عهده بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد ناوی پیلای که پیشتر به عنوان کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان فعالیت می‌کرد، قرار است یک تیم سه نفره تحقیقاتی را با هدف بررسی‌های دقیقتر جرائم نظام مند در سرزمین‌های اشغالی در درگیری‌های دهه‌های اخیر در خاورمیانه رهبری کند.

این گروه تحقیقاتی در جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل و در پی افزایش تنش‌ها در ماه‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی تشکیل شده است. کمیسیون تحقیق حقوق بشر سازمان ملل بالاترین سطح تحقیقاتی است که می‌تواند زیرنظر شورای امنیت دستوراتی صادر کند.

این شورا در جلسه ماه گذشته خود تصمیم گرفته بود گروهی تحقیقاتی را به منظور بررسی و تحقیقات بیشتر درباره نقض حقوق بشر و سوء استفاده از قوانین بین المللی و نقض آشکار حقوق بشردوستانه در سرزمین‌های اشغالی به ویژه قدس شرقی تشکیل دهد.

این گروه تحقیقاتی موظف است تمامی علل اساسی تنشها، بی ثباتی منطقه ای، طولانی شدن منازعات، سرکوب‌های سیستماتیک قومی، نژادی و مذهبی را بررسی کند.

پیشتر شورای امنیت سازمان ملل نیز در هشت مورد جداگانه دستور بررسی و تحقیقات مفصل درباره نقض حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی را صادر کرده بود، ولی عملاً این نخستین کمیسیون این شورا برای رسیدگی به شرایط فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی است که در طول این سال‌ها تشکیل شده است.

در آخرین درگیری میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی که به مدت ۱۲ روز به طول انجامید و در طی آن تعدادی از جوانان، زنان و کودکان فلسطینی به شهادت رسیدند و در نهایت نیز به پیروزی جبهه مقاومت انجامید، میشل باشله، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد تجاوزات رژیم صهیونیستی می‌تواند نقض آشکار حقوق بشر و ارتکاب به جنایات جنگی باشد.

پیلای که حالا قرار است ریاست این گروه تحقیقاتی را بر عهده بگیرد در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ به عنوان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر فعالیت می‌کرد.

این در حالی است که دیوان لاهه نیز قرار است در جریان پرونده‌ای جنایت‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را که پس از سال ۱۹۶۷ اشغال شده‌اند، بررسی کند. این مناطق شامل «کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی» است.

تصمیم برای آغاز رسمی این تحقیقات پس از آن اعلام شد که این دادگاه در مدت ۵ سال، یک «ارزیابی مقدماتی» از مسائل فلسطین اشغالی انجام داد. در این تحقیقات مقدماتی نمایندگانی از رژیم صهیونیستی و سرزمین‌های اشغالی نیز حضور داشتند.

«فاتو بنسوده» دادستان کل دیوان بین‌الملل کیفری در این باره اعلام کرده است که تحقیقات رسمی برای رسیدگی به پرونده جنایات جنگی رژیم اشغالگر صهیونیستی در فلسطین اشغالی آغاز شده است و این تحقیقات بر اساس صلاحیت دیوان لاهه (که در سال ۲۰۱۴ تعریف شده است) و در زمینه رسیدگی به جرائم جنگی در فلسطین اشغالی انجام خواهد شد.

مدتی پس از اعلام این تصمیم رژیم صهیونیستی به‌طور رسمی اعلام کرد تصمیم ندارد تا با دیوان بین‌الملل کیفری در پرونده مربوط به تحقیقات درباره جنایات جنگی در فلسطین اشغالی همکاری کند.

گروه‌های فلسطینی در واکنش به این تصمیم، عدم همکاری رژیم اشغالگر با دیوان کیفری بین‌الملل را محکوم دانستند و این تصمیم را «جنایت جنگی، گردن‌کشی و کوچک شمردن عدالت در سطح بین‌الملل» عنوان کردند.

بیشتر بخوانید:

صهیونیست‌ها امیدوار به مختومه شدن پرونده جنایات جنگی خود در لاهه!

انتهای پیام/

نظر شما