شناسهٔ خبر: 48451946 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از افزایش سرانه مدارس استثنایی تا آخرین وضعیت واکسیناسیون معلم

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره مزیت ورود به رشته‌های مهارتی برای دانش آموزان و اما و اگرهای طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۰ گذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره شرکت در کلاس‌های جبرانی دانش‌آموزان، موانع اجرای سند تحول بنیادین و شرایط و زمان واکسیناسیون معلمان سپری شد.

شرکت در کلاس‌های جبرانی دانش‌آموزان رایگان است

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی با اشاره به برنامه‌های جبرانی در نظر گرفته شده برای دانش آموزان اظهار کرد: کلاس‌های جبرانی برای آن دسته از دانش آموزانی که به هر دلیلی در این ایام کرونا مهارت‌های لازم را کسب نکرده‌اند در دوره‌های ابتدایی و متوسطه در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: دانش آموزان دوره ابتدایی که در ارزشیابی توصیفی «قابل قبول» و «نیازمند تلاش بیشتر» دریافت کرده اند، در دوره اول ابتدایی در دروس فارسی و ریاضی و در دوره دوم ابتدایی در دروس علوم، ریاضی و فارسی آموزش مجدد می‌بینند.

معاون آموزش متوسطه با اشاره به اینکه برای جبران ضعف یادگیری در این دوره جبرانی ۱۲ جلسه کلاس در نظر گرفته شده است، بیان کرد: بخشنامه‌ای همراه با شیوه نامه به تمام استان‌ها ارسال کردیم تا با همکاری خانواده‌ها این کلاس‌ها برگزار شود، همچنین طی تفاهم‌نامه‌ای با بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، دانشجومعلمان هم اعلام آمادگی داشتند تا به ما در این برنامه کمک کنند.

هنرستان‌ها ظرفیت کافی برای تحصیل دارند

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در شرایط فعلی بیش از ۳۵ درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند و هر سال این ظرفیت نسبت به سال قبل افزایش پیدا می‌کند البته با توجه به اینکه هنرستان‌ها نیازمند امکاناتی هستند افزایش ظرفیت آن‌ها دشوار خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر دانش آموزان و خانواده‌ها با ظرفیت هنرستان‌ها آشنا شوند گرایش بیشتری به این شاخه تحصیلی خواهند داشت و همچنان هم ظرفیت کافی برای تحصیل دانش آموزان متوسطه دوم وجود دارد.

او درباره شهریه مدارس غیردولتی با اشاره به اینکه بخشی از هزینه‌های مدارس غیردولتی به صورت اجتناب ناپذیر افزایش یافته است، بیان کرد: هزینه معلم و اجازه فضا‌های آموزشی افزایش پیدا کرده است بنابراین نیازمند افزایش شهریه هستیم و امیدوارم همین روز‌ها به تفاهم برسیم.

افزایش ۱/۵ متر مربعی سرانه مدارس استثنایی/ کمبود معلم برای سال تحصیلی جدید نداریم

سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره وضعیت تامین معلم در مدارس با نیاز‌های ویژه گفت که کمبود معلم همواره وجود داشته و این روند ادامه دارد، اما از روش‌های جایگزین برای جبران این خلاء استفاده می‌کنیم بر همین اساس هیچ دانش‌آموزی به دلیل نبود مدرسه یا خالی بودن کلاس درس از حیث نبود معلم از تحصیل محروم نمانده است.

او ادامه داد: با توجه به اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر۱/۵ متر مربعی سرانه فضای آموزشی مدارس استثنایی افزایش پیدا کرده است؛ همچنین سال گذشته ۲ هزار مدرسه با همکاری سازمان نوسازی مدارس مناسب سازی شد.

آخرین وضعیت واکسیناسیون معلمان و کادر اجرایی مدارس

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش درباره سرانجام واکسیناسیون معلمان که طبق اعلام قبلی قرار بود از مرداد آغاز شود، اظهار کرد: در شرایط کنونی آمارگیری معلمان با همکاری آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در حال انجام است.

او ادامه داد: دولت باید با جدیت وارد عمل شود چراکه اگر واکسیناسیون به درستی صورت نگیرد و به تبع آن بازگشایی مدارس را در سال تحصیلی آینده نداشته باشیم، خسارات جبران ناپذیری به آموزش و پرورش وارد خواهد شد.

سند تحول برای مسئولان نیاز به توضیح و تفسیر دارد

مژگان انصاری پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت تاکید کرد: نوع گفتمان در سند تحول به گونه‌ای است که حتی برای خیلی از مسئولان نیاز به توضیح و تفسیر دارد، استفاده مکرر از کلماتی مانند حیات طیبه، ساحت و ... نیاز به یک فرهنگ لغت ویژه برای این سند را توجیه می‌کند.

انصاری نداشتن شاخص برای میزان تحقق اجرای سند تحول بنیادین را هم از دیگر معضلات اجرایی شدن سند تحول برشمرد و گفت: اگرچه کمیته‌ای تحت عنوان کمیته پایش در شورای عالی آموزش و پرورش برای بررسی میزان تحقق سند تشکیل شده است، امّا بیشتر این کمیته نقش صوری دارد تا واقعی، زیرا هیچ بازخورد دقیق، سنجیده و علمی‌ از کمیته مزبور بازخورد داده نشده است.

صفر تا صد ثبت‌نام کلاس اولی‌ها/ دغدغه خانواده‌های نوآموزان چیست؟!

براساس برنامه‌ریزی که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان متولی توزیع کتاب و برنامه درسی دارد،  ثبت سفازش کتاب‌های درسی کلاس اولی‌ها، هفتمی‌ها و دهمی‌ها از ششم تیرماه آغاز شده است و تا شهریور ادامه دارد.

نام نویسی کلاس اولی ها از اوایل خرداد آغاز و تا حدود شهریور ادامه پیدا می‌کند البته که قریب به اتفاق اولیا برای نام نویسی درمدارس در این برهه زمانی دست به کار شده‌اند اما آن گروه از خانواده هایی که قصد ثبت نام فرزندانشان  در مدارس خاص همچون  مدارس شاهد را دارند، هنوز در تکمیل فرایند  ثبت نام میان پذیرش یا رد نام نویسی فرزندشان بلاتکلیف مانده اند، مشکل محدوده بندی مناطق برای ثبت نام مدرسه هم که تا حدی با مجازی شدن آموزش ها تعدیل شده بود، امسال  جایش را به پیش ثبت نام اینترنتی داد که گویا مانند دیگر سامانه‌های راه‌اندازی شده در ایام کرونا تا رسیدن به یک مجموعه کامل و کارا هنوز راه بسیاری در پیش دارد.

انتهای پیام/

نظر شما