شناسهٔ خبر: 48451931 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

در گزارش پولیتیکو مطرح شد

افشای ماموریت جدید نظامیان آمریکایی در عراق

​اقتصادنیوز: نشریه پولیتیکو گزارش داد مقامات آمریکایی و عراقی در حال نهایی کردن طرحی برای تغییر ماموریت نظامیان آمریکایی در عراق به مستشاری هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز پایگاه خبری پولیتیکو روز پنجشنبه به وقت محلی در گزارشی به نقل از منابع مطلع نوشت مقامات قصد دارند این تغییر را روز دوشنبه پس از دیدار مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید اعلام کنند.

این رسانه آمریکایی نوشت این طرح شامل خروج نظامیان آمریکا نیست و گروهی از این نظامیان برای مدت نامعلوم در خاک عراق باقی خواهند ماند.
به نوشته پولیتیکو، نظامیانی که در خاک عراق باقی می‌مانند وظیفه پشتیبانی اطلاعاتی، لجستیک و شناسایی از نیروهای عراقی در مبارزه با داعش را به عهده خواهند داشت.

جان کربی سخنگوی پنتاگون نیز به پولیتیکو گفت جلسات در سطح وزیران نمایانگر گستردگی این مشارکت و اهمیتی است که دولت بایدن  عراق را به عنوان نقطه اتکای ثبات در خاورمیانه می داند.
پایگاه خبری پولیتیکو نوشت رویکرد دولت بایدن به عراق در تضاد با اوضاع افغانستان است زیرا آمریکا طولانی ترین جنگ خود را به پایان می رساند. در عراق ، مقامات آمریکایی و عراقی به دنبال مشارکت نظامی طولانی مدت هستند.
در افغانستان انتظار می رود تمام نیروهای آمریکایی تا ۳۱ اوت خاک افغانستان را ترکنند به غیر از حدود ۶۰۰ نفر که برای کمک به امنیت سفارت ایالات متحده و فرودگاه کابل باقی خواهند ماند.

پیش از این، نشریه "وال استریت ژورنال" گزارش داد مقام های ارشد آمریکایی و عراقی قصد دارند بیانیه ای صادر کنند که در آن از نیروهای نظامی آمریکا خواسته می شود تا پایان سال میلادی جاری خاک عراق را ترک کنند.
به گزارش ایرنا، فواد حسین وزیر امور خارجه عراق به وال استریت ژورنال گفت: ما به جنگجویان اضافی (نیروهای آمریکایی) نیاز نداریم زیرا دارای نیروی کافی هستیم.
وی افزود: ما به همکاری در زمینه اطلاعات نیاز داریم. به کمک در آموزش نیروها نیاز داریم. به حمایت هوایی نیاز داریم.
هفته پیش برت مک گورک هماهنگ کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید در دیدار با مقام های ارشد عراقی به آنها از تصمیم آمریکا برای خروج مرحله ای نیرو و تجهیزات نظامی خود از عراق خبر داد.

به گفته منابع آگاه عراقی، هماهنگ کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید همچنین اعلام کرده است که خروج نیروهای آمریکایی از عراق به صورت مرحله ای خواهد بود و این کار مانند عقب نشینی از افغانستان فوری انجام نخواهد شد به همین دلیل تکمیل خروج نیروهای آمریکایی ممکن است سال ها طول بکشد.

دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ پیش تر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.
ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد «داعش» اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را ۳ هزار نفر اعلام کرد. با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی این کشور شمار واقعی این نیروها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما