شناسهٔ خبر: 48451870 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تاکید مسکو و سازمان ملل بر ادامه فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه

وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه بر ادامه کار کمیته قانون اساسی سوریه بدون پیش‌شرط و دخالت خارجی تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روسیاالیوم، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و "گیر پدرسون" نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه پنجشنبه شب در مسکو دیدار کردند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که لاوروف و پدرسون درباره تحولات کنونی سوریه به صورت مفصل بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس این گزارش دو طرف در این دیدار درباره پیشبرد تلاش‌های بین المللی و اجماع جامعه جهانی درباره ضرورت حل و فصل سیاسی بحران سوریه بر اساس احیای کامل حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی این کشور بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر خارجه روسیه و  نماینده ویژه سازمان در امور سوریه در این دیدار بر لزوم ادامه فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه بدون پیش شرط و دخالت خارجی تاکید کردند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد 28 آذرماه 1394 قطعنامه شماره 2254 را با عنوان «نقشه راه عملیات انتقال سیاسی در سوریه» با اجماع اعضاء تصویب کرد و مسئله تشکیل کمیته قانون اساسی در مرکز توجهات بین‌المللی در مورد تحولات سوریه قرار گرفت. تغییر قانون اساسی سوریه یکی از اقداماتی است که در جریان حل بحران این کشور از سوی مخالفان دولت براساس قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد در دسامبر 2015 همواره به عنوان یکی از خواسته‌های مهم در جریان نشست‌های آستانه و سوچی مطرح و از سوی کشورهای ضامن برای حل این بحران دنبال شده است.

در واقع شالوده‌های تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بر اساس همین قطعنامه سازمان ملل بود که شروع به کار آن بارها به تعویق افتاد و نهایتا در سال 2019 شروع به کار کرد. اولین نشست آن در سی ام اکتبر 2019 در  شهر «ژنو» برگزار شد. در اولین جلسه که 45 دقیقه به طول انجامید فضا زیاد مناسب نبود.

کمیته تدوین قانون اساسی شامل سه گروه که هرکدام 50 عضو دارد است؛ گروه اول از سوی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه معرفی شده است. گروه دوم، از سوی مخالفان سوری است که اعضای آن 50 نفر است. گروه سوم هم که اعضای آن 50 نفر است، از سوی سازمان ملل انتخاب شده و از افراد جامعه مدنی و مستقلین است.

انتهای پیام/

نظر شما