شناسهٔ خبر: 48451840 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاکید روسیه و سازمان ملل بر ادامه کار کمیته قانون اساسی سوریه

مسکو - ایرنا - «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه و «گئیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه بر ادامه کار کمیته قانون اساسی سوریه بدون دخالت خارجی تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  ایرنا در این دیدار که پنجشنبه شب در مسکو انجام شد دو طرف یک نظر کلی در مورد لزوم ادامه کار کمیته قانون اساسی بدون پیش شرط و دخالت خارجی ابراز کردند که بستری منحصر به فرد برای گفت و گوی مستقیم بین سوریه و اقدام مهمی برای ایجاد اعتماد بین گروههای سوری است.

در این دیدار، لاوروف و پترسون بر انجام وظایف فوری و جامع بشردوستانه بین المللی برای حل مسائل سوریه با در نظر گرفتن وخامت اوضاع اقتصادی و اجتماعی در این کشور در پس زمینه همه گیری کووید-۱۹ تاکید کردند.

طرفین همچنین موضوعات تشدید تلاش های بین المللی مربوطه برای حل سیاسی-دیپلماتیک بحران سوریه را بر اساس احیای کامل حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی این کشور بررسی کردند

کمیته قانون اساسی سوریه سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار با حضور ۱۵۰ تن از نمایندگان جناح های گوناگون تشکیل شد، به نحوی که دولت، اپوزیسیون و جامعه مدنی هر یک ۵۰ نماینده را برای شرکت در نشست ژنو فرستاده بودند.

دور اول، دوم،  سوم ، چهارم و پنچم کارگروه تدوین قانون اساسی سوریه به ترتیب ۱۳ آبان و ۴ آذر ۱۳۹۸ و ۳ شهریور ، ۱۵ آذر و ۶ بهمن ۹۹ در ژنو برگزار شده بود. براساس توافق‌های قبلی ترکیب اعضای کمیته یاد شده شامل ۵۰ نماینده دولت سوریه، ۵۰ نفر از مخالفان و ۵۰ نفر از گروه‌های جامعه مدنی و مستقلین این کشور است.

تغییر قانون اساسی سوریه یکی از اقداماتی است که در جریان حل بحران این کشور و براساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم در جریان نشست‌های آستانه و سوچی مطرح و از سوی کشورهای ضامن برای حل این بحران دنبال شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هم ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ قطعنامه شماره ۲۲۵۴ را با عنوان «نقشه راه عملیات انتقال سیاسی در سوریه» با اجماع اعضاء تصویب کرد.

سوریه از سال ۲۰۱۱ شاهد فعالیت های عناصر تروریست مورد حمایت برخی کشورهای غربی، عربی و رژیم صهیونیستی است و آنان در طول ۱۱ سال گذشته خسارت های سنگینی را به زیرساخت های این کشور وارد کرده اند.

نظر شما