شناسهٔ خبر: 48451486 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

داودی و هاشمی در بین پولادمردان آوردگاه توکیو

تهران- ایرنا - فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری لیست اولیه در بازی‌های المپیک توکیو را اعلام کرد که «علی هاشمی» و «علی داودی» ۲ نماینده ایران در دسته‌های ۱۰۹ و به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم حضور دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در مسابقات وزنه‌برداری بازی‌های المپیک توکیو ۷۷ کشور نماینده دارند و شمار وزنه‌برداران حاضر در این تورنمنت بزرگ ۲۹۵ نفر است که ۱۹۷ نفر از آنان مرد و ۹۸ نفر را زنان وزنه‌بردار تشکیل می‌دهند. کشورهای چین و ایالات‌متحده آمریکا با ۸ نماینده تنها کشورهایی هستند که با سهیمه کامل در این دوره از بازی‌ها حضور دارد. چین و آمریکا هر کدام چهار سهمیه در بخش مردان و چهار سهیمه کامل در بخش زنان دارند.

در این دوره از بازی‌ها کمیته بین‌المللی المپیک به دلیل رسوایی‌های متعدد دوپینگ، سهمیه این رشته را در وزنه‌برداری کاهش داد و فدراسیون بین‌المللی نیز براساس تعداد دوپینگی‌های کشورها در بازه زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ تعداد سهمیه‌های المپیکی هر کشور را تعیین کرد که سهمیه ایران نیز تنها ۲ سهمیه در بخش مردان و ۲ سهمیه در بخش زنان است.

ایران در بخش زنان یک سهمیه گرفت که به خاطر مصدومیت «پریسا جهانفکریان» این وزنه‌بردار اعزام نشد. در بخش مردان نیز «علی داودی» و «علی هاشمی» نمایندگان ایران در  بازی‌های المپیک توکیو هستند.

«علی هاشمی» در دسته ۱۰۹ کیلوگرم و «علی داودی» در دسته به‌اضافه ۱۰۹ کیلوگرم به رقابت خواهند پرداخت.

از نکات بارز این دوره از مسابقات آن است که به خاطر تغییر اوزان المپیکی هیچ رکورد رسمی برای وزنه‌برداران به‌عنوان رکورد المپیکی ثبت‌نشده و تنها رکوردهای جهانی، آسیایی و جوانان ثبت‌شده است. در دسته ۱۰۹ کیلوگرم رکورد یک‌ضرب از آن یانگ ژی چینی است که توانست در مسابقات قهرمانی آسیا ازبکستان به ثبت برساند. رکورد دوضرب با ۲۴۱ کیلوگرم در اختیار روسلان نورالدین‌اف ازبکستانی است که در المپیک حضور نخواهد داشت. همچنین رکورد مجموع این دسته با ۴۳۵ کیلوگرم در اختیار «سیمون ماتروسیان» از ارمنستان است که مدعی مدال طلا به شمار می‌رود.

مسابقات این دسته در گروه آ  روز دوازدهم مردادماه برگزار خواهد شد.

در دسته ۱۰۹ کیلوگرم تمام رکوردهای موجود در اختیار نابغه گرجستانی است که توانسته در یک‌ضرب ۲۲۲ کیلوگرم، در دوضرب ۲۶۴ و در مجموع ۲۸۵ کیلوگرم را به ثبت رسانده است.

یکی از دسته‌هایی که جای نمایندگان ایران در آن خالی است دسته ۹۶ کیلوگرم به شمار می‌رود که اکنون فارس الباخ وزنه‌بردار مصری‌الاصل قطر مدعی مدال طلا این دسته به شمار می‌رود. کیانوش رستمی و سهراب مرادی نتوانستند امتیاز لازم را برای حضور در المپیک توکیو کسب کنند و تیان تایو چینی نیز از لیست اعزام این کشور کنار گذاشته شد.

در لیست اعلامی نام سهراب مرادی به‌عنوان رکورددار یک‌ضرب و مجموع دسته ۹۶ کیلوگرم ثبت‌شده است. مرادی با ۱۸۶ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۴۱۶ کیلوگرم درمجموع رکورددار این دسته است. رکورد حرکت دوضرب نیز با ۲۳۱ کیلوگرم در اختیار وزنه‌بردار چینی است.

براساس استارت لیست مسابقات وزنه‌برداری بازی‌های المپیک در گروه A دسته ۱۰۹ کیلوگرم ۹ وزنه‌بردار حضور دارند که اکبر ژورایف از ازبکستان با رکورد ورودی ۴۳۰ کیلوگرم در جایگاه نخست این دسته قرار دارد و سیمون ماتروسیان ارمنستانی با ۴۲۰ کیلوگرم در جایگاه دوم قرار گرفته است.یانگ سونگ از کره‌جنوبی با رکورد ۴۱۵ کیلوگرم در جایگاه سوم و علی هاشمی به همراه «تیمور نانیف» روس با ۴۱۲ کیلوگرم در جایگاه چهارم قرار دارند.  در  گروه B این دسته نیز ۵ وزنه‌بردار حضور دارند. مسابقات گروه A دسته ۱۰۹ کیلوگرم روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ساعت ۱۵:۲۰ برگزار می‌شود.

در گروه A دسته به‌اضافه ۱۰۹ کیلوگرم که ۸ وزنه‌بردار حضور دارند، «لاشا تالاخادزه» گرجستانی با رکورد ورودی ۴۶۰ کیلوگرم درمجموع خود را مدعی نخست اعلام کرده و علی داودی از ایران با ۴۴۲ کیلوگرم پشت سر وی قرار دارد. در گروه B  این دسته نیز ۶ وزنه‌بردار حضور دارند.

رقابت‌های گروه A دسته فوق سنگین روز چهارشنبه ۱۳ مرداد ساعت ۱۵:۲۰ برگزار خواهد شد. 

نظر شما