شناسهٔ خبر: 48449882 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

اسلام‌شناس برجسته روسیه درگذشت

پروفسور الجنابی نظریه پرداز، نویسنده، پژوهشگر و استادی برجسته در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی به ویژه ابن عربی و غزالی بود. زنده باد همچنین با بنیاد ابن سینا در مسکو همکاری پژوهشی داشت و استاد دانشگاه دوستی ملل مسکو بود.

صاحب‌خبر -

پروفسور الجنابی نظریه پرداز، نویسنده، پژوهشگر و استادی برجسته در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی به ویژه ابن عربی و غزالی بود. زنده باد همچنین با بنیاد ابن سینا در مسکو همکاری پژوهشی داشت و استاد دانشگاه دوستی ملل مسکو بود.

میثم الجنابی در سال ۱۹۵۵ در عراق و در شهر نجف اشرف دیده به جهان گشود؛  وی به خاطر علاقه ای که به فلسفه داشت تصمیم گرفت راهی روسیه شده و تحصیلات عالیه خود را در آن کشور ادامه دهد. در سال ۱۹۸۱ از دانشکده فلسفه دانشگاه دولتی مسکو فارغ التحصیل شد و در سال ۱۹۸۴ فوق دکترای خود را به پایان رساند و  از پایان نامه خود تحت عنوان "جنبش های سیاسی اسلامی معاصر" دفاع کرد.

او آثار بسیاری در زمینه فلسفه، عرفان و تصوف، اندیشه های سیاسی اسلام، تاریخ و فرهنگ اسلام از خود به جای گذاشته است. بر اساس اعلام دانشگاه دوستی ملل مسکو، از این اندیشمند فرهیخته بیش از ۳۰۰۰ هزار اثر (کتاب، مقاله و ...) منتشر گردیده است.

او سالها با بنیاد ابن سینا در مسکو همکاری داشت که منتهی به چاپ و نشر آثاری از جمله "فلسفه اصلاحات معاصر مسلمانان ۲۰۱۴" ، "اسلام، تمدن، فرهنگ و سیاست ۲۰۱۵"، "ویراستاری علمی مجموعه مقالات اسلام هراسی ۲۰۱۶ "، "تمدن اسلامی، تاریخ و مدرنیته ۲۰۱۶ "، "روند تفکر در ایران  ۲۰۱۷ "، "سه رساله حی بن یقظان۲۰۱۸ "، "مرتضی مطهری روشنفکری تاثیر گذار ۲۰۱۹"، "گذشته و حال فلسفه اسلامی ۲۰۲۰ " منتشر شده است.

 

نظر شما