شناسهٔ خبر: 48449543 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

گرانی گوشت‌ و مرغ؛ حاصل برآورد غلط دولت و مجلس

عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام‌ و طیور برآورد مجلس و دولت در میزان ارز تخصیصی در پایان سال ۹۹ را اشتباه خواند و کمبود خوراک دامداری و مرغداری‌ها را منتج به گرانی کنونی گوشت دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، سید جلال طیباً طیبا مداخله دولت را در فضای اقتصادی خاصه در بلند مدت آسیب زا خواند و افزود: محدودیت‌های ارزی روز به روز بیشتر می‌شود و دولت تامین ارز را به شکلی هدایت شده، مدیریت می‌کند.

وی معضل اصلی را بر سر مسائل مدیریتی دانست و ادامه داد: در بودجه سال گذشته وقتی نهاده دامی را در نظر گرفتند، تا آخرین لحظات بحث بر سر این بود که به نهاده و کالای اساسی ارزی اختصاص داده نشود.

طیباً طیبا با اعلام اینکه در این رابطه سردرگمی برای تجار پدید آمد چون بازرگانان نمی‌توانند با تصمیمات یک شبه، کالایی را وارد و یا از ورود آن صرف نظر کنند، ادامه داد: واردات یک پروسه‌ی طولانی شامل مذاکره با فروشنده‌ها، بارگیری، حمل و ترخیص پیش رو دارد و این مهم از سوی اتحادیه، دائما به ارگان‌های تصمیم‌گیر گوشزد می‌شد.

وی معتقد است دادن یا ندادنِ ارز دولتی برای واردات نهاده بایستی زودتر از این‌ها به وارد کنندگان نهاده‌ی دام و طیور اطلاع رسانی می‌شد و در پایان سال بالاخره این تصمیم اتخاذ شد که همچنان، واردات پا برجا باشد.

طیباً طیبا در عین حال تصمیم گیری دولت و مجلس را اشتباه خواند و خاطرنشان کرد: مشخص بود که در سال ۱۴۰۰ با کم آبی و خشکسالی در کشور رو به رو می‌باشیم و لذا نیاز به وارداتِ نهاده‌ها بیشتر احساس می‌شد.

دولت عدد مبنا را به عنوان بودجه در نظر گرفت ولی وقتی تصمیم‌گیران می‌دانستند که گندم، جو و سایر علوفه کمتر از سال پیش برداشت می‌شود و توانِ تامین نیازِ داخل را ندارد، پس در همان پااین سال ۹۹ باید برای این منظور تصمیم گیری می‌شد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در بخشی دیگر از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو، با اعلام اینکه یونجه‌ای که ۲۵۰۰ تومان قیمت گذاری می‌شد، امسال بیش از ۵ هزار تومان خریداری می‌شود، افزایش قیمت‌های این چنینی را روی دستمزدها و نیز قیمت محصولِ نهاییِ دام به عنوان گوشت مصرفی مردم تاثیر گذار دانست.

طیباً طیبا همچنین از افزایش ۷۰درصدی قیمت حمل محصول از بنادر تا دامداری‌ها سخن گفت و افزود: نمی‌توان بی تاثیر بودنِ ارز ۴۲۰۰ تومانی را علتِ اصلیِ افزایش قیمت گوشت و مرغ دانست؛ بلکه باید عوامل دیگر را هم جستجو کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مرغدار تا ۲۰ روز برای دریافت دان دولتی صبر می‌کند و لذا باید ضمن تامین منابع مالی، خوراک طیور را از بازار آزاد تامین کند. این کار هزینه بر است و روی قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد و اینجاست که تا ۷۰درصد تاثیر مشکلات مدیریتی را شاهد هستیم.

نظر شما