شناسهٔ خبر: 48444998 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

واکنش اقدام سازمان ملل به تحرکات ترکیه در قبرس

در بیانیه پیشنهادی شورای امنیت بار دیگر تاکید میشود، اقداماتی که در راستای قطعنامه‌های آن نیست اصلا نباید در رابطه با واروشا انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل از ترکیه و قبرس ترک‌نشین میخواهد تا از تصمیم برای بازگشایی بخش مسکونی یک منطقه رها شده عقب‌نشینی کرده و از اقدامات یک‌جانبه که موجب رشد تنش در این جزیره تقسیم‌شده مدیترانه شود، خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتظار میرود ۱۵ عضو این نهاد سازمان ملل به بررسی بیانیه مورد نظر انگلیس بپردازند و اگر هیچ مخالفتی با آن نباشد، بیانیه امروز (پنجشنبه) به تایید میرسد.

این بیانیه به دنبال جلسه غیرعلنی شورای امنیت در روز چهارشنبه به درخواست نماینده در حال کناره‌گیری ویژه سازمان ملل مطرح میشود. در آن جلسه به صحبتهای ارسین تاتار، رهبر قبرس ترک‌نشین اشاره شد که سه شنبه گفته بود ۳.۵ کیلومتر مربع از منطقه واروشا از نظامی به غیرنظامی تبدیل خواهد شد. این صحبتهای او پیش از برگزاری رژه نظامی با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به مناسبت چهل و هفتمین سالروز تهاجم ترکیه به قبرس منتشر شد.

جزیره قبرس در سال ۱۹۷۴ بعد از حمله ترکیه که با کودتایی به منظور اتحاد قبرس با یونان تحریک شد، به دو بخش قبرس ترک‌نشین در شمال و قبرس یونانی‌نشین در جنوب تقسیم شد که بخش جنوبی از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته میشود.

چندین دور مذاکره با میانجیگری سازمان ملل به منظور اتحاد دوباره قبرس بی‌نتیجه پایان یافته است. منطقه واروشا که به شهر ارواح معروف است، در شهر فاماگوستاست و پیش از ۱۹۷۴ قطب گردشگری قبرس به شمار میرفت. پس از آنکه حدود ۱۵ هزار سکنه واروشا با پیشروی نیروهای ترکیه از آنجا گریختند، این منطقه بسته شد تا سال پیش که مقامهای ترکیه و قبرس ترک‌نشین دوباره از بازگشایی آن خبر دادند.

در بیانیه پیشنهادی شورای امنیت بار دیگر تاکید میشود، اقداماتی که در راستای قطعنامه‌های آن نیست اصلا نباید در رابطه با واروشا انجام شود. طبق قطعنامه ۱۱ مه ۱۹۸۴، شورای امنیت هرگونه تلاش برای استفاده از واروشا از طرف مردمی به غیر سکنه اصلی آن را "غیر قابل قبول" دانسته و به انتقال آن منطقه به اداره سازمان ملل تاکید دارد. قطعنامه ۱۴ سپتامبر ۱۹۹۲ هم به اجرای قطعنامه ۱۹۸۴ و گسترش کنترل نیروهای صلحبان سازمان ملل در قبرس برای مشمول شدن واروشا تاکید دارد.

در پیش‌نویس مورد نظر انگلیس، دوباره بر اهمیت اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت برای مشمول شدن کنترل واروشا زیر نظر سازمان ملل تاکید شده است.  

نظر شما