شناسهٔ خبر: 48442480 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

میرابیان: آمریکا اصرار به باقی ماندن در عراق دارد/ بحث خروج از نگاه آن‌ها جابه جایی نیرو و تقلیل آن است

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکایی‌ها علی رغم بیاناتی که در ظاهر می‌کنند، به شدت مصر هستند که در نیرو‌های خود را در عراق نگه دارندو اگر بحث خروج از این کشور را مطرح می‌کنند منظور آن‌ها بحث جابه جایی نیرو و تقلیل آن است

صاحب‌خبر -

رضا میرابیان کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو در خصوص سفر الکاظمی نخست وزیر عراق در طی دو هفته آینده به ایران و آمریکا گفت: گر چه برخی از رسانه‌ها از همزمانی تقریبی این دو سفر برداشت میانجی گری بغداد میان تهران واشنگتن را دارند، اما الزاما بحث میانجی گری مطرح نیست، چون سفر الکاظمی به واشنگتن از قبل برنامه ریزی شده بود.

وی با بیان اینکه این سفر درچارچوب بحث همکاری عراق و آمریکا با توافق نامه استراتژیک مبنی بر خروج آمریکا از عراق صورت خواهد گرفت گفت: موضوع خروج آمریکا از عراق قبلا نیز میان دو کشور بار‌ها مطرح شده بود و بناست این موضوع در سفر الکاظمی به واشنگتن نیز پیگیری شود.

میرابیان با تاکید براینکه موضوع خروج آمریکا از عراق مطالبه مهم پارلمان و مردم عراق است گفت: سفر الکاظمی به تهران در راستای برگزاری مراسم تحلیف آقای رئیسی صورت می‌گیرد و الزاما این سفر به معنی میانجی گری بین ایران و آمریکا نیست.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص اینکه تا چه میزان دولت عراق با محوریت الکاظمی پیگیر عملیاتی شدن خروج آمریکا از عراق است گفت: دولت عراق یعنی شخص الکاظمی به عنوان نخست وزیر این کشور روی موضوع خروج آمریکایی‌ها از عراق نه چندان پافشاری می‌کند و نه اساسا الکاظمی توان عملی کردن این کار را دارد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها علی رغم بیاناتی که در ظاهر می‌کنند به شدت مصر هستند که در نیرو‌های خود را در عراق نگه دارندو اگر بحث خروج از این کشور را مطرح می‌کنند منظور آن‌ها بحث جابه جایی نیرو و تقلیل آن است. 
میرابیان با اشاره به اظهارات رسمی ژنرال مکنزی فرمانده نیرو‌های مرکزی آمریکا که صراحتا اعلام کرده بود ما از عراق خارج نخواهیم شد گفت: بنا بر این ادعا آمریکا به هیچ عنوان در خروج از عراق جدی نیست و الکاظمی نخست وزیر فعلی عراق نیز چندان تمایلی به پیگیری این موضوع ندارد و به دنبال آن است که خود را وارد چالش جدی در زمینه خروج آمریکا از کشورش نکند.

این کارشناس مسائل غرب آسیاتصریح کرد:، اما آنچه مهم است خواسته الکاظمی در این خصوص نیست بلکه خواست و اراده مردم و پارلمان عراق در این زمینه مهم است و زمانی که پارلمان پیگیر جدی خروج آمریکا از عراق باشد و در انتخابات بعدی نیز پارلمانی روی کار بیاید که همین مطالبه را داشته باشد چه الکاظمی در مسند نخست وزیری نشسته باشد و چه فرد دیگری چاره‌ای جز تبعیت از خواست مردم و پارلمان عراق در راستای خروج آمریکایی‌ها از این کشور نخواهد داشت.

نظر شما