شناسهٔ خبر: 48441516 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

حاشیه‌ای تازه برای آثار شبکه نمایش خانگی

مشکل، فرزاد فرزین است یا «زخمِ میدان سرخ»؟

در حالی که سریال «ملکه گدایان» با بازی فرزاد فرزین در حال پخش است، خبر می‌آید که او در تمام پلتفرم‌های فضای مجازی ممنوع‌الفعالیت شده است. ساترا (تنظیم‌گر رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر به نمایندگی از سازمان صداوسیما) می‌گوید نقشی در این میان نداشته است و مشخص می‌شود مشکل نه با شخص فرزاد فرزین که با تیتراژ سریال «میدان سرخ» به نام «زخم» با صدای اوست.

صاحب‌خبر -

نرگس کیانی: «فرزاد فرزین در تمام پلتفرم‌های فضای مجازی ممنوع‌الفعالیت شد.» این خبری بود که طی روزهای گذشته در فضای مجازی پیچید و واکنش‌هایی را به همراه داشت. خبر، این چنین روایت شد که با نامه‌ای محرمانه از سوی ساترا (تنظیم‌گر رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر به نمایندگی از سازمان صداوسیما)، فرزاد فرزین، خواننده موسیقی پاپ در تمام پلتفرم‌ها ممنوع‌الفعالیت شده است. به این معنا که پخش هر تولید تصویری که فرزین در آن حضور داشته باشد، ممنوع است و این در حالی بود که قسمت هشتم فصل دوم سریال «ملکه گدایان» با بازی او روز شنبه ۳۰ تیر منتشر شد و پخش آن نیز همچنان ادامه دارد.

فرزاد فرزین: خدا صبر می‌دهد 

در شرایطی که شبکه نمایش خانگی روزهای پرالتهابی را در حوزه تولید و پخش سریال‌ها پشت سر می‌گذارد و پس از حل شدن مشکل «می‌خواهم زنده بمانم»، نوبت به «زخم کاری» رسید تا با مانعی به نام سانسور مواجه شود حالا خبرها، حاکی از مشکل جدید پیش‌آمده، برای یکی از پروژه‌های در آستانه پخش است.

یکشنبه ۲۷ تیر بود که خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که تیتراژ سریال «میدان سرخ» مورد تایید قرار نگرفته است و برای رسیدن این مجموعه به پخش، باید صدای فرزاد فرزین از تیتراژ حذف شود. «میدان سرخ» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان و بهرام بهرامیان و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی از جدیدترین تولیدات پلتفرمی مجازی است که قرار بود پخش آن به زودی آغاز شود. ایجاد مشکل برای پخش این سریال به تایید ابراهیم ابراهیمیان در فضای مجازی رسید و پس از او، فرزاد فرزین تیتراژ  این سریال را در صفحه‌ شخصی خود منتشر کرد و نوشت: «خدا تا الان صبرش را داده، باز هم می‌دهد.»

در پی انتشار این مطالب، علی سعد، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، در پیامی در توییتر بدون اشاره به نام فرزاد فرزین و سریال، نوشت: «درخصوص خبری که امروز منتشر شد، اعلام می‌شود حیطه مسئولیتی ساترا تصمیمات تخصصی رسانه است و در مورد صلاحیت افراد اظهارنظری ندارد. ملاحظات مراجع قضایی، استعلامی و نظارتی که به صورت رسمی ابلاغ می‌شود، برای همه دستگاه‌های فرهنگی و پلتفرم‌ها لازم‌الاتباع است.»

فرزاد فرزین، پیش از این در سه فیلم سینمایی و سه سریال نمایش خانگی بازی کرده و به نظر می‌رسد خبر ممنوع‌الفعالیت شدنش نه حاصل عملکرد شخصی او که به علت مخالفت ساترا با تیتراژ  «میدان سرخ» است

حال پرسش اینجاست، در شرایطی که حضور فرزاد فرزین در سریال «ملکه گدایان» بدون مشکل اتفاق می‌افتد چه اتفاق جدیدی، می‌تواند منجر به این تصمیم شود و این که مشکل اصلی تصمیم‌گیرندگان، در حال حاضر با خود این خواننده است یا قطعه‌ای با عنوان «زخم» که به تازگی برای این سریال اجرا کرده است. قطعه‌ای که شعرش را روزبه بمانی گفته و ملودی‌اش کار فرزاد فرزین است و مهران خلیلی تنظیم آن را انجام داده است و این‌طور شروع می‌شود: «کو یه قانون؟! کو یه زندون واسه دزدای سر چاله میدون؟! کو یه رگبار؟! کو یه بارون که بشوره ببره اینارو بیرون؟! ما یه عمره که می‌نالیم، ماها چرا همیشه تو همین حالیم؟! مارو گَشتی، آخه مَشتی چی می‌تونه باشه تو جیبای خالیم؟!»

در سریال «میدان سرخ» حمید فرخ‌نژاد، مهتاب کرامتی، علی مصفا، امیرحسین آرمان، بهرام افشاری، کاظم سیاحی، مسعود کرامتی، امید روحانی، بهدخت ولیان، آرمین رحیمیان و رضا یزدانی بازی کرده‌اند. این سریال در سال ۱۳۹۹ ساخته شده و در ژانر اکشن و هیجان‌انگیز قرار می‌گیرد که از سوی پلتفرم پخش‌کننده مناسب برای بالای ۱۷ سال معرفی شده است.

از «پسران آجری» تا «ملکه گدایان»؛ ۳ فیلم سینمایی، ۳ سریال شبکه نمایش خانگی  

فرزاد فرزین از معدود خوانندگان موسیقی ایران است که در زمینه‌ بازیگری و حتی اجرا ورود کرده و این تجربه ادامه‌دار بوده است. او در سال ۱۳۸۵ اولین تجربه بازی مقابل دوربینِ فیلمی سینمایی را از سر گذراند و در «پسران آجری» به کارگردانی مجید قاری‌زاده بازی کرد. فرزین در این فیلم نقش خواننده‌ای به نام صفا را بر عهده داشت که در حال تلاش برای گرفتن مجوز برگزاری کنسرت و انتشار آلبومش بود.

او سال ۱۳۸۹ در دومین تجربه بازیگری با «کنسرت روی آب» به کارگردانی زنده‌یاد جهانگیر جهانگیری جلوی دوربین رفت. فرزین در این فیلم نقش آهنگساز و خواننده‌ای به نام آرش را بر عهده داشت. «سگ‌های پوشالی» به کارگردانی رضا توکلی نام فیلم بعدی او بود که سال ۱۳۹۱ اکران شد. این خواننده موسیقی پاپ در گفت‌وگویی که همان زمان انجام داد در خصوص این فیلم چنین گفت: « فیلم سینمایی «سگ‌های پوشالی» سومین تجربه بازیگری و البته اولین تجربه حرفه‌ای من است. نقش‌هایی که در دو فیلم قبلی داشتم تا حدی مربوط به موسیقی بود. به‌طور مثال در فیلم سینمایی «پسران آجری» ساخته مجید قاری‌زاده نقش یک پسر سرراهی را بازی می‌کردم که در مرکز بی‌سرپناهان بزرگ شده بود و به نوعی هم با موسیقی سروکار داشت. فیلم بعدی ساخته مرحوم جهانگیری بود که باز مربوط به موسیقی می‌شد اما این فیلم اصلا ارتباطی با موسیقی ندارد. یک ژانر جنایی است و من با توجه به پیشنهادی که شد برای این که خود را در بازیگری سینما به صورت حرفه‌ای محک بزنم این کار را قبول کردم.» 

مشکل، فرزاد فرزین است یا «زخمِ میدان سرخ»؟

او سال ۱۳۹۵ در سریال «عاشقانه» به کارگردانی منوچهر هادی بازی کرد. سریالی که در شبکه خانگی پخش شد و فرزاد فرزین خوانندگی تیتراژ ابتدایی آن به همراه سه تک آهنگ دیگر را هم بر عهده داشت. او در این سریال دو نقش را بازی کرد، یکی تورج چلبیانی و دیگری فرزاد فرزین. هرچند به گفته خودش، مخاطبان در این سریال شخصیت اصلی فرزاد فرزین را نمی‌دیدند و او عصاقورت‌داده‌تر و خشک‌تر از خودِ واقعی‌اش بود تا فاصله‌ای بین دو کاراکتر تورج چلبیانی و فرزاد فرزین بیفتد.

فرزین در سال ۱۳۹۸ با سریال «مانکن» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده دومین تجربه حضور در شبکه نمایش خانگی را از سر گذراند. او در این سریال به عنوان بازیگر نقش بهرام میبدی، معشوقه ژیلا با بازی لیندا کیانی و همچنین خواننده تیتراژ حضور داشت. او در سال ۱۳۹۹ در فصل اول سریال «ملکه گدایان» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده جلوی دوربین رفت و در نقش پارسا یکی از آدم‌های ملکه با بازی رویا نونهالی بازی کرد. سریالی که این روزها ضبط و پخشش همچنان ادامه دارد و به فصل دوم رسیده است.  

حال انتشار خبرهایی مبنی بر این که صدای فرزاد فرزین بر روی تیتراژ سریال «میدان سرخ»، این پروژه را برای پخش با مشکل مواجه کرده است، نه ناشی از ممنوع‌الفعالیتی او که حاکی از حاشیه‌ای جدید برای شبکه نمایش خانگی است. هرچند تصمیماتی این چنین در شبکه نمایش خانگی، چندان هم دور از ذهن و کم‌سابقه به نظر نمی‌رسد. چراکه سال گذشته و درست همان زمان که عادل فردوسی‌پور با شبکه ورزش سیما برای ساخت ادامه برنامه «فوتبال ۱۲۰» به توافق رسیده بود و در عین حال خواهان ساخت برنامه‌ای مشابه «نود» برای شبکه نمایش خانگی بود، جلوی این برنامه هم گرفته شد و ساترا در آن زمان هم ابلاغیه‌های لازم‎الاجرا را دلیل تصمیمش عنوان کرد.

       این مطالب را هم بخوانید: 

     ◾️ تایید ممنوع الکار شدن فرزاد فرزین در شبکه نمایش خانگی 

     ◾️ جنجال ممیزی ساترا در نمایش خانگی

۵۷۲۵۹

نظر شما