شناسهٔ خبر: 48439822 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

وزیر خارجه یونان به اراضی اشغالی می‌رود

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه یونان امروز (چهارشنبه) به اراضی اشغالی می‌رود، او قرار است برای اولین بار با همتای اسرائیلی خود دیدار و درباره تحولات منطقه و روابط استراتژیک گفتگو کند.

به گزارش ایسنا، مرکز پخش "مکان" وابسته به رژیم صهیونیستی از سفر امروز نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان به اراضی اشغالی خبر داد.

این مرکز اعلام کرد که دندیاس در این سفر با یائیر لاپید، همتای اسرائیلی خود برای اولین بار دیدار خواهد کرد و دو طرف تحولات منطقه و روابط استراتژیک را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

این سفر پس از آن انجام شد که رژیم صهیونیستی در حمایت از موضعگیری قبرس و یونان، بیانیه ترکیه درباره طرح بازگشایی تفریحگاه "واروشا" واقع در بخش ترک‌نشین جزیره قبرس را محکوم کرد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این رژیم با نگرانی اقدامات یک‌جانبه آنکارا در خصوص تفریحگاه واروشا را دنبال می‌کند.

قبرس و یونان این اقدام ترکیه را نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت دانستند.

پیشتر نیز دولت قبرس در سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه تصمیم ترکیه و ترک‌های قبرس برای بازگشایی یک مجتمع مسکونی در حومه متروکه تحت کنترل ارتش ترکیه اعتراض کرده و این اقدام را نقض قطعنامه‌های سازمان ملل و تضعیف‌کننده تلاش‌ها برای برقراری صلح دانست.

ارسین تاتار، رهبر قبرس ترک‌نشین نیز روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که پیش از رژه نظامی با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به مناسبت چهل و هفتمین سالگرد حمله ترکیه به جزیره قبرس، بخشی با حدود ۳.۵ کیلومتر مربع از منطقه واروشا از کنترل نظامی به کنترل غیرنظامی بازخواهد گشت.

ترکیه تنها کشوری است که استقلال قبرس ترک‌نشین را به رسمیت شناخت و بیش از ۳۵۰ هزار سرباز را در بخش ترک‌نشین این جزیره مستقر کرده است.

اردوغان و تاتار اعلام کردند که صلح پایدار در قبرس تنها با به رسمیت شناخته شدن این دو کشور جدا از سوی جامعه جهانی محقق می‌شود و باید در روند مذاکرات هدفمند چند دهه اخیر برای رسیدن به توافقی جهت اتحاد مجدد این جزیره تغییر ایجاد شود.

شهر واروشا یک تفریحگاه در بخش ترک‌نشین جزیره قبرس بود که پس از حمله ترکیه به این جزیره در سال ۱۹۷۴ از ساکنانش تخلیه شده و به شهر ارواح تبدیل شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما