شناسهٔ خبر: 48269523 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فرمانده مدیریت مقابله با کرونا در تهران:

بهره نظام سلامت از بودجه عمومی اندک است

زالی گفت: در سال‌های اخیر دچار مشکلات مالی در کشور بوده ایم و بهره نظام سلامت کشور از بودجه عمومی بسیار اندک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران صبح امروز در نخستین جشنواره انضباط مالی و اقتصاد مقاومتی در نظام سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: استقرار فرهنگ شفافیت، انضباط و رانت زدایی و فساد زدایی در کشور باید بهتر از قبل انجام شود است. انحرافات بودجه همواره یکی از موضوعات دستگاه‌های نظارتی در کشور است. سایه سنگین رانت خواری و عدم پاسخگویی در نظام مالی کشور باعث گلایه‌های اجتماعی مردم شده است. در حوزه شفافیت اقتصادی نمره خیلی خوبی نداریم.

او افزود: دولت در حوزه اقتصاد سلامت و رفاه اجتماعی باید بیشتر عمل کند. همچنین لازم است تا دولت در حوزه سلامت برای پیشگیری از شکست مداخلات کافی را انجام دهد.

زالی ادامه داد: باید در کشورمان به انضباط مالی توجه لازم و کافی شود. در سال‌های اخیر ما دچار مشکلات مالی در کشور بوده ایم و بهره نظام سلامت کشور از بودجه عمومی بسیار اندک است که همین موضوع در رفاه اجتماعی دیده می‌شود و این نکته مطالبه مردم و کارشناسان است. باید بین منابع و مصارف تعادلی ایجاد شده و از شکل گیری فساد جلوگیری شود.

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران بیان کرد: در کشور‌هایی که دولت مردم را شریک خود می‌داند موفقیت‌های بزرگی را کسب شده است. شفافیت اقتصادی و جلو‌گیری از رانت خواری باید در کشور در حوزه مالی انجام شود و نقدینگی سرگردان مردم که هر روز به صورت قارچ گونه در حال افزایش است به جای رفتن به سمت تولید به کانال‌های موازی مانند مسکن می‌رود.

او گفت: جشنواره انضباط مالی با هدف ایجاد شفافیت، فساد زدایی و عدم رانت خواری برگزار می‌شود که ۵۰ شاخص به این جشنواره ارسال شده است. قاچاق و دیگر مسائل اقتصادی آثار زیانباری را بر جا گذاشته و باعث بروز مشکلاتی شده است. اقتصاد‌های زیر زمینی و غیرقانونی به تولید ناخالص داخلی کمکی نکرده بلکه باعث بروز مشکلاتی شده است.

زالی بیان کرد: تورم و نقدینگی سرگردان دو موضوعی بوده که باعث بروز مشکلاتی در حوره اقتصاد شده است و  در حال حاضر در کشور رسیدن به مسکن غیر استیجاری دست نیافتنی شده است. سرمایه اجتماعی موضوع مهمی است و درسال‌های گذشته بورس و تکانه‌های آن این سرمایه را دچار چالش‌هایی کرده است.

زالی بیان کرد: دولت باید بخشی از سرمایه‌های خود را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان ببرد. در دوران کرونا شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید ماسک و گان کار‌های خوبی انجام دادند و امروزه بیش از ۴۸ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید مواد ضدعفونی فعالیت می‌کنند.

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: امروزه صادرات ما نرم‌افزاری باید باشد و اقتصاد کشور در زمینه خام‌فروشی آسیب جدی دیده است و نیاز‌های وارداتی در حوزه مواد اولیه هستیم. ما ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیاز داخلی را تولید می‌کنیم، ولی رشد ما در زمینه تولید مواد اولیه دارویی کم‌تر است. در سال‌های اخیر کم‌تر به فکر دیپلماسی در زمینه تجاری و بازرگانی بوده‌ایم و باید در این خصوص تلاش بیشتری انجام دهیم. وقتی صندوق‌های بیمه‌گر غربالگری چربی خون را رایگان پوشش می‌دهند به دلیل پیشگیری از بروز بیماری‌های شدید‌تر است.

انتهای پیام/

نظر شما