شناسهٔ خبر: 48183208 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

کشور درگیر خشکسالی بسیار شدید است

ایسنا نوشت: یک کارشناس ارشد خاک‌شناسی با اشاره به این‌که پیش‌بینی‌های هواشناسی گویای آن است که در ماه‌های باقیمانده از سال آبی نیز بارش قابل توجهی نخواهیم داشت، گفت: با تکیه بر مجموع اطلاعات می‌توان گفت که در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در بیشتر مناطق کشور با خشکسالی هواشناسی شدید تا بسیار شدید مواجه‌ هستیم.

صاحب‌خبر -

مهراد وکیلی اظهار کرد: خشکسالی خصیصه ذاتی اقلیم کشور است و تغییر اقلیم، متهم ردیف اول افزایش فراوانی وقوع این بلا محسوب می­‌شود.
وی ادامه داد: نبود برنامه‌ریزی مناسب و سیاست‌گذاری درست در مواجهه با خشکسالی در درازمدت این موضوع را تشدید کرده به‌گونه‌ای که امروز در مناطق وسیعی از کشور در حال گذار از خشکسالی به خشکی هستیم.

وکیلی با اشاره به این‌که خشکسالی کاهش طولانی و غیرطبیعی منابع رطوبتی است که پیامدهای نامطلوبی بر محیط دارد، عنوان کرد: خشکسالی به سه دسته «خشکسالی هواشناسی، کشاورزی و هیدرولوژیکی» قابل تقسیم است.

این کارشناس‌ارشد خاک‌شناسی عنوان کرد: خشکسالی هواشناسی به دلیل کمبود و یا کاهش مقدار بارندگی در طی دوره‌ای از زمان به‌وجود می‌آید.

وی افزود: در صورتی که خشکسالی هواشناسی مدت زیادی ادامه پیدا کند و حجم جریان رودخانه‌ها یا سطح آب‌های زیرزمینی کاهش یابد، به وقوع خشکسالی هیدرولوژیکی منجر می‌شود.

وکیلی تصریح کرد: خشکسالی کشاورزی نیز در نتیجه کسری بارش، کمبود رطوبت خاک، اختلاف بین تبخیر، تعرق واقعی، پتانسیل و در نتیجه کاهش آب در دسترس گیاه رخ می‌­دهد.

این کارشناس ارشد خاک‌شناسی بیان کرد: عامل اصلی وقوع خشکسالی، ناهنجاری متغیرهای هواشناسی مانند بارش، دما و تبخیر است و تحلیل این متغیرها نقش کلیدی در شیوه وقوع و توسعه خشکسالی دارد.

وی با اشاره به این‌که با بررسی آخرین اطلاعات هواشناسی می‌توان شرایط خشکسالی سال جاری را تحلیل کرد، عنوان کرد: طبق بررسی آخرین آمار و اطلاعات هواشناسی، با وجود گذشت بخش اصلی و عمده سال آبی، مجموع بارش­‌های نازل شده کاهش قابل توجهی نسبت به میانگین بلندمدت نشان می‌دهند.

وکیلی ادامه داد: براساس اطلاعات بخش زیادی از کشور در ۱۲ ماه گذشته درگیر خشکسالی شدید تا بسیار شدید هواشناسی است.

این کارشناس ارشد خاک‌شناسی با اشاره به این‌که پیش‌بینی‌های هواشناسی گویای آن است که در ماه‌های باقیمانده از سال آبی نیز بارش قابل توجهی نخواهیم داشت، بیان کرد: با تکیه بر مجموع اطلاعات می‌توان گفت که در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در بیشتر مناطق کشور با خشکسالی هواشناسی شدید تا بسیار شدید مواجه‌ هستیم.

وی افزود: پس از وقوع خشکسالی هواشناسی، آثار آن در بخش‌های کشاورزی و منابع طبیعی دیده می‌شود، در این زمینه عوامل مهم دیگری مانند رطوبت خاک و شرایط تبخیر و تعرق نیز تعیین کننده است.

47231

نظر شما