شناسهٔ خبر: 48118797 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چگونه مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشیم؟

برای بهبود ارتباط خود با دیگران لازم است مهارت‌های گوش دادن، کنجکاوی و همدلی را تمرین کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، برای بهبود مهارت‌های ارتباطی خود دو نکته مورد نیاز است: تمرین و توجه کامل. شما نمی‌توانید درمورد این موضوع تنها کتاب بخوانید بلکه لازم است به طور فعال و آگاهانه مهارت‌های مورد نیاز را بهبود ببخشید. سه چیز که باید تمرین کنید و یاد بگیرید شامل گوش دادن، کنجکاوی و همدلی است.

فعالانه گوش کنید
اگرچه گوش کردن یک مهارت تقریبا ساده است، گوش دادن فعال مهارت پیشرفته‌ای است. گوش دادن فعال نیاز به از بین بردن قضاوت، منیت و راه‌حل‌دارد. شما وقت صرف می‌کنید تا نه تنها کلمات را بشنوید بلکه احساسات، لحن، زبان بدن و تفاوت‌های ظریف را نیز ببینید. گوش دادن فعال یعنی بدون اینکه فکر کنید بعدش چه قرار است بگویید، تمام توجهتان به مخاطب باشد.

همچنین فهمیدن بر بحث کردن، حل مسئله و مشارکت برتری دارد. صحبت نکردن سخت است، اما استفاده از تایید‌های کوچک مثل: متوجه ام، ادامه بده حتی خم شدن به جلو نشان می‌دهد که شما درگیر موضوع شده‌اید. برای اینکه متمرکز بمانید هر چیزی را که ممکن از باعث حواس پرتیتان شود، حذف کنید.
برای اینکه بفهمید به خوبی گوش می‌کنید، بر چیزی که می‌شنوید بازتاب دهید مانند: به نظر میاد بسیار ترسیده بودی وقتی.... اگر اشتباه برداشت کرده باشید مخاطب دوباره آن را توضیح می‌دهد تا به یک مفهوم واحد برسید.

کنجکاو باشید
شاید به طور طبیعی هنگام گوش دادن کنجکاو شده باشید، اما به محض اینکه درک خوبی از اوضاع پیدا کنید، می‌توانید در مورد آن‌ها صحبت کنید. مهم است که بدانید نمی‌توانید کنجکاو بودن را تقلید کنید. ۱۰ دقیقه صحبت نمی‌تواند تمام مسائل را عیان کند. اگر مکالمه‌ای دو طرفه دارید، برای کنجکاو شدن و در نتیجه ایجاد درک و فهم متقابل به زمان نیاز دارید

کنجکاو شدن یعنی می‌توانید درباره چرایی احساس مردم، به طور عمیق‌تر جستجوکنید و و یا تفاوت‌های ظریف مانند تغییر در زبان بدن را ببینید. برای مثال به شماکمک می‌کند تا اطلاعاتی را برای ارتباط بهتر متوجه شوید. (برای مثال: کمردرد دارند یا اتاق سرد است)

برای فهمیدن اینکه چقدر به جزئیات واقعی دست یافته اید، تصور کنید قرار است یک گزارش برای شخص دیگری از تمام چیز‌هایی که شنیده اید تهیه کنید. فکر می‌کنید چقدر خوب کار می‌کنید؟

همدلی کنید
سرانجام، برای اینکه واقعاً مهارت‌های ارتباطی خود را بالا ببرید، فراتر از علاقه به موضوع یا شخص مورد نظر قرار می‌گیرید. همدلی مستلزم آگاهی دقیق از دیدگاه فرد و توانایی تصور شما از خودتان هنگامی که در موقعیت او هستید، است.

صرف گفتن "من می‌دانم چه احساسی داری" یا "می‌فهمم" بدون داشتن ارتباط، نتیجه منفی خواهد داشت. ابتدا کمی نقاط مشترک پیدا کنید. یافتن نقاط مشترک لزوماً به معنای یافتن دیدگاه یا تفکر مشترک نیست، بلکه می‌تواند یافتن یک عمل یا نتیجه مشترک باشد.

نکته مهمی که باید بدانید این است که گاهی همدلی مناسب نیست. اگر چیزی بسیار دشوار، دردناک یا متفاوت از اعتقادات یا ارزش‌های شخصی شما باشد و همدلی و هم حس بودن نشان دهید، می‌تواند احساس دورویی و عدم صمیمیت را منتقل کند. همدلی امری دشوار است، زیرا شما را باید شخص را از نظر احساسی درک کنید.

گوش دادن واقعی، کنجکاو بودن و نشان دادن همدلی برخی از قدرتمندترین راه‌هایی است که می‌توانیم توسط آن‌ها با دیگران ارتباط برقرار کنیم، نشان دهیم به آن‌ها علاقه‌مند هستیم و احترام می‌گذاریم. از طریق افزایش مهارت مکالمه، روابط بهتری در محل کار داریم، دیگران را برای تغییر تشویق می‌کنیم، منازعات سریعتر برطرف می‌شوند و فرصتی برای رشد و توسعه به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما