شناسهٔ خبر: 4801169 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

دلالان تحریم به فکر شغل دیگری باشند؛

روحانی: عزت ایران روزی است که در آن بیکار نباشد

گروه سیاسی: رییس جمهور با بیان اینکه باید روی پای خودمان بایستیم و فناوری نوین تبدیل به برند تجاری شود و علم به اقتصاد و تولید مبدل شود٬ گفت: با شعار نمی‌توانیم توسعه ایجاد کنیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش ایلنا٬ حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم روز کارگر در جمع کارگران و جامعه کارگری با اشاره به اینکه روز کار و کارگر تنها نماد یک قشر زحمتکش و پرتلاش نیست٬ بلکه کار و کارگر نماد توسعه و تعالی کشور عزیز ما ایران است.

رئیس‌جمهور با اشاره به تقارن روز کارگر با بزرگداشت مولای متقیان علی (ع) گفت: ‌حضرت علی (ع) مرد یتیم نوازی کودکان و دستگیری بینوایان و مرد کار بود. علی (ع) با آن عظمت و مقام که هیچ کس در دنیا جز پیامبر به مقام او نمی‌رسد به عنوان الگوی آزادمردان کار می‌کرد و چاه می‌کند و آب چاه را برای فقرا وقف می‌کرد. چنانچه هنوز هم بعد از قرن‌ها همان‌ چاه‌ها وجود دارد و از آب آنها نخلستان‌های اطراف مدینه سیراب می‌شود. امیرالمومنین (ع) مسیر ایمان و تقوا و جهاد و کار را به ما آموخت. رئیس‌جمهور افزود: کسی که به دنبال کار است٬ جهاد در راه خدا کرده و ثوابی مانند مجاهد دارد.

در ادامه رئیس‌جمهور خطاب به کارگران گفت: کارگران عزیز بار تولید کشور به روی شانه‌های شماست و جایگاهی رفیع دارید که رسول اکرم (ص) دست کارگر را به خاطر آن شان بالا و نان حلال می‌بوسد٬ پس ما در چه حدی هستیم که بگوییم دست کارگران را می‌بوسیم.

روحانی در ادامه گفت: ما نیاز به توسعه داریم. توسعه یک هدف بلند و بالا برای همه کشورهاست. ایران با توسعه به اهداف چشم‌انداز بیست ساله مقام معظم رهبری که ۱۱ سال پیش برای ایران تدوین کردند خواهیم رسید. اما چگونه می‌توانیم پرچم توسعه را بالا ببریم.

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: با توسعه می‌توانیم پرچم عزت ایران و اسلام را در جهان بالا ببریم اما روزی که در ایران بیکاری نباشد٬ روز عزت اسلام و ایران است اگر در جامعه‌ای میلیون‌ها جوان بیکار باشد و وقتی که پدر و مادر و جوان از این وضع شرمنده و ناراحت باشند٬ به سمت عزت نخواهیم رفت. عزت وقتی است که فرزندان این مرز و بوم بر سر کارهای آبرومندانه باشند. ما به جمهوری اسلامی افتخار می‌کنیم اما عزت اسلامی وقتی است که در این کشور فقیر نباشد.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: عزت با همبستگی و تلاش و کوشش همه ما ممکن است کارآفرین و کارگر و دولت در یک مسیر سه‌جانبه می‌تواند به توسعه برسند. ستون توسعه کشور کار و کارگر است. رییس جمهور افزود: ما جامعه ایران توسعه یافته را می‌خواهیم. چشم انداز ۲۰ساله ابلاغی مقام معظم رهبری در ۱۱ سال پیش به ما می‌گوید: ایران در ۲۰ سال باید کشوری توسعه یافته باشد.

روحانی ادامه داد: یادمان نرود در سال ۹۱ شرایط توسعه کشور رشد ۶/۸- بود که این رقم به معنای قفل زدن بر مسیر کار و تلاش و توسعه است. یادمان نرود سال ۹۲ هم رشد ما ۱/۹- بود٬ این یعنی ما دو سال پیاپی رشد منفی داشتیم. اما افتخار این را داریم که با همت کارگران و مردم و حمایت مقام معظم رهبری بعد از ۲ سال ایران رشد مثبت داشت.

وی با بیان اینکه انشاالله این رشد مثبت را ادامه خواهیم داد٬ تصریح کرد: بدون رشد مثبت اشتغال ممکن نیست. ما دو هدف داریم اول صیانت از کارگران عزیز که در این مورد بار‌ها به وزیر محترم کار گفته‌ام همه توان را به کار بگیرد تا کارگری بیکار نشود٬ چرا که درد و غم بر دل ماست که یک کارگر مقابل زن و فرزندش شرمنده باشد٬ بنابراین از ادامه فعالیت کارگران صیانت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: برای آن‌ها که فرصت شغلی نیافته‌اند٬ اشتغال به وجود می‌آوریم٬ اما این روند بدون حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی ممکن نیست؛ پس باید روی پای خودمان بایستیم و سرمایه در کشور روی زمین مستقر شود. فناوری نوین تبدیل به برند تجاری شود و علم به اقتصاد و تولید مبدل شود. این کارها را باید انجام دهیم چراکه با شعار نمی‌توانیم توسعه ایجاد کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: در سال همدلی دولت و ملت٬ همدلانه و همکارانه در کنار هم٬ فضای کار، ‌اشتغال و توسعه و تولید را رشد می‌دهیم٬ اما برای رشد تولید٬ نیاز به اخلاق داریم‌‌٬ همانگونه که برای توسعه٬ نیاز به فرهنگ و وجدان کار٬ فناوری نو، مدیریت کارآمد، سرمایه‌گذاری و حضور کارآفرینان در کشور داریم. روحانی ادامه داد: دولت در ۲۰ ماه گذشته به وظیفه‌اش که افزایش قدرت خرید مردم بوده٬ توجه کرده و به آن عمل نموده است. مضاف بر اینکه مهار تورم در دستور کار دولت بوده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سال ۹۲ و ۹۳ را با گذشته مقایسه کنید٬ ادامه داد: در دو سال اول دولت یازدهم افزایش حقوق کارگران بر مقدار «تورم متوسط سالانه» برای اولین بار پیشی گرفته و اگر رشد تورم ۱۵ درصد بود٬ حقوق کارگران ۱۷ درصد اضافه شده است. وی با بیان اینکه به وزیر محترم کار، تعاون و رفاه اجتماعی تاکید کردم برای بازنشستگان فکر جدی شود٬ تصریح کرد: برخی بازنشستگان همچون در تنگدستی هستند و باید برای حل معضلاتشان قدم‌های جدی‌تری برداریم.

روحانی در ادامه با تشکر از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: از ایشان به خاطر اجرایی و عملیاتی کردن تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ۸.۵ میلیون نفر تشکر می‌کنم. این تعداد هم‌اکنون دارای دفترچه بیمه درمانی هستند. رئیس جمهور گفت: ما دو قول به مردم ایران دادیم تا بتوانیم مساله سلامت و بهداشت و مشکلات آن‌ها را در این حوزه کاهش بدهیم که به این دو وعده در سال ۹۳ عمل کردیم. از اینجا اعلام می‌کنم ۸.۵ میلیون بیمه شده این بیمه فقط مخصوص سال ۹۳ نیست بلکه سال به سال این موضوع تمدید خواهد شد و آن‌ها نگران تمدید آن نباشند.

روحانی بیان کرد: ما باید دفترچه تامین اجتماعی را برای زندگی همه مردم ایجاد کنیم. دولت در این زمینه وعده‌ای داده است برای بهداشت و درمان و بازنشستگی بودجه‌ای را در نظر گرفته که ان‌شاالله با فضای بهتر کار و اشتغال در سال جدید٬ این مساله نیز محقق خواهد شد. رئیس شورای عالی اشتغال تصریح کرد: ما در زمینه رفاه نیز گام‌های خوبی را خواهیم برداشت و از اینجا به وزیر محترم اعلام می‌کنم اگر کسی سهام عدالت را نگرفته٬ این مساله را دنبال کند.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: ما برای اینکه بتوانیم معضلات کشور حل کنیم و مردم و کارگران سخت‌کوش بتوانند سطح رفاه خوبی داشته باشند٬ تلاش‌هایی را انجام داده‌ایم و برای این مسیر اعتقاد داریم برای جذب سرمایه‌گذاری و تکنولوژی اقدام کنیم.

روحانی گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند ما در مذاکرات هسته‌ای به دنبال این موضوع هستیم که تنها پرونده را حل کنیم٬ ولی از اینجا اعلام می‌کنم حل پرونده٬ گام اول حل معضلات اساسی است؛ که دشمن دو معضل اساسی را در این حوزه برای ما به وجود آورده است.

وی افزود: آنها به ما تهمت می‌زنند که به دنبال سلاح هسته‌ای هستیم و در کنار این تهمت٬ سازوکار غلطی را ایجاد کردند تا سیستم بانکی ما را فلج کرده و از ورود سرمایه به داخل کشور جلوگیری و صادرات و واردات ما را با مشکل مواجه کنند. روحانی تصریح کرد: ما در مذاکرات ابتدا به دنبال حل و رفع اتهامات هستیم و می‌خواهیم به دنیا ثابت کنیم ایران به دنبال فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است و نمی‌خواهیم بمب مخرب ویران‌کننده٬ طبق فتوای رهبری حرام است بسازیم.

رئیس دولت یازدهم گفت: در این مذاکرات می‌خواهیم مشکلات و معضلاتی که بدخواهان برای ملت به وجود آورده‌اند را رفع کنیم و تا ادامه کامل آنها به مسیر امروز ادامه خواهیم داد و اگر طرف مقابل جدی باشد در ماه‌های اخیر توافق نهایی امکان‌پذیر است و شرایط تولید بهتر خواهد شد.

وی گفت: امروز سیستم تحریم‌ها در حال فروپاشی است و با هدایت‌های رهبری و حمایت‌های ملت راه تعامل سازنده با جهان را ادامه خواهیم داد. دیگر کسی نمی‌تواند ایران را با تحریم‌ها در فشار قرار بدهد. رئیس‌جمهور خطاب به طرف مقابل و ۵+۱ گفت: آن‌ها بدانند دولت و ملت ایران در کنار هم هستند٬ مخصوصا در سال جدید که سال همدلی و همزبانی دولت و ملت است و در کنار هم برای توسعه این کشور تلاش می‌کنند.

رئیس شورای عالی اشتغال خطاب به کارگران گفت: مبادا به ذهنتان برسد که دولت مشکلات کار اشتغال و کارگران را فراموش کرده است. ما تلاش داریم با یاری از خداوند همه مشکلات را رفع کنیم. آن روزی در این کشور عزت اسلام برپا می‌شود که توان مدیریت برای اشتغال و حل مشکلات کارگران در ایران به کار گرفته شود.

روحانی بیان کرد: عظمت اسلام بر پایه تلاش شما کارگران است. من به آقای وزیر هم گفته‌ام که باید امسال قدم‌های بسیار خوبی را برای حل مشکلات کارگران بردارند٬ مخصوصا نباید تبعیضی بین مردان و زنان باشد و فرصت‌های برابر به وجود بیاورند.

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: همچنین به آقای وزیر دستور داده‌ام مساله بازنشستگی کارگرانی که محیط کار سختی دارند٬ حل شود. دولت از این مسیر حتما حمایت خواهد کرد. روحانی در پایان گفت: کارگران ستون سیاست و اقتصادی جامعه هستند. کارگران عظمت اسلام و محور اسلام هستند و ما به آن‌ها افتخار می‌کنیم که به ملت ایران خدمت می‌‌کنند که حضرت علی (ع) دست آن‌ها را بوسید.

نظر شما