شناسهٔ خبر: 47969290 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

کاهش سهم هر ایرانی از اقتصاد

بررسی ها نشان میدهد که تولید ناخالص داخلی ایران در کل دهه ۹۰ تنها حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. به بیان دیگر از اول دهه ۹۰ تا پایان سال ۹۹ تنها ۳ درصد به حجم حقیقی اقتصاد ایران افزوده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته ۷۰۷ هزار میلیارد تومان ثبت شده است، جمعیت کشور نیز طبق برآورد مرکز آمار در سال ۹۸ بالغ بر ۸۴ میلیون و ۶۲۰ هزار نفر است. با تقسیم تولید ناخلص داخلی بر جمعیت سرانه درآمد ناخالص هر ایرانی به دست می آید که بر این اساس سرانه درآمد ناخالص برابر با حدود ۸میلیون و ۳۶۰ هزار تومان است. به بیان دیگر سهم هر ایرانی از حجم حقیقی کیک اقتصاد ایران به ۸ ونیم میلیون تومان هم نمی رسد.

کاهش سهم هر ایرانی از اقتصاد

همانگونه که گفته شد حجم حقیقی اقتصاد در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۰ حدود ۳ درصد افزایش پیدا کرده است. اما با توجه به رشد جمعیت در طول این یک دهه، آیا سهم هر ایرانی از اقتصاد هم همین رشد را تجربه کرده است؟

در پاسخ باید گفت خیر. جمعیت ایران ابتدای دهه گذشته ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار نفر به ثبت رسیده است. بنابراین جمعیت کشور در طول یک دهه ۱۲.۶ درصد رشد داشته و این در حالیست که تنها ۳ درصد به حجم اقتصادش افزوده شده است. بر اساس محاسبات صورت گرفته سهم هر ایرانی از حجم حقیقی اقتصاد ایران در سال ۹۹ حدود ۸ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان است که نسبت به شروع دهه ۹۰ بالغ بر ۸.۴ درصد کاهش را تجربه کرده است. نکته مهم آنکه در طول یک دهه نه تنها قدرت اقتصادی ایرانیان افزایش نیافته بلکه به میزان قابل توجهی از قدرت اقتصادی آنان کاسته نیز شده است. بر این اساس حتی نمی توان گفت اقتصاد ایران یک دهه درجا زده است، بلکه واژه پس رفت برای توصیف دهه ۹۰ مناسب تر به نظر می رسد.

شد اقتصادی بخش های اصلی اقتصاد

بالاترین درصد رشد سال ۹۹ در میان سه بخش اصلی اقتصاد، به گروه صنعت با رشدی معادل با ۴.۲ درصد تعلق دارد. در جایگاه دوم نیز گروه کشاورزی با رشد ۳.۵ درصدی قرار دارد. بالاخره پایین ترین رشد اقتصادی رقم خورده در سال ۹۹ در کروه خدمات با رشد منفی ۲ درصد رخ داده است. سوالی که مطرح می شود این است که چرا علی رغم رشد مناسب در بخش های صنعت و کشاورزی، رشد کلی تنها ۰.۷ درصد به ثبت رسیده است؟

پاسخ این سوال در میزان سهم هر بخش از حجم اقتصاد ایران است. بخش خدمات بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد، از همین رو میزان رشد بخش خدمات تأثیر بسیار بالایی در رقم رشد کل دارد. در سال گذشته بخش خدمات رشد منفی را تجربه کرده است و به همین علت رشد مناسب در بخش های صنعت و کشاورزی را خنثی کرده و رشد کل حتی به یک درصد هم نمی رسد.

کاهش سهم خدمات از اقتصاد ایران

گروه خدمات بیشترین سهم از حجم اقتصاد ایران را دارد. ارزش گروه خدمات در سال گذشته حدود ۳۶۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که بر این اساس سهم این بخش از کیک اقتصاد کشور در سال ۹۹ برابر با ۵۲ درصد است. این در حالیست که سهم بخش خدمات در سال ۹۸ حدود ۵۳.۴ درصد بوده است. کاهش سهم بخش خدمات به طور کلی نمی تواند رویداد مناسبی باشد چراکه مؤلفه اصلی یک اقتصاد پیشرفته، بالا بودن سهم بخش خدمات از کل حجم اقتصاد آن کشور است.

البته با توجه به اینکه در سال ۹۹ کشور با بحرانی به نام کرونا مواجه بود، می توان کاهش سهم بخش خدمات را طبیعی دانست. زمانی که بحران هایی مانند کرونا رخ می دهد، اولین و مهلک ترین ضربه که به اقتصاد وارد می شود به بخش خدمات است و به طور کلی در این بخش با کاهش سمت تقاضا مواجه می شویم که باعث ایجاد رکود در این بخش خواهد شد. امید است تا در سال ۱۴۰۰ با کم رنگ شدن اپیدمی کرونا در کشور، بخش خدمات بتواند از رکود خارج شده و رشد بالایی را تجربه کند.

منبع: اقتصادنیوز

انتهای پیام/

نظر شما