شناسهٔ خبر: 4795876 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

مطهری: نباید از آزادی بیان ترسید

وزیرکشور واقعیت پول‌کثیف را نگفت

صاحب‌خبر -

شرق: پلی‌تکنیک پس از هشت سال سکوت دوباره به مرکز رفت‌وآمد سیاسیون تبدیل شده است. پس از آنکه در روزهای گذشته تعدادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب برای سخنرانی به دانشگاه امیرکبیر رفتند، این‌بار علی مطهری، نماینده مردم تهران به سالن آمفی‌تئاتر مرکزی این دانشگاه آمد. 
برنامه کمی با تأخیر آغاز شد و واکنش دانشجویان به ورود فرزند شهید مطهری حاکی از آن بود که این نماینده اصولگرای مجلس محبوبیت زیادی در بین آنان دارد. علی مطهری به دعوت کانون اندیشه دانشجوی مسلمان، در مراسم سالگرد بزرگداشت آیت‌الله شهید مرتضی مطهری در دانشگاه امیرکبیر سخنرانی کرد و پس از آن به سؤالات تشکل‌های دانشجویی و تعدادی از دانشجویان پاسخ داد. فرزند شهید مطهری در ابتدای این مراسم به تبیین اندیشه‌های پدرش درباره سه موضوع عدالت، استقلال فرهنگی و آزادی از نگاه اسلام پرداخت. او در بخشی از سخنرانی خود با بیان اینکه باید به افکار و آرای شهید مطهری رجوع کرد، گفت: «مسئله عدالت اجتماعی مورد تأکید شهید مطهری بود. ایشان ابایی نداشت که چند روز بعد از پیروزی انقلاب بگوید اگر انقلاب اهمیت لازم را به عدالت اجتماعی ندهد، به‌زودی شکست می‌خورد».
مطهری با بیان اینکه اگر عدالت وجود نداشته باشد، آثاری منفی در جامعه به وجود می‌آید، افزود: «استقلال سیاسی، اقتصادی و به‌ویژه فرهنگی مورد تأکید شهید مطهری بود. ما قبل از انقلاب استقلال سیاسی و اقتصادی واقعی نداشتیم و نمی‌توانستیم برای خود تصمیم بگیریم، اما امروز داریم. شهید مطهری همچنین استعمار فرهنگ را پایه استعمار اقتصادی و سیاسی می‌دانستند و می‌گفتند اگر چنین حالتی در ملتی به وجود بیاید آن ملت خیلی زود استعمار سیاسی و اقتصادی را هم می‌پذیرند». وی ادامه داد: «در میان انقلابیون کسی به اندازه شهید مطهری روی آزادی تفکر و بیان تأکید نکرده به این معنا که هرکس بتواند هرطور که می‌خواهد فکر کند. این در راستای آزادی استعدادهای انسانی برای شکوفاشدن از جمله قوه تفکر است». نماینده مردم تهران در مجلس در پایان با تأکید بر اینکه وجود اقلیت منتقد مخالف به‌نفع کل و اکثریت جامعه است، اظهار کرد: «این به این معناست که افراد باید در انتقاد آزاد باشند و نباید بگوییم کسی حق انتقاد ندارد، بلکه انتقاد و آزادی باید دائما وجود داشته باشد».
نماینده مردم تهران در پاسخ به این سؤال که اگر شهید مطهری امروز زنده بود چه نظری داشت؟ گفت: «من از عالم غیب خبر ندارم. اگر شهید مطهری زنده بودند 96 سال داشتند». نماینده مردم تهران در مجلس‌شورای‌اسلامی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در مورد لباس‌شخصی‌ها نیز گفت: «من فکر می‌کنم به دلیل اینکه از ابتدا با اینها مخالفت جدی نشده، الان به این شکل درآمده‌اند و نوبت به افراد دیگر می‌رسد؛ بنابراین هنوز نتوانسته‌اند موضوع را ریشه‌کن کنند. من هم همیشه حتی قبل از دوره نمایندگی با این کارها مخالف بودم، اما اراده ملی لازم است که این مشکل حل شود». مطهری ادامه داد: «در شیراز همه می‌دانستند افرادی که مباشرند و در صحنه حاضر هستند، افراد فلان دستگاه هستند. من زمانی که در کلانتری بودم گفتم الان فرصت خوبی است که اینها را بگیریم اما آنها جرئت اقدام نداشتند و می‌گفتند موضوع را بعدا از طریق دوربین‌ها پیگیری می‌کنیم. حتی به من گفتند از همان تهران می‌توانستید ویدئوکنفرانس برگزار کنید. من معتقدم اگر از فلان دستگاه هم کسی تخلفی کرده باید اعلام شود و نباید تبعیضی در این رابطه قائل شد. اگر این‌طور بدون ملاحظه رفتار کنیم، این مشکلات پیش نمی‌آید اما اینکه بگوییم تخلف فلانی را چون روحانی است یا سپاهی است یا نماینده مجلس است یا وزیر است، نگوییم، روش غلطی است».
علی مطهری با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات با لج‌ولجبازی حل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: «در سال 88 داستانی پیش آمد و کل حرف ما این است که عدالت رعایت شود. من بنای طرفداری بی‌چون‌و‌چرا از موسوی و کروبی را ندارم و اصلا به محسن رضایی رأی دادم و دلبستگی‌ای به این دو نفر ندارم اگرچه اینها در انقلاب خدمت کرده‌اند. به‌هرحال اینها نباید موضوع را ادامه می‌دادند و باید به قانون تمکین می‌کردند. اگر ما می‌خواهیم موضوع حل شود باید همه طرف‌های داستان را در نظر بگیریم».
این نماینده مجلس درباره سخنان روز گذشته وزیر کشور در مورد پول‌های کثیف در انتخابات، اظهار کرد: «آقای وزیر آمد و گفت منظور من این نبوده و رسانه‌ها بد منعکس کردند. نظر شخصی من این است که آقای رحمانی‌فضلی نخواست واقعیت موضوع پول کثیف را بیان کند و اگر شجاعت به خرج می‌داد و مسئله را سربسته بیان می‌کرد بهتر بود تا حالت دوگانگی به وجود بیاید». نماینده مردم تهران در مجلس‌شورای‌اسلامی، وجود فضای آزادی بیان را به‌نفع جامعه دانست و گفت: «نباید از آزادی بیان بترسیم بلکه باید روش‌ها را تغییر دهیم و تحمل گوش‌دادن حرف طرف مقابل را داشته باشیم».

نظر شما