شناسهٔ خبر: 47951261 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرنا گزارش می‌دهد؛

تغییرات هیات رییسه و کمیسیون‌های تخصصی در اجلاسیه دوم مجلس یازدهم

تهران- ایرنا- ترکیب هیات رییسه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی در اجلاسیه دوم با کمترین تغییرات مواجه شد. امیر حسین قاضی زاده هاشمی،‌فریدون عباسی و مجتبی ذوالنوری در اجلاسیه دوم جای خود را به عبدالرضا مصری، فریدون حسن‌وند و وحید جلال زاده دادند و ترکیب سایر کمیسیون‌ها بدون تغییر ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، تغییرات در ترکیب هیات رییسه و روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در هیاهوی انتخابات ریاست جمهوری گم شد و تحت الشعاع آن قرار گرفت با این حال اجلاسیه دوم مجلس یازدهم تغییرات جالب توجهی بویژه در کمیسیون‌های اصلی مانند کمیسیون امنیت ملی و انرژی داشته است.

 تا چند ماه قبل نامزدی محمد باقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری از مهمترین گمانه زنی‌ها در فضای رسانه ای و سیاسی بود. با این حال و از زمانی که حضور سید ابراهیم رییسی در انتخابات مسجل شد قالیباف اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری حضور نمی‌یابد. وی در روزهای منتهی به انتخابات هم در جمع نمایندگان مجلس از لزوم وحدت و همراهی همه طیفهای ارزشی سخن گفت و نقش بی بدیلی در وحدت بخشی به جریانات اصولگرا ایفا کرد. از همین رو همانطور که انتظار می رفت وی در اجلاسیه دوم با کسب بیش از ۲۲۰ رای در جایگاه خود ابقا شد تا برای یک سال دیگر رییس قوه مقننه باشد.

تغییر مهم دیگر در ترکیب هیات رییسه، جایگزینی عبدالرضامصری نماینده باسابقه مردم کرمانشاه و وزیر سابق رفاه و تامین اجتماعی با سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در جایگاه نایب رییس مجلس بود. قاضی زاده که سودای پاستور در سر داشت تمرکز و توجه خود را مصروف به انتخابات ریاست جمهوری کرد و عملا از رقابت برای عضویت در هیات رییسه کنار کشید. وی در نهایت توانست حدود یک میلیون رای در انتخابات ریاست جمهوری کسب کند.  

علی نیکزاد عضو هیات رییسه مجلس با وجود مشغله فراوانی که در جریان رقابت‌های انتخاتی در کسوت ریاست ستاد حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی داشت، بازهم توانست جایگاه خود را در هیات رییسه مجلس حفظ کند.

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان که در ماجرای تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه نقش زیادی داشت در اجلاسیه دوم شانس حضور در هیات رییسه را از دست داد و مجتبی یوسفی نماینده جوان مردم اهواز جایگزین وی شد. تغییر مهم دیگر در ترکیب هیات رییسه کنار رفتن محمد حسین فرهنگی بعنوان سخنگوی هیات رییسه در اجلاسیه اول مجلس یازدهم با سید نظام الدین موسوی نماینده مردم تهران بود. اتفاق دیگر در ترکیب هیات رییسه جانشینی محمد رشیدی با احمد امیرآبادی فراهانی بود که از دوره نهم تاکنون نماینده مردم قم بوده است.

کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم شاهد تغییر و تحولات مهمی بودند با این حال مهمترین اتفاق کنار رفتن مجتبی ذوالنوری از جایگاه ریاست کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی بود. مجتبی ذوالنوری نماینده پرحاشیه مردم قم نتوانست در اجلاسیه دوم جایگاه خود را حفظ کند و جای خود را به وحید جلال زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی داد. تغییر دیگر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جایگزینی محمود عباس‌زاده مشکینی با ابوالفضل عمویی در جایگاه سخنگویی کمیسیون بود.

عباس زاده سابقه مدیر کل سیاسی وزارت کشور، نمایندگی ایران در مجامع جهانی میثاق‌های بین‌المللی حقوقی، مدنی و سیاسی و همچنین استانداری ایلام را در کارنامه خود دارد.

کمیسیون برنامه و بودجه در اجلاسیه دوم با همام ترکیب اجلاسیه اول کار خود را ادامه خواهد داد. حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان، وزیر پیشین آموزش و پرورش که پیش از ورود به مجلس یازدهم سابقه پنج دور حضور در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد در انتخابات اجلاسیه دوم مجلس یازدهم هم برای دومین بار رییس این کمیسیون شد.

 این در حالی است که سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز که پیش از ورود به مجلس یازدهم دو دور سابقه حضور در مجلس را در کارنامه خود دارد، بعنوان نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب شد.

فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی هم از دیگر چهره‌های مطرح مجلس یازدهم است که درانتخابات اجلاسیه دوم کمیسیون انرژی مجلس، ریاست این کمیسیون را به فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک داد. عباسی که ریاست سازمان انرژی اتمی را در سوابق خود دارد برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

همچنین در کمیسیون اجتماعی مجلس ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی جایگزین مهدی عیسی زاده نماینده مردم میاندوآب شد.

 روسای سایر کمیسیون‌های تخصصی تغییر نکرده اند. بدین ترتیب مرتضی اقا تهرانی در کمیسیون فرهنگی، محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در کمیسیون شوراها، سید جواد ساداتی نماینده مردم کاشان در کمیسیون کشاورزی، حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در کمیسیون بهداشت درمان وآموزش پزشکی، محمد رضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم در کمیسیون عمران، علیرضا منادی سفیدان نماینده مردم تبریز در کمیسیون‌ آموزش عزت الله اکبری تالار پشتی نماینده مردم قائم شهر در کمیسیون صنایع و معاون، نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در کمیسیون اصل ۹۰ و در نهایت محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در کمیسون اقتصادی ابقا شدند.

 همانطور که انتظار می‌رفت در اجلاسیه دوم مجلس یازدهم شاهد تغییرات مهمی در ترکیب هیات رییسه و کمیسیون‌های تخصصی نبودیم که شاید مهمترین علت آن ترکیب یکدست مجلس یازدهم باشد. با این حال بعید نیست تعدادی از نمایندگان در فرایند تشکیل دولت سیزدهم از قوه مقننه به قوه مجریه نقل مکان کنند. کما اینکه برخی از ناظران کنار رفتن ذوالنوری و فریدون عباسی از روسای کمیسیون‌های امنیت ملی و انرژی را در این راستا تحلیل و ارزیابی می‌کنند.

نظر شما