شناسهٔ خبر: 47940844 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

فراخوان یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی منتشر شد

صاحب‌خبر -

یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی، شناسایی و معرفی کتاب های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت(ع)، با اضافه شدن بخش ویژه حضرت مهدی(عج) برگزار می شود.

در یازدهمین دوره این جشنواره در کنار رشته های نقاشی، پویش کتابخوان، مسابقه چهارگزینه ای و داستانک نویسی، رشته های شعرسرایی، پویش «برای امام زمانم» و قصه گویی اضافه شده و برای جلب مشارکت بیش از پیش ناشران و کتابداران دو بخش حمایت از چاپ و انتشار منابع برتر و نیز مروجان فرهنگ رضوی در نظر گرفته شده است.

منابع معرفی شده در یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی

در فراخوان یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی ۶ عنوان کتاب در سه رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال» معرفی شده است. در رده «کودک» (۴ تا ۱۲ سال، متولدین ۱۳۸۸-۱۳۹۶) کتاب‌های «زندگی امام رضا(ع)» اثر سید مهدی مهاجرانی از انشارات کتابک و «مجموعه ۱۴ معصوم: امام زمان(ع)» اثر زهرا عبدی از انتشارات جمکران معرفی شده است. کودکان علاقه مند می توانند در دو رشته نقاشی و پویش کتابخوان به ازای هر دو کتاب، شرکت کنند.

در رده سنی نوجوان (۱۳ تا ۱۷ سال، متولدین ۱۳۸۳-۱۳۸۷) کتاب های «برای ضامن آهو، ۵۵ پرسش و پاسخ درباره امام رضا(ع) و زیارت ایشان» اثر غلامرضا حیدری ابهری از انتشارات به نشر و «ده قصه از امام زمان(عج)» اثر فریبا کلهر از انتشارات قدیانی، منابع یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی خواهد بود. نوجوانان می توانند در شش رشته نقاشی، پویش کتابخوان، مسابقه چهارگزینه ای، شعرسرایی، پویش برای امام زمانم و قصه گویی به ازای هر دو کتاب شرکت کنند.

همچنین «چشمه های بهشت: گزیده عیون اخبار الرضا(ع)» اثر محمد هادی زاهدی از انتشارات به نشر و «پرسش و پاسخ های دانشجویی: مهدویت (دوران ظهور)» اثر رحیم کارگر از انتشارات معارف، منابع یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در رده سنی جوان بزرگسال (بالای ۱۸ سال) خواهد بود. بزرگسالان می توانند در شش رشته پویش کتابخوان، چهارگزینه‌ای، شعرسرایی، داستان کوتاه (داستانک، دل نوشته و متن ادبی)، تولید آثار هنری، قصه گویی شرکت کنند. همچنین کتابداران علاقه مند می توانند در بخش مروّجان فرهنگ رضوی و نیز نویسندگان و ناشران علاقه‌مند می توانند در بخش چاپ و انتشار شرکت کنند.

بخش های یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

این جشنواره در دو بخش «فردی» و «خانوادگی» در بستر الکترونیک برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه منابع مرتبط، به صورت فردی یا خانوادگی از طریق سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی به نشانی www.samakpl.ir در جشنواره شرکت کنند.

 در بخش «فردی» افراد علاقه‌مند می‌توانند متناسب با رده سنی خود ضمن مطالعه کتاب‌ها در هر یک از رشته های جشنواره شرکت کنند. در بخش «خانوادگی» نیز اعضای خانواده‌ می‌توانند متناسب با رده سنی خود با مطالعه کتاب ها، به بخش خانوادگی سایت مراجعه کرده و در هر یک از رشته های مسابقه شرکت کنند.

شرکت کنندگان در مسابقه تنها می توانند در یکی از قالب‌های فردی و خانوادگی شرکت کنند. همچنین شرکت کنندگان بخش خانوادگی دو بار وارد مرحله قرعه‌کشی خواهند شد.

شرایط و مقررات شرکت در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

راهنمای شرکت در رشته نقاشی

مسابقه‌ نقاشی در رده سنی کودک و نوجوان منوط به خواندن و ترسیم تصویر متناسب با مفاهیم موجود در کتاب با ذکر نام کتاب و عنوان داستان مورد نظر است. هر فرد می‌تواند به ازای هر کتاب در رده سنی خود، دو نقاشی ارسال کند. علاقه‌مندان برای شرکت در این بخش می‌توانند بر روی صفحه A۴ نقاشی‌های خود را کشیده و تصویر با کیفیت نقاشی را به صورت تمام صفحه در سایت جشنواره بارگذاری کنند. شرکت کنندگان باید مشخصات خود شامل: نام و نام خانوادگی، سال تولد، نام کتاب و عنوان داستان، در یک سانتی متری بالای صفحه (به طوری که به نقاشی خللی وارد نشود) خوانا و دقیق ذکر کنند. ترسیم نقاشی با هر سبکی و استفاده از تمامی ابزار نقاشی (مدادرنگی، آبرنگ، مداد شمعی، گواش و زغال و ...) آزاد است اما نقاشی ارسالی بایستی به صورت فردی بدون دخالت افراد دیگر ترسیم شود. در انتخاب نقاشی‌های برتر اولویت با آثاری است که مشابه تصاویر کتاب نباشد. گروه سنی کودک در دو بخش  ۴ تا ۷ سال و  ۸ تا ۱۲ سال به صورت مجزا داوری و تقدیر می‌شوند.

راهنمای شرکت در پویش کتابخوانی

شرکت کنندگان (گروه‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال) فیلم‌های معرفی و خوانش بخش‌های جذاب کتاب (از منابع جشنواره در رده سنی خود) را می توانند در قالب پویش کتابخوانی و به صورت فردی ارسال کنند. هر فرد می‌تواند به ازای هر کتاب در رده سنی خود، یک ویدئو ارسال کند. در هنگام ضبط فایل‌های ویدئویی هر شرکت کننده بایستی ابتدا نام و نام خانوادگی خود و نام کتاب و داستان یا صفحه مربوطه را ذکر کند. فیلم‌های ارسالی باید به صورت افقی ضبط و حداکثر در ۵ دقیقه با حجم ۱۰۰ مگابایت در سایت جشنواره بارگذاری شود. گروه سنی کودک در دو بخش ۴ تا ۷ سال و  ۸ تا ۱۲ سال به صورت مجزا داوری و تقدیر می‌شوند.

راهنمای شرکت در مسابقه چهارگزینه ای

شرکت کنندگان (گروه‌های سنی نوجوان و بزرگسال) می‌توانند با انتخاب و مطالعه منابع جشنواره متناسب با رده سنی خود در این رشته شرکت کنند. هر فرد می‌تواند به ازای هر کتاب در رده سنی خود، در یک مسابقه چهارگزینه‌ای شرکت کند.

راهنمای شرکت در رشته شعرسرایی

علاقه‌مندان (گروه‌های سنی نوجوان و بزرگسال) برای شرکت در این بخش می‌توانند پس از مطالعه منابع متناسب با رده سنی خود، سروده‌های خود را (برگرفته از محتوای منابع) در سایت بارگذاری کنند. هر فرد می‌تواند به ازای هر کتاب در رده سنی خود، یک شعر ارسال کند. اشعار به زبان یا گویش محلی نیز پذیرفته می‌شود.

راهنمای شرکت در پویش «برای امام زمانم»

در صورتی‌ که مطالعه کتابی با موضوع مهدویت از منابع آزاد (منابع جشنواره در گروه های سنی مختلف و منابع دیگر مرتبط با موضوع) در نوجوانان انگیزه و رویکردی جدید ایجاد کرده که صفت یا عمل نیکویی به دنبال داشته، می‌توانند به منظور شرکت در این پویش فیلمی تحت عنوان «من برای تعجیل در فرج امام زمانم این‌گونه عمل کردم» از خود تهیه کرده و آن را در صفحه اینستاگرام با هشتگ #پویش_برای_امام_زمانم منتشر، سپس آدرس صفحه به همراه کلیپ مورد نظر را در سایت جشنواره بارگذاری کنند. فیلم‌های ارسالی باید به صورت افقی، حداکثر در ۵ دقیقه با حجم ۱۰۰ مگابایت ضبط و در سایت جشنواره بارگذاری شود. شرکت کنندگان هنگام ضبط فایل‌های ویدئویی باید ابتدا خود را معرفی کنند، نام کتاب، داستان یا صفحه مربوطه را بیان و همچنین در خصوص فعالیت مورد نظر را توضیح دهند. شرکت‌کنندگان می‌توانند پس از بارگذاری پویش در فضای مجازی با هشتگ‌های مربوطه به ترتیب اولویت (#برای_امام_زمانم، #جشنواره_کتابخوانی_رضوی، #نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور) لینک اثر به همراه کلیپ را در سایت جشنواره بارگذاری کنند.  انتشار این پویش با هشتگ خاص و منشن کردن صفحه نهاد (@iranplir) در اولویت داوری و امتیازدهی هستند.

راهنمای شرکت در رشته داستان کوتاه (داستانک)، دل نوشته و متن ادبی

علاقه‌مندان شرکت در این بخش (گروه سنی بزرگسال) با توجه به منابع جشنواره در رده سنی خود می‌توانند از محتوای کتاب‌ها، احادیث، آیات و ... به نگارش داستانی کوتاه، دل نوشته و یا متن ادبی پرداخته و آن را با ذکر شماره صفحه کتاب و عنوان داستان در سایت بارگذاری کنند. هر فرد می‌تواند به ازای هر کتاب در رده سنی خود، یک متن ارسال کند. داستان‌های کوتاه باید حداکثر ۱۰۰۰ کلمه باشد.

راهنمای شرکت در رشته قصه گویی

علاقه‌مندان شرکت در این بخش (رده سنی نوجوان و بزرگسال) می‌توانند در موضوعات جشنواره (حضرت امام رضا(ع) و حضرت مهدی(عج)) و از منابع آزاد (منابع جشنواره در گروه های سنی مختلف و منابع دیگر مرتبط با موضوع) با ارسال قصه متناسب با رده سنی کودک و نوجوان و بارگذاری آن در سایت در این بخش شرکت کنند. هر فرد می‌تواند به ازای هر موضوع، یک قصه ارسال کند. قصه گویی می تواند همراه با اجرای نمایش خلاق باشد. شرکت کنندگان می‌بایست قصه‌گویی خود را در قالب فیلم موبایلی به صورت افقی حداکثر ۵ دقیقه با حجم ۱۰۰ مگابایت ضبط کرده و آن‌ را ارسال کنند و در ابتدای ضبط فیلم خود را معرفی و عنوان و مشخصات کتاب را ذکر کنند.

راهنمای شرکت در رشته تولید آثار هنری

علاقه‌مندان شرکت در این بخش می‌توانند در موضوعات جشنواره (حضرت امام رضا(ع) و حضرت مهدی(عج)) و از منابع آزاد (منابع جشنواره در گروه های سنی مختلف و منابع مرتبط با موضوع) در قالب تولید آثار هنری خود (کتاب محور) مانند موشن‌گرافی، کلیپ، فیلم کوتاه، انیمیشن، پوستر و خط نوشته و ...  و بارگذاری آن در سایت، در این بخش شرکت کنند. هر فرد می‌تواند به ازای هر موضوع، سه اثر ارسال کند. شرکت در این قالب به دو صورت ارسال فایل عکس و فیلم امکان پذیر است. شرکت کنندگان می‌بایست آثار خود را به صورت فایل‌های عکس و فیلم با حجم ۱۰۰ مگابایت ارسال کنند و دبیرخانه جشنواره حق استفاده از آثار در رسانه‌های مکتوب و چاپی و اطلاع رسانی، فضاهای مجازی و تبلیغات فرهنگی و ... را با ذکر نام هنرمند و نیز حق دخل تصرف را خواهد داشت. آثار ارسالی نباید تکراری بوده و برگزیده جشنواره‌های دیگر شده باشد. تمام حقوق مادی و معنوی آثار ارسالی مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

راهنمای شرکت در بخش حمایت از چاپ و انتشار منابع برتر ( ویژه ناشران)

ناشرانی که منابع فاخر و جدید (چاپ نشده) در گروه های سنی مختلف در موضوعات امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت احمد بن موسی(ع) در اختیار دارند، می توانند فایل pdf و یا ماکت کتاب مورد نظر را در سایت بارگذاری کنند. کتاب‌های برتر پس از انجام داوری و تائید کارگروه تخصصی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای خرید و یا استفاده در جشنواره‌های کتاب‌خوانی مورد حمایت قرار می گیرند.

راهنمای شرکت در رشته مروجان فرهنگ رضوی (ویژه کتابداران)

کتابداران به عنوان مروّجان فرهنگ رضوی می‌توانند با بارگذاری هرگونه اقدام انجام شده در خصوص تبلیغ و ترویج جشنواره، در فضاهای در اختیار اعم از گروه، کانال و صفحات مجازی (ایجاد صفحه مختص به جشنواره)، در این بخش شرکت کرده و لینک و آدرس مربوطه را در سامانه سماک بارگذاری کنند. این رشته همه فعالیت‌های پیرامون تبلیغ و ترویج جشنواره اعم از جلب مشارکت، انعکاس بیشتر جشنواره در فضای مجازی، معرفی منابع و خوانش بخش‌های مختلف از کتاب، انجام فعالیت‌هایی نظیر: قصه‌گویی، نمایشنامه‌خوانی، پویش کتابخوان، نقاشی و ...، فعالیت‌های جمعی کتابداران در شناساندن جشنواره بین عموم مردم، همراهی کتابداران در نحوه اجرای جشنواره در کتابخانه و شهرستان و استان خود و ... را در بر می‌گیرد.

صفحات بر اساس کیفیت و خلاقیت پست، تنوع فعالیت، دیده شدن و مورد پسند قرار گرفتن از طرف بازدیدکنندگان و ... ارزیابی و داوری می شوند. شرکت کنندگان می بایست فعالیت‌های خود را به ترتیب اولویت با هشتگ های #مروجان_فرهنگ_رضوی، #جشنواره_کتابخوانی_رضوی، #کتابدار_رضوی و #نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور در فضاهای مجازی منتشر کنند. انتشار این پویش با هشتگ خاص و منشن کردن صفحه نهاد (@iranplir) در اولویت داوری و امتیازدهی است.

تقدیر از برگزیدگان در سطح ملی

برگزیدگان یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دو سطح «ملی» و «شهرستانی» معرفی و تقدیر می شوند. جزئیات مربوط به جوایز در اسرع وقت اطلاع رسانی خواهد شد.

مهلت شرکت در جشنواره

علاقه‌مندان به شرکت در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۱ آبان ۱۴۰۰ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. 

علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل منابع به آدرس‌ www.samakpl.ir مراجعه و یا به منظور دریافت امانی – فیزیکی کتاب‌های جشنواره به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند.

نشانی دبیرخانه

تهران، بلوار کشاورز، تقاطع فلسطین، خیابان شهید کبکانیان، خیابان شهید طباطبایی‌رفیعی، نبش کوچه شهید نوری (کامبیز)، پلاک ۱۸، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، اداره‌کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی.

شماره‌ی تماس: ۸۸۹۵۱۴۹۳      

رایانامه: samak@iranpl.ir

درگاه الکترونیکی:www.samakpl.ir     

نظر شما