شناسهٔ خبر: 47939589 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیر کنگره جهانی محمد(ص):

کنگره جهانی محمد(ص) با هدف از بین بردن اسلام هراسی برگزار می‌شود

سمانه نوری زاده قصری

حامد تقوایی گفت: شور فرهنگ و هنر ایرانی در کنار سایر هنرمندان جهان در بستر کنگره جهانی محمد(ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر، خواهد توانست همه توهین‌ها و اسلام هراسی‌ها را بی اثر کند.

صاحب‌خبر -

حامد تقوایی دبیر کل کنگره جهانی حضرت محمد (ص) در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فعالیت‌های این کنگره گفت: کنگره جهانی محمد (ص)، پیامبر رحمت در آئینه آب و هنر به همت مرکز بین‌المللی آفرینش‌های هنری اساتید دانشگاه و نقش آفرینی جمعی از نهادهای فرهنگی از عید مبعث سال گذشته کار خود را با فراخوان آثار ادبی و هنری با موضوع پیامبر گرامی اسلام در هفت زبان و ۲۵ رشته مختلف ادبی و هنری در گستره جهانی آغاز نموده است.

وی با اشاره به اهداف این کنگره ادامه داد: این کنگره یک حرکت فراملی و جهانی در راستای معرفی و پاسداشت شخصیت پیامبر اسلام (ص) با زبان هنر است. شور فرهنگ و هنر ایرانی در کنار سایر هنرمندان جهان در بستر کنگره جهانی محمد (ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر خواهد توانست همه توهین‌ها و اسلام هراسی‌ها را بی اثر کند.

تقوایی با تشریح جزئیات فراخوان این کنگره افزود: فراخوان حوزه ادبی شامل شعر و داستان کوتاه و حوزه هنری شامل رشته‌های خوشنویسی، نقاشی خط، پوستر، تایپوگرافی، دیجیتال آرت، نقاشی و نگارگری، عکس، نمایشنامه، فیلم کوتاه و نماهنگ می‌باشد. دریافت آثار تنها از طریق سایت کنگره امکان‌پذیر است و برای این منظور باید در سایت کنگره (WWW.WCAM.IR) ثبت نام نمائید و آثار خود را از طریق بخش ارسال آثار ارسال نمائید. مهلت تهیه آثار تا ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ خواهد بود. سپس داوری آثار حدود ۲ ماه انجام خواهد شد و اختتامیه و معرفی برگزیدگان در هفته وحدت، ۲ آبان و مصادف با میلاد پیامبر (ص) برگزار خواهد شد. بعد از اختتامیه تا دور بعد که کنگره برگزار می‌شود مرحله مهم انتشار آثار هم به صورت مجازی و هم نمایشگاه حضوری در کشورهای مختلف را خواهیم داشت.

دبیر کنگره جهانی محمد (ص) با اشاره به داورهای این جشنواره جهانی تصریح کرد: کمیته داوری در رشته‌های مختلف در عالی‌ترین سطح ممکن تشکیل شده است. به عنوان مثال در بخش نقاشی خط در خدمت دو تن از چهره‌های ماندگار کشور استاد نصرالله افجه ای و استاد محمد جلیل رسولی هستیم. در مجموعه هنرهای تجسمی اساتیدی همچون مسعود نجابتی، رضوان صادق زاده، محمد خزایی، جلیل جوکار، سید حسن سلطانی و …زحمت داوری آثار در رشته‌های مختلف را بر عهده دارند.

وی در باب اهمیت و وجه تمایز این کنگره ادامه داد: گستردگی زبان‌ها و رشته‌ها در این کنگره کمتر در جشنواره‌های پیشین مشاهده شده است و نکته دیگر اینکه اساتید دانشگاه در کنار متخصصین غیر دانشگاهی محوریت این حرکت بزرگ را بر عهده دارند. اساتید دانشگاه در رشته‌های ادبی و هنری بیش از بیست دانشگاه کشور در کمیته‌های اجرایی و علمی و داوری مشارکت دارند. بنابراین ترکیبی از اندیشه، دانش و هنر را خواهیم داشت که تأثیر گذاری را بیشتر خواهد کرد. نشست‌ها و برنامه‌های جنبی علمی، ادبی و هنری که در این کار در نظر گرفته شده در نوع خودش کم نظیر است و تا کنون بیش از صد ساعت برنامه زنده با حضور متخصصین ادبی و هنری از سراسر دنیا برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

تقوایی در پایان با تاکید بر تبلیغات مورد نیاز در راستای جهانی شدن، اظهار داشت: این حرکت بزرگ در آغاز جز یک ایده فکری نبود. اینکه در مقابل این بی اخلاقی‌ها و بی مهری‌ها، آن هم نسبت به آفتاب مهربانی، چه می‌توان کرد؟ این غصه‌ی پنهان در دلِ چند نفری دغدغه مند از اساتید دانشگاه در مرکز آفرینش‌های هنری استادان دانشگاه وجود داشت که با نور هدایتِ حضرت و با عنایت آن وجود نازنین به طرحی و تلاشی تبدیل شد. این طرح اندک اندک به شکل مطالبه‌ای روشن درآمد و کم کم همگان را با مسیر و مَسیل خود همراه ساخت. اما به منظور ادامه و تداوم مسیر و دستیابی به اهداف در گستره جهانی نیازمند حمایت مادی و معنوی نهادهای فرهنگی در سطح ملی و خیرین محترم هستیم و تا کنون علیرغم تلاش‌های بسیاری که صورت گرفته هیچ گونه حمایتی از نهادهای فرهنگی در سطح ملی دریافت نکردیم.

کنگره جهانی محمد(ص) با هدف از بین بردن اسلام هراسی برگزار می شود

نظر شما