شناسهٔ خبر: 47921611 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بدعت و نوآوری مزیت جشنواره‌های دانشگاهی است

تهران- ایرنا- کارگردان نمایش «پایین سمت چپ» گفت: یکی از محاسن جشنواره‌های دانشجویی و دانشگاهی در ایجاد بدعت و نوآوری است که با روند کلیشه‌ای و تئاتر مرسوم همراه نیست.

صاحب‌خبر -

هادی محرابی کارگردان نمایش پایین سمت چپ و از شرکت کنندگان بخش مناطق بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی درباره ویژگی های این اثر به خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: این نمایش به صورت کارگاهی کار شده است و از ابتدا برای آن ایده از پیش تعیین شده‎ای نداشتیم. با توجه به صحبت با اعضای گروه درباره دغدغه اصلی و مشترک همه‌مان به متن این نمایشنامه رسیدیم و به سراغ مسائل اجتماعی و خانوادگی و تناقضاتی رفتیم که در عرف وجود دارد و قانون نانوشته است. 

وی افزود: آنچه دنبالش بودیم شیوه روایت یک قصه روی صحنه بود و تلاش کردیم گروه دانشجویی مان که همگی دانشجوی ادبیات نمایشی دانشگاه دامغان هستیم، اثری متفاوت را ارائه کنیم.

این کارگردان جوان با اشاره به مهم ترین مشخصه های جشنواره‌های نمایشی دانشجویی، ادامه داد: به نظرم اساسا یکی از محاسن جشنواره‌های دانشجویی و دانشگاهی در ایجاد بدعت و نوآوری است که با روند کلیشه ای و تئاتر مرسوم همراه نیست و سعی می‌کند از ایده‌های جدید و آکادمیک بهره گرفته و به اجرا برسد. این جنس تئاتر درگیر گیشه نیست و این خود بسیار مهم است. ما نیز در اثر خود همسو با تئاتر دانشجویی و آوانگارد همقدم شدیم. در شیوه اجرای خود نیز دست کم این تلاش را کرده‌ایم و برای خودمان تجربه جدیدی است.

بدعت و نوآوری مزیت جشنواره‌های دانشگاهی است

وی درباره شرایط شهرهایی غیر از تهران در حمایت از اجرای تئاتر و امکانات سخت افزاری آن گفت: هریک از اعضای گروه ما متعلق به یک شهر است. برای مثال خود من دانشجوی دامغان هستم و به نظرم این شهر از نظر سخت افزاری امکانات خوبی دارد. سالن روباز خوبی دارد.

محرابی افزود: دانشکده هنر دانشگاه دامغان به تازگی نوسازی شده و چهار پلاتوی حرفه ای دارد که قرار بود پیش از این میزبان این دوره از جشنواره نیز باشد اما فضای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بحران کرونا به نوعی پیش رفته است که انگار تئاتر در تهران بیشتر با استقبال روبه رو می‌شود و این برای قشر جوان دلسرد کننده است. ما حتی بعد از بازبینی به دلیل همین شرایط پیچیده و سخت به فکر انصراف افتادیم. به هر حال فضای تئاتر در ایران حال مساعدی ندارد و نیازمند حمایت است و اتفاق ویژه در آن با اصلاح زیرساخت ها صورت می گیرد.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی به دبیری سید مجتبی جدی و به همت اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در بخش‌های صحنه، مناطق، تجربه‌های اجرا، پژوهش (جایزه دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی)، نمایشنامه‌نویسی (جایزه اکبر رادی)، ترجمه (جایزه دکتر محمدرضا خاکی)، بین‌الملل، اساتید، جشنواره جشنواره‌ها، رادیو تئاتر، ماکت صحنه، عکس، پوستر، کارگاه‌ها و درس گفتارها در حال برگزاری است.

نظر شما