شناسهٔ خبر: 47919476 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تاکسی اینترنتی «هشت»؛ اولین تاکسی خیریه دنیا/ از پورشه‌سواران تا چهره‌ها، در صف خدمت به معلولان

همراه با پیرمرد ویلچری و همسرش در حاشیه اتوبان ایستاده بودیم که خانم جوانی با خودروی 3 میلیاردی‌اش کنارمان توقف کرد و تا فهمید ماشین گیرشان نیامده، گفت: «اجازه می‌دهید من برسانم‌شان؟» گفتم: آخه ویلچر، ماشین شما... گفت: «خواهش می‌کنم. شاید با کمک به این عزیزان، حال خودم هم خوب شود». ایده تاکسی اینترنتی خیریه همان‌ جا متولد شد. با خودم گفتم: مردم می‌توانند مشکل حمل‌ونقل معلولان را حل کنند.

صاحب‌خبر -

گروه جامعه خبرگزاری فارس- مریم شریفی؛ می‌گویند خلاقیت انسان‌های خوش‌فکر در دل مشکلات و تنگناها و محرومیت‌ها شکوفا می‌شود. حالا اگر مهربانی و نوعدوستی و دریادلی هم چاشنی این خوش‌فکری شود، حتماً عیار محصول خلاقانه‌ای که به دست می‌آید، به مراتب بالاتر می‌رود. حکایت فعالیت‌های نوآورانه و مؤثر «یوسف اصلانی» و رفقا در خدمت‌رسانی به فرزندان ایتام و معلول، حکایت همین تلفیق زیبا میان خوش‌فکری و خوش‌قلبی است. هنوز خبر خوش آقا یوسف درباره رسیدن پروژه ساخت مجتمع بزرگ ورزشی درمانی معلولان بهشت امام رضا (ع) به ایستگاه بهره‌برداری، تازه بود که انتشار خبر جدیدی از حرکت‌های ابتکاری او و دوستانش، تحسین همه علاقه‌مندان فعالیت‌های خیرخواهانه را برانگیخت.

طراحی اولین تاکسی اینترنتی خیریه دنیا ویژه خدمت‌رسانی به معلولان، همان حرکت جدیدی بود که چراغ امید را در دل بسیاری از معلولان جامعه و خانواده‌هایشان روشن کرد؛ همان شهروندان فراموش‌شده‌ای که به دلیل مشکلات حمل‌ونقل، ماه‌ها و حتی سال‌هاست در قفس خانه حبس شده‌اند... برای معرفی این تاکسی اینترنتی منحصربفرد که با خوش‌ذوقی بانی جوانش به نام تاکسی اینترنتی «هشت» مزین شده، هیچ مناسبتی مبارک‌تر از میلاد امام هشتم، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نیست. به همین بهانه، به سراغ یوسف اصلانی، مدیر و مؤسس خیریه بهشت امام رضا (ع) رفتیم تا برایمان از ویژگی‌های اولین تاکسی اینترنتی خیریه دنیا بگوید.

 

وقتی می‌فهمی، نمی‌توانی بی‌تفاوت باشی

چطور می‌شود مدیر یک موسسه خیریه شناخته‌شده، با انواع مشغله‌ها و دغدغه‌ها و مسئولیت‌هایی که دارد، سراغ راه‌اندازی یک تاکسی اینترنتی برود؟ این اولین سئوالی است که باید جوابی برایش پیدا کنیم. اما هرچقدر این موضوع برای ما بزرگ و سئوال برانگیز است، به همان میزان برای یوسف اصلانی، مدیر و مؤسس خیریه بهشت امام رضا (ع)، طبیعی و مقدماتی است. او ارجاع‌مان می‌دهد به مسئولیت‌های این موسسه مردمی و می‌گوید: «وظیفه اصلی موسسه خیریه بهشت امام رضا (ع)، نگهداری شبانه‌روزی از فرزندان ایتام و معلول و سالمندان بیمار و معلول فاقد سرپرست است. در کنار بچه‌های بی‌سرپرست معلول، ما مجموعه ویژه سالمندان هم داریم که 100 سالمند در آن زندگی می‌کنند و همه آنها رهاشده و دارای نوعی معلولیت هستند. بنابراین یکی از شاخصه‌های اصلی عزیزان تحت‌پوشش بهشت امام رضا (ع)، معلولیت است و یکی از مشکلات مهم و مشترک آنها، بحث حمل‌ونقل‌شان است.

علاوه‌براین بنابر تحقیقاتی که ما درخصوص وضعیت زندگی معلولان جامعه انجام دادیم، این عزیزان چند مشکل اصلی و اساسی دارند که خانواده‌هایشان را در شرایط سختی قرار داده‌است. اولین مورد، بحث حمل‌ونقل آنهاست که خودش عامل بروز مشکلات دیگر می‌شود. ببینید، معلولان سی‌پی (فلج مغزی)، ضایعه نخاعی، بیماران مبتلا به ام‌اس شدید که دچار معلولیت شده‌اند و... به طور مستمر به خدمات توانبخشی نیاز دارند. اما مشکل حمل‌ونقل باعث شده بسیاری از این عزیزان از دریافت این خدمات محروم شوند. برای مثال، معلولان سی‌پی (cp) نیاز به خدمات دائمی فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی دارند. اما از یک طرف با افزایش سن آنها، پدر و مادر دیگر امکان جابه‌جایی آنها را مثلاً از طبقه چهارم و پنجم ندارند چون خودشان هم فرسوده شده و دیسک کمر گرفته‌اند. از آن طرف، ماشین شخصی ندارند و شرایط برای استفاده فرزند معلولشان از خودروهای موجود مثل تاکسی و آژانس و... هم فراهم نیست چون خودروها مناسب‌سازی نشده و اگر هم شده‌باشد، تعداد آنها بسیار انگشت‌شمار است؛ مثل قطره‌ای در برابر دریا.»

 

وقتی دختر فوق لیسانس ترجیح می‌دهد خانه‌نشین باشد

پرس‌وجوهای این سال‌ها به اصلانی اثبات کرده مشکل حمل‌ونقل معلولان با وجود ظاهر ساده‌اش، یک مسئله پیچیده است و همین موضوع می‌تواند به قیمت انزوای معلولان بااستعداد و توانمند تمام شود: «یک وقت متوجه شدیم دختر خانم تحصیلکرده با مدرک فوق لیسانس که مبتلا به بیماری ام‌اس است، افسرده شده. رفتیم منزلشان برای سرکشی و احوالپرسی. پرسیدم: چرا شما باید در این سن و سال، از افسردگی حرف بزنی؟ گفت: «چون نمی‌توانم از خانه بیرون بروم و فعالیت کنم.» گفتم: چرا نمی‌توانی؟ شما که تحصیلکرده هستی و راحت‌تر از دیگران می‌توانی در جامعه فعال باشی! گفت: «اولاً کسی نیست که مرا این طرف و آن طرف ببرد. وقتی هم به آژانس یا تاکسی اینترنتی زنگ می‌زنم، تا می‌آیند و می‌بینند ویلچر دارم، سفر را کنسل می‌کنند. اگر هم بمانند، همین که بگویم: می‌شود کمک کنید و ویلچرم را در صندوق عقب ماشین‌تان بگذارید؟، می‌گویند: نه. من وقت این کار را ندارم. خداحافظ...

توییت با دغدغه مشابه

بعضی‌هایشان هم موقع سوار شدن امثال من، اصلاً صبر و حوصله ندارند و مراعات شرایط ما را نمی‌کنند. آنقدر غر می‌زنند و اخم و بداخلاقی می‌کنند که پشیمان می‌شویم. این رفتارها از یک طرف به من استرس وارد می‌کند و باعث تشدید بیماری‌ام می‌شود و از طرف دیگر شخصیتم را خرد می‌کند. بنابراین ترجیح می‌دهم قید بیرون رفتن را بزنم و گوشه خانه بنشینم.»

 

می‌دانی معلولیت در کمین همه ماست؟

«بسیاری از معلولان جامعه با این شرایط ناخوشایند دست به گریبانند. کم نیستند بچه‌های معلول که باید مرتب به مراکز فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی بروند اما به دلیل نبودن ماشین، والدینشان از عهده این کار برنمی‌آیند. خب، نتیجه چه می‌شود؟ آن فرزند معلول کنج خانه می‌ماند و شرایطش هر روز بدتر می‌شود. وضعیت معلول ضایعه نخاعی، فردی که در اثر سکته دچار معلولیت شده و... هم، همینطور است و موضوع جابه‌جایی این عزیزان، برای خودشان و خانواده‌هایشان، به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده‌است.»

«یوسف اصلانی»، موسس و مدیر خیریه بهشت امام رضا(ع)

انگار چیزی در ذهن اصلانی جرقه زده باشد، سکوت می‌کند و بعد در ادامه می‌گوید: «این شرایط، ممکن است برای هرکدام از ما به وجود بیاید ها. اینطور نیست که معلولیت فقط برای یک عده از انسان‌ها نوشته شده باشد. ممکن است من همین حالا سکته کنم و یک طرف بدنم لمس شود. یا بروم بیرون، تصادف کنم و یک پایم قطع شود. بنابراین وقتی درباره تسهیل شرایط برای حمل‌ونقل و حضور معلولان عزیز در جامعه صحبت می‌کنیم، از موضوعی می‌گوییم که در حال حاضر زندگی بخشی از شهروندان جامعه را درگیر کرده اما هر لحظه می‌تواند برای همه ما موضوعیت پیدا کند.»

 

خبر داری پشت پرده زندگی معلولان چه می‌گذرد؟

آقا یوسف مکث می‌کند و انگار بخواهد تصویر کاملی از وضعیت موجود معلولان جامعه پیش چشم‌مان ترسیم کند، تصمیم می‌گیرد برگردد و قصه را از اول شروع کند: «معلولان و خانواده‌هایشان با رنج‌ها و مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. آنقدر بگویم که تهیه پوشک برای معلولان عزیز هم برای این خانواده‌ها تبدیل به دغدغه بزرگی شده است. از این گذشته، بسیاری از عزیزان معلول ذهنی، مشکل دندانپزشکی دارند. انجام خدمات دندانپزشکی برای این افراد، کار سختی است و نیاز به بیهوشی دارد. به همین دلیل، بسیاری از معلولان ذهنی با عفونت و درد دندان دست‌به‌گریبانند و هر سال تعدادی از آنها بر اثر عفونت‌های دهان و دندان از دنیا می‌روند!

علاوه‌براین، خدمات فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی، آب‌درمانی و... برای معلولان جسمی و ذهنی، ضروری و حیاتی است اما متاسفانه ارائه این خدمات برای بعضی‌ها تبدیل به یک بیزینس شده‌است. یعنی با اینکه این خدمات برای بچه‌های سی‌پی (cp)، اوتیسم، سندروم داون و... از نان شب هم واجب‌تر است و اگر از آن محروم شوند، شاید تا آخر عمر نتوانند راه بروند، حرف بزنند و تبدیل شوند به یک تکه گوشت در گوشه خانه، متاسفانه این خدمات برای بسیاری از آنها دست‌نیافتنی شده؛ پرداخت ساعتی 200 هزار تومان و 500 هزار تومان برای فیزیوتراپی و کاردرمانی و امثال آن، از عهده بسیاری از این خانواده‌ها خارج است. همیشه وقتی این شرایط را می‌دیدم، دلم می‌خواست گروه‌های خیریه‌ای فقط برای پوشش این خدمات، وارد میدان شوند. یعنی مراکز توانبخشی ایجاد کنند و کارشان، ارائه رایگان اینگونه خدمات به معلولان باشد.»

 

بخشی از امکانات مجتمع ورزشی درمانی بهشت امام رضا(ع)

مجتمع ورزشی درمانی بهشت امام رضا (ع)؛ آرزوی برآورده‌شده معلولان

«ما در این سال‌ها به تمام این مشکلات فکر کردیم و از چند سال قبل برای حل مشکلات بچه‌های خودمان و بسیاری معلولان دیگر، شروع به ساخت یک مجموعه ورزشی درمانی کردیم که این روزها در مرحله پایانی است. در 5، 6 سال گذشته 800 هزار نفر به ساخت مجتمع بهشت امام رضا (ع) کمک کردند و حالا یک مجموعه مجهز 7 هزار متر مربعی به‌عنوان بزرگترین مجموعه ورزشی تفریحی توانبخشی معلولان آماده بهره‌برداری است که علاوه‌بر استخر و مرکز آب‌درمانی شامل سالن بدنسازی، سالن ورزش توانیابی، مرکز فیزیوتراپی و توانبخشی (کاردرمانی، گفتاردرمانی، بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی و...) و کارگاه مونتاژ عصا، ویلچر و واکر است و برای 100 نفر ایجاد اشتغال خواهد کرد. امکانات این مجموعه، واقعاً بی‌نظیر است، آنقدر که هر صاحب تخصصی از آن بازدید می‌کند، می‌گوید در حد بیمارستان‌های 5 ستاره است.

به طور مثال، برای بحث دندانپزشکی معلولان ذهنی که اشاره شد، تدارک ویژه‌ای دیده‌ایم. خوب است بدانید حدود 250 هزار معلول ذهنی داریم که برای دریافت خدمات دندانپزشکی باید بیهوش شوند. ما آمدیم بزرگترین مرکز دنداپزشکی تحت بیهوشی خاورمیانه را با 11 اتاق عمل و بهترین امکانات در این مجموعه ساختیم. یعنی همین مرکز می‌تواند ظرف یک‌سال و با خدمات‌رسانی شبانه‌روزی، تمام این 250 هزار نفر را به صورت رایگان درمان کند. همه اینها اتفاق‌های مبارکی است اما در قدم آخر برای افتتاح این مجموعه واقعاً داریم اذیت می‌شویم...»

 

بخشی از امکانات مجتمع ورزشی درمانی بهشت امام رضا(ع)

آقای شهرداری تهران! چشم هزاران معلول به افتتاح این مجتمع است

کمتر کسی است که آوازه مجتمع بهشت امام رضا (ع) را که به همت اصلانی و دوستانش و کمک‌های خالصانه مردم سراسر ایران در سال‌های اخیر ساخته شده، نشنیده باشد. حالا اما آقای مدیر از وجود موانع در خوان آخر بهره‌برداری از این مجموعه خبر می‌دهد. از جزییات بیشتر که می‌پرسم، اینطور می‌گوید: «متاسفم برای شهرداری تهران که با اینکه خودش متولی حمل‌ونقل و ارائه بسیاری از خدمات به جامعه معلولان – به‌عنوان شهروندان پایتخت - است، مانع از تکمیل کار ما شده‌است. ماجرا این است که شهرداری روی یک فضای 20 در 10 متری که در اختیار مجموعه بهشت امام رضاست و حالت پارکینگ مجموعه را دارد و قرار است محل پیاده و سواره شدن معلولان و محل توقف آمبولانس باشد، دست گذاشته و می‌گوید این فضا باید تبدیل به خیابان شود.

تصور کنید؛ قرار است روزانه هزار معلول برای استفاده از خدمات مجتمع بهشت امام رضا (ع) در این محدوده تردد کنند. اگر این فضا تبدیل به خیابان شود، ما هر روز باید شاهد تصادف بچه‌های معلول باشیم. همین موضوع باعث شده نتوانیم مجتمع را افتتاح کنیم. تا می‌آییم در این فضا شروع به کار کنیم، نیروهای شهرداری ورود می‌کنند و مانع می‌شوند.»

 

ایده اولین تاکسی اینترنتی خیریه دنیا، کنار اتوبان متولد شد!

«در این سال‌ها ما به تمام مشکلات معلولان فکر کرده‌بودیم و به لطف خدا و با کمک مردم، با ساخت مجتمع بهشت امام رضا (ع) در حد توان خودمان برای رفع این مشکلات تلاش کردیم. فقط در زمینه رفع مشکل حمل‌ونقل معلولان عزیز فعالیتی انجام نداده‌بودیم که سال گذشته یک اتفاق باعث شد با مطرح کردن ایده اولین تاکسی اینترنتی خیریه دنیا، در این زمینه هم ورود کنیم.» آقا یوسف 43 ساله از اتفاقی که جرقه تولد تاکسی اینترنتی منحصربفرد داستان ما را زد، اینطور می‌گوید: «یک روز در اتوبان همت، خانم سن‌وسال‌داری را دیدم که داشت در حاشیه اتوبان، ویلچر همسرش را هل می‌داد! ماجرا این بود که این عزیزان از یک شهر دور برای درمان به بیمارستان میلاد مراجعه کرده‌بودند و با یک آدرس اشتباهی، بعد از خروج از بیمارستان، سرگردان شده‌بودند. در اطراف بیمارستان موفق به ماشین گرفتن نشده بودند و با توجه به اینکه در اتوبان هم خودرویی توقف نمی‌کرد، مستأصل شده بودند.

من ازآنجاکه با این عزیزان زندگی می‌کنم، هیچ‌وقت بی‌تفاوت از کنارشان نمی‌گذرم چون می‌دانم پیرزن و پیرمردی که ناراحت و پریشان به اطراف نگاه می‌کنند یا نابینایی که گوشه‌ای ایستاده، حتماً مشکلی دارند. اغلب می‌خواهند جایی بروند اما نگران واکنش راننده هستند که مبادا در مقابل کندی و مکث آنها رفتار تندی نشان دهد. خلاصه سوارشان می‌کنم و تا مقصد می‌رسانمشان. آن‌ها هم بهترین دستمزد را به من می‌دهند ها؛ یک چک سفید امضا می‌گذارند جلوی دستم! همین‌که پیاده می‌شوند، می‌گویند: «الهی عاقبت بخیر شوی.» و همین دعایشان، روزیِ یک عمر مرا تأمین می‌کند. به نظرم مردم هم اگر بدانند چه نعمتی پشت این اتفاقات خوابیده، آن‌ها هم مشتاق می‌شوند.»

 

وقتی خودروی 2، 3 میلیاردی، با افتخار تاکسی یک معلول شد

«خلاصه همین‌که خواستم به این خانم و همسر معلولش کمک و آنها را سوار ماشینم کنم، یک خانم جوان با ماشین 2، 3 میلیاردی‌اش سر رسید و توقف کرد. تا مرا شناخت، شروع به پرس‌وجو کرد. وقتی ماجرا را توضیح دادم، گفت: «اجازه می‌دهید من این عزیزان را برسانم؟» گفتم: شرایط خوبی ندارند. این عزیز معلول، هم ویلچر دارد و هم در این چند ساعت سرگردانی، پوشکش کثیف شده. ماشین شما... حرفم را قطع کرد و گفت: «اشکالی ندارد. من امروز حالم خوب نیست. اجازه بدهید به این عزیزان کمک کنم. شاید حال خودم هم خوب شد.» اینطور شد که کمک کردیم و آن عزیز معلول و همسرش سوار ماشین آن خانم شدند و ویلچرش را هم در ماشین گذاشتیم و رفتند. تازه آن خانم محترم بابت این موضوع، از من تشکر هم کرد! این اتفاق برای من خیلی قشنگ بود و همان‌جا به ذهنم رسید که کار حمل‌ونقل معلولان را مردم می‌توانند انجام دهند.

از همان موقع، این موضوع و چگونگی اجرایش، ذهن مرا درگیر کرد. با خودم می‌گفتم: چطور می‌شود تاکسی اینترنتی و آژانس تا می‌بینند مسافر یک معلول است، کنسل می‌کنند اما این خانم داوطلبانه برای سوار کردن یک معلول، پیشقدم می‌شود؟...»

 

نمونه خودروی مناسب سازی شده برای حمل و نقل معلولان

ذهن «مناسب‌سازی‌شده»، از خودروی مناسب‌سازی‌شده موثرتر است

«خیلی فکر کردم و به 2 نکته رسیدم. در ماجرای تاکسی اینترنتی و آژانس، بحث پول مطرح است و راننده شاید با خودش حساب کند کرایه‌ای که می‌گیرد، به آن‌همه معطلی و زحمت برای کمک به مسافر معلول نمی‌ارزد. درحالی‌که برای یک فرد داوطلب، اصلاً پول مطرح نیست. از آن طرف، راننده بی‌خبر به سراغ مسافر می‌رود و می‌بیند او معلول است و غافلگیر می‌شود. اما فرد داوطلب از ابتدا می‌داند دارد برای سوار کردن یک فرد معلول می‌رود. بنابراین ذهنش برای این کار، آماده است. اصطلاحاً می‌گویند: «ذهنش مناسب‌سازی شده است.» با خودش می‌گوید: «من دارم می‌روم یک فرد معلول را سوار کنم. پس باید صبر و حوصله داشته باشم. وقتی از در خانه بیرون آمد، باید پیاده شوم، بغلش کنم و کمک کنم سوار شود، بعد ویلچرش را تا کنم و در صندوق عقب بگذارم، در مسیر آرام بروم که اذیت نشود، موقع پیاده شدنش هم باید صبور باشم.» یعنی تمام این مسائل را برای خودش حل می‌کند و با دلش سراغ آن معلول عزیز می‌رود. پس می‌خندد، اخم و بداخلاقی نمی‌کند بلکه مدام لبخند به لب دارد و با مسافرش گپ هم می‌زند. حالا اگر ماشین مناسب‌سازی نشده باشد و یک ماشین ساده هم باشد، اما راننده چنین تفکر و رفتاری داشته باشد، آن عزیز معلول راحت‌تر است سوار ماشین او شود تا سوار یک ماشین مناسب‌سازی‌شده.»

نمونه خودروی مناسب سازی شده برای حمل و نقل معلولان

اصلانی از یک ایده ذهنی صرف نمی‌گوید. مشابه این اتفاقات را بارها از نزدیک دیده و نتایج زیبایش را لمس کرده: «ما در مرکز خودمان، یک عزیزی داریم که گهگاه می‌آید و بچه‌ها را با پرایدش به باشگاه ورزشی می‌رساند. حالا تصور کنید ماشین ساده او یک طرف باشد و یک بنز مناسب‌سازی‌شده هم طرف دیگر. من از بچه‌ها بپرسم: دوست دارید با کدام ماشین بروید؟ حتماً می‌گویند: «با پراید.» در توضیحش هم می‌گویند: «با آقای راننده پراید، در مسیر می‌گوییم و می‌خندیم. موسیقی هم برایمان می‌گذارد. ویلچرمان را می‌گذارد صندوق عقب و با کش می‌بندد. مدام هم نمی‌گوید: وای، رنگ ماشینم را برد. موقع پیاده شدن هم بغلمان می‌کند، اصلاً هم اخم نمی‌کند. اما راننده بنز شاید اخم و بداخلاقی کند و بگوید: مواظب باشید ماشینم خراب نشود. ما با همان پراید راحت‌تریم.»

 

... و حالا، اپلیکیشن تاکسی اینترنتی خیریه «هشت» در خدمت شماست

«بالاخره به این نتیجه رسیدم که در قالب همین تاکسی اینترنتی‌های موجود، می‌توانیم سامانه‌ای طراحی کنیم که به‌صورت خیریه، کار حمل‌ونقل معلولان از طریق آن انجام شود. بعد از تحقیق و پرس‌وجو، یک تیم حرفه‌ای کاردرست آمدند و اپلیکیشن موردنیاز برای این کار را طراحی کردند. حدود 2 و نیم میلیارد تومان، صرف طراحی این اپلیکیشن و کال سنترهای پشتیبانی آن شده‌است. برای این منظور، حدود 30 کال سنتر طراحی شده و قرار است خود عزیزان معلول پشت تلفن‌های این سامانه نشسته و کار هدایت و پشتیبانی سفرها را انجام دهند.»

اما ساز و کار فعالیت این تاکسی اینترنتی منحصربفرد چطور است؟ می‌پرسم و آقا یوسف در جواب می‌گوید: «ساز و کار این اپلیکیشن که به برکت امام رضا (ع) نام آن را تاکسی اینترنتی «هشت» گذاشته‌ایم، کاملاً شبیه اپ‌های حمل‌ونقل موجود است. هم معلول عزیز و هم رانندگان داوطلب، آن را روی گوشی‌هایشان نصب می‌کنند و فرآیند درخواست خودرو و انجام سرویس از طریق آن انجام می‌گیرد. فقط 2 تفاوت وجود دارد؛ اول اینکه تمام مردم می‌توانند با هر نوع خودرویی؛ از وانت و پراید گرفته تا تویوتا و بنز و پورشه در این سامانه ثبت‌نام و اعلام آمادگی کنند، همچنان‌که در همین مدت از تمام این مدل خودروها، متقاضی داوطلب داشته‌ایم. تفاوت دوم این است که جامعه هدف این اپلیکیشن یعنی مسافرانش، فقط معلولان عزیز هستند.»

 

با 2 ساعت در هفته، می‌توانید عضو خانواده راننده‌های «هشت» باشید

احتمالاً خیلی‌ها مشتاق شده‌اند به این کار خیر زیبا ملحق و در حمل‌ونقل معلولان عزیز سهیم شوند اما نگران‌اند برنامه‌ها و مشغله‌های روزانه، مانع این فعالیت خیرخواهانه‌شان باشد. آقا یوسف خیال این راننده‌های خوش‌قلب را راحت می‌کند و می‌گوید: «هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. شما به‌عنوان راننده داوطلب می‌توانید اعلام کنید هفته‌ای 2 ساعت امکان همکاری با تاکسی اینترنتی هشت را دارید یا حتی فقط در حد انجام یک سرویس. ما با کمال میل از شما و همکاری ارزشمندتان استقبال می‌کنیم. مثلاً در مسیر محل کار تا منزل، تصمیم می‌گیرید یک فرد معلول را هم به مقصد برسانید. هر روز یک ساعته به منزل می‌رسیدید، این بار نیم ساعت دیرتر می‌رسید. همین. حالا ممکن است در پایان این سرویس دلی، آنقدر حال خوبی پیدا کنید که دلتان بخواهد یک درخواست دیگر را هم تأیید کنید و واسطه به مقصد رسیدن یک معلول دیگر هم بشوید. بدون شک، آن روز شما با روحیه‌ای متفاوت به خانه خواهید رفت و این حال خوب، در کیفیت روابط‌تان با اعضای خانواده هم خودش را نشان خواهد داد چون شما یک حرکت زیبا انجام داده‌اید و یک انرژی مثبت خاص از دنیا گرفته‌اید.

به عقیده من این اتفاق، در بُعد روانی جامعه هم تأثیر مثبت خواهد گذاشت. این شهروند محترم بعد از یک روز کاری سخت و با اعصاب خرد دارد به سمت خانه برمی‌گردد، سر راه یک عزیز معلول را هم سوار می‌کند. کمکش می‌کند، با او گپ می‌زند، شرایط و مشکلات و دردهایش را می‌بیند، بعد به خودش نهیب می‌زند که: «دنیا فقط آن چیزی نیست که تو فکر می‌کنی. چیزهایی که به خاطرش غصه می‌خوری و احساس خسارت می‌کنی، آنقدرها هم جدی و مهم نیست. آرامشت را حفظ کن و شکرگذار باش.» فکر می‌کنم در چنین مراوداتی، مردم به خودشان یادآوری می‌کنند که باید حواسشان بیشتر به اطرافیانشان باشد. و همین تلنگرهای کوچک باعث می‌شود جامعه رو به آرامش برود و مردم بیشتر به داد هم برسند.»

از مردم برای مردم؛ پای هیچ سازمانی وسط نیست

نکته مهمی در ذهن اصلانی یادآوری شده که نفسی تازه می‌کند و شمرده شمرده می‌گوید: «لازم است تاکید کنم در تاکسی اینترنتی هشت، پای هیچ سازمان و نهادی وسط نیست؛ نه کمیته امداد و نه هلال احمر و بهزیستی و خیریه‌ها. اینطور نیست که مثل همیشه از مردم کمک جمع کنیم و خودمان به دست افراد جامعه هدف برسانیم. می‌دانید، ما در تمام این سال‌ها مردم را از کار خیر دور کرده‌ایم. فقط گفته‌ایم پول بدهید تا ما به جایتان کار خیر انجام دهیم. اما اینجا در این تاکسی خیریه، مردم خودشان چهره‌به‌چهره با جامعه هدف در ارتباط هستند و هیچ واسطه‌ای هم در کار نیست. بدون رد و بدل شدن پول، خودشان به معلولان عزیز کمک می‌کنند، با رساندن او به مقصد در کمال احترام، به او روحیه می‌دهند و حال خودشان هم خوب می‌شود.»

 

راننده عزیز خیّر! بفرمایید مهمانی امام رضا(ع)...

حالا که با توضیحات جوان مبتکر تاکسی اینترنتی خیریه هشت، معلوم می‌شود هرگونه گردش مالی میان مسافران و رانندگان این سامانه تاکسی خاص منتفی است، او لبخندبرلب از پیش‌بینی یک ظرفیت ویژه و غافلگیرکننده در این تاکسی اینترنتی خیریه خبر می‌دهد: «ما در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و تقدیر از حرکت زیبای عزیزانی که برای رانندگی معلولان داوطلب می‌شوند، مجموعه‌ای از مشوق‌های معنوی تدارک دیده‌ایم. مثلاً اینطور است که بعد از 200 سفر رایگان راننده «الف»، با ایشان تماس می‌گیریم و می‌گوییم: «به پاس این محبت بی‌دریغ، شما 2 روز مهمان امام رضا (ع) هستید.» این راننده عزیز و خانواده‌اش، تمام هزینه‌های سفر و هتل و... را مهمان ما هستند. 2 روز مهمانی حرم حضرت معصومه (س)، 2 روز سفر شمال کشور و... از دیگر هدایای معنوی ما به این عزیزان است. البته باز هم هیچ‌گونه پولی رد و بدل نمی‌شود. ما با مدیریت هتل‌ها، اماکن تفریحی و ورزشی، رستوران‌ها و ... صحبت کرده‌ایم و آنها هم با اطلاع از فرآیند فعالیت تاکسی اینترنتی هشت، با ما همراه شده‌اند. مثلاً مدیریت چند هتل در مشهد موافقت کرده‌اند چند شب در سال، با اختصاص 2 اتاقشان برای تقدیر از رانندگان داوطلب، در این حرکت سهیم شوند.»

زیارت حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه (س)، خادمی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و خادمی شهدای گلزار بهشت زهرا (س)؛ این‌ها جوایز باارزشی است که در انتظار رانندگان دریادل سامانه تاکسی اینترنتی خیریه هشت خواهد بود. صحبت که به اینجا می‌رسد، چشم‌های آقا یوسف برق می‌زند و می‌گوید: «چند هفته قبل بعد از اینکه برای اولین بار موضوع راه‌اندازی تاکسی اینترنتی هشت را در تلویزیون مطرح کردم، از حرم امام رضا (ع) با من تماس گرفتند، تشکر کردند و گفتند: «طرح بسیار قشنگی است. چون نام امام رضا (ع) را روی این طرح گذاشته‌اید، همین حالا خود شما 2 روز مهمان حرم امام رضا (ع) هستید. کد ملی‌تان را بگویید برایتان بلیط هواپیما رزرو کنیم.» در جواب، عرض کردم: ان‌شاءالله وقتی این تاکسی اینترنتی افتتاح شد، با کمال میل با پای پیاده برای تشکر خدمت می‌رسم، بلیط هواپیما هم نیاز نیست...»

 

رانندگان و مسافران تاکسی اینترنتی خیریه هشت چطور شناسایی می‌شوند؟

«علاقه‌مندان می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #88*780* اپلیکیشن تاکسی اینترنتی هشت را روی گوشی‌شان نصب و در این طرح ثبت‌نام کنند. خوب است بدانید در همین مدت کوتاه چند هفته‌ای بعد از معرفی اولیه این طرح، حدود 20 هزار نفر به‌عنوان راننده داوطلب در اپلیکیشن ما ثبت‌نام کرده‌اند. با افتتاح رسمی و تبلیغات بیشتر، حتماً این تعداد چندین برابر خواهد شد و دیگر آن ماجرای غم‌انگیز تمام می‌شود. دیگر هیچ پدربزرگ و مادربزرگ ناتوانی، هیچ معلول و هیچ نابینایی به دلیل مشکل حمل‌ونقل از خدمات درمانی و حضور در اجتماع و مراکز ورزشی و تفریحی محروم نخواهد شد.»

حالا کنجکاوم از آن سوی ماجرا بدانم؛ از نحوه استفاده معلولان عزیز از این سامانه و اینکه این عزیزان چطور شناسایی می‌شوند؟ آیا تمام معلولان امکان برخورداری از این خدمت رایگان را خواهند داشت؟ و... پاسخ مدیر موسسه خیریه بهشت امام رضا (ع)، تکلیف جامعه هدف تاکسی اینترنتی خیریه هشت را معلوم می‌کند: «بعد از ثبت‌نام معلولان عزیز در اپلیکیشن با شماره‌گیری همان کد دستوری، ما درباره مدارک آنها از سازمان بهزیستی استعلام می‌گیریم. بعد از این مرحله، بررسی می‌کنیم اگر این عزیزان خودشان خودرو داشته باشند یا معلولیت‌شان به‌گونه‌ای باشد که بتوانند سوار مترو یا اتوبوس شوند، امکان استفاده از این تاکسی اینترنتی خیریه را نخواهند داشت. این تاکسی فقط ویژه معلولان عزیز ویلچری، معلولان ذهنی که به‌عبارتی زمین‌گیر هستند و معلولانی است که به لحاظ مالی در مضیقه‌اند. با احتساب تمام این معیارها، بعد از تأیید مدارک معلولان عزیز، نام آنها در سامانه تاکسی اینترنتی هشت ثبت می‌شود و فقط همین عزیزان به‌عنوان مشترکان سامانه می‌توانند درخواست خودرو بدهند و از خدمات این تاکسی اینترنتی خیریه استفاده کنند.»

 

اگر شهرداری تهران همکاری کند، یک قدم تا افتتاح باقی مانده‌است

به نظر می‌رسد تمام مقدمات برای آغاز به کار اولین تاکسی اینترنتی خیریه دنیا در پایتخت ایران فراهم شده. با این اوصاف، دقیقاً چه زمانی می‌توانیم منتظر افتتاح رسمی این طرح باشیم؟ یوسف اصلانی سری به حسرت تکان می‌دهد و در جواب می‌گوید: «تمام آنچه مردم باید برای راه‌اندازی این تاکسی اینترنتی انجام می‌دادند، انجام شده. تعداد زیادی از مردم عزیز ازجمله برخی چهره‌های شناخته‌شده مثل رامبد جوان، علی ضیا و احسان علیخانی برای خدمت به معلولان در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند. حالا همه‌چیز در گرو همت مسئولان است. اگر شهرداری تهران همکاری کند و مشکل آن معبر در محدوده مجتمع بهشت امام رضا (ع) رفع شود، همین فردا هم می‌توانیم تاکسی اینترنتی هشت را افتتاح کنیم وگرنه همچنان باید منتظر بمانیم. میلاد امام رضا (ع)، اولین موعدی بود که برای افتتاحیه در نظر داشتیم. حالا امیدمان به عید غدیر است...»

جمعی از بچه های بهشت امام رضا(ع)

قهرمان این داستان پر فراز و نشیب مکثی می‌کند و در ادامه می‌گوید: «بخش اداری و پشتیبانی این سامانه در ساختمان مجتمع بهشت امام رضا (ع) قرار دارد. آن 30 کارمند معلولی که قرار است در کال سنتر کار هدایت و پشتیبانی سفرها را انجام دهند، باید در این ساختمان مستقر شوند. همه اینها در حالی است که هنوز در محوطه مجتمع، کارگاه عملیات ساختمانی برپاست و خاک و مصالح وجود دارد و شهرداری اجازه تکمیل پروژه را به ما نداده است. همه این نقایص باید رفع و محوطه مجتمع برای تردد این معلولان مناسب‌سازی شود تا مقدمات شروع به کار تاکسی اینترنتی هشت هم فراهم شود.»

انتهای پیام/

نظر شما