شناسهٔ خبر: 47891862 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

صنایع‌دستی بومی شرق استان سمنان احیا شود

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی گفت: حفظ و احیای صنایع‌دستی بومی شهرستان‌های شاهرود و میامی به‌عنوان هویت اجتماعی و تاریخی این شهرستان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، علی‌اصغر خانی در آیین بزرگداشت هفته صنایع‌دستی در شهرستان شاهرود با تأکید بر رونق صنایع‌دستی در حوزه انتخابیه بیان کرد: با برطرف کردن موانع و مشکلات پیش روی تولید محصولات صنایع‌دستی، می‌توان زمینه توسعه و گسترش هنرهای دستی و سنتی را بین نسل جوان فراهم کرد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ترویج صنایع‌دستی زمینه اقتصادی کردن این هنر- صنعت را فراهم می‌کند، افزود: با توجه به اهمیت صنایع‌دستی، نخستین وزیری که به حوزه انتخابیه دعوت کردم، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بود.

فعالیت ۲ هزار هنرمند شاهرودی در حوزه صنایع‌دستی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان نیز در این مراسم گفت: دو هزار نفر از مجموع پنج هزار هنرمند صنایع‌دستی این استان، در شهرستان شاهرود فعالیت دارند.

حمیدرضا دوست‌محمدی افزود: حدود یک‌هزار هنرمند صنایع‌دستی شهرستان شاهرود در شهر کلاته‌خیج فعالیت دارند و نشانگر اهمیت این شهر و شهرستان شاهرود در زمینه صنایع‌دستی است.

وی با اشاره به اینکه ۴۲ رشته صنایع‌دستی در شاهرود فعال است، گفت: سفال، سرامیک، نمد، دست‌بافته‌های سنتی، چرم‌دوزی، گلیم و جاجیم، منبت، معرق، قلم‌زنی و گره چینی از مهم‌ترین صنایع‌دستی شاهرود است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به اینکه دو اثر هنرمندان شهرستان شاهرود دارای نشان برتر صنایع‌دستی از یونسکو است، افزود: ۲۰ اثر صنایع‌دستی این شهرستان ثبت ملی هستند که دست‌بافت‌های شهرستان شاهرود یکی از مهم‌ترین آثار ثبت‌شده این شهرستان در این فهرست است.

در این مراسم شماری از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شهرستان شاهرود تجلیل شدند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/

نظر شما