شناسهٔ خبر: 47891563 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چگونه با قدردانی از دیگران به خوشبختی برسیم؟

یک روانشناس، خوشبختی را یک امر دست یافتنی دانست که به رفتار‌های ما بستگی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،ضرغام مهرگانفرد قدردانی و قدرشناسی را لازمه زندگی اجتماعی دانست و اظهار کرد: زمانی که به عنوان یک فرد در اجتماع زندگی می‌کنیم، با افرادی احساس صمیمیت و نزدیکی داریم که بدانیم همانگونه که اشتباهات و کار‌های نامطلوب ما را می‌بینند، کار‌های خوب و مطلوب ما را نیز تحسین می‌کنند.

وی با بیان اینکه افراد باید هم بدی‌ها و هم خوبی‌های طرف مقابل را ببینند، تصریح کرد: زمانی که ویژگی‌های خوب طرف مقابل را تحسین می‌کنیم و از کار‌های خوب او قدردانی می‌کنیم و نسبت به خدماتی که به ما ارائه می‌دهد قدرشناس هستیم، نوعی تفکر مثبت در افراد جاری می‌شود و احساس رضایت از زندگی دارند.

این روانشناس، خوشبختی را یک امر دست یافتنی دانست که به رفتار‌های ما بستگی دارد و ادامه داد: افراد وقتی می‌بینند که رفتار‌های مثبت آنان مورد تحسین و قدردانی قرار گرفته، احساس خوب و مثبت پیدا می‌کنند و این رضایتمندی حس خوشبختی را در وجود افراد شکل می‌دهد.

مهرگانفرد عنوان کرد: اگر جامعه رفتار‌های خوب ما را تحسین کند و احساس مسئولیت ما نسبت به فرد و جامعه مورد قدرشناسی قرار گیرد و خدماتی که به دیگران ارائه می‌دهیم دیده شود، آن احساس رضایت و خوشبختی در ما ایجاد می‌شود و از مشکلات روانی دور می‌شویم.

وی با بیان اینکه احساس رضایت از زندگی بسیاری از احساسات منفی را نسبت به خانواده و جامعه کاهش می‌دهد، گفت: حس رضایت افسردگی را از بین می‌برد و لذا افراد قدرشناس نیز زندگی رضایتمندانه بهتری دارند.

این روانشناس، با تاکید بر لزوم همراهی حس خودخواهی با حس قدردانی و قدرشناسی، خاطرنشان کرد: خودخواهی‌ها و حسادت‌ها و خودپسندی‌هایی که در درون ما پنهان است با قدردانی و تحسین دیگران لایه لایه برداشته می‌شود.

مهرگانفرد، با بیان اینکه دریافت محبت و خدمت یکطرفه از دیگران در درازمدت صمیمیت افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد، اضافه کرد: اگر افراد از دیگران خدمت بگیرند و خودشان چیزی ندهند، کم کم احساس خودخواهی در آنان تقویت شده و آنان را به سمت افسردگی و خشم پنهان می‌برد که در آینده برای زندگیشان مشکل ایجاد می‌کند.

وی انتقاد و تحسین توام را سازنده روابط دانست و بیان کرد: اگر از فردی انتقاد می‌کنیم، او انتظار دارد که از کار‌های خوبش نیز قدردانی کنیم و اگر فقط جنبه انتقادی را ببینیم، تفکر مثبت بین افراد جاری نمی‌شود.

این روانشناس، خانواده را نیازمند صمیمیت دانست و ادامه داد: زن و شوهر نسبت به هم و پدر و مادر نسبت به فرزندان و فرزندان نسبت به والدین باید قدردانی و قدرشناسی داشته باشند و در غیر این صورت صمیمیت اتفاق نمی‌افتد؛ به ویژه زن و شوهر اگر احساس صمیمیت و نزدیکی و رضایت نکنند، یک دیوار بین آنان کشیده می‌شود و لذا رفتار‌های مثبت و منفی را با هم ببینید.

مهرگانفرد، نتیجه قدرشناسی از رفتار‌های خوب را موجب رشد آن رفتار در فرد دانست و تاکید کرد: سعی کنید در برخورد با افراد نیمه پُر لیوان را ببینید و اول رفتار‌های خوب را تحسین کنید.

وی با بیان اینکه مردم در جریان انتخابات احساس مسئولیت خودشان را نشان دادند و اکنون نوبت منتخبین است که قدردانی داشته باشند، گفت: اگر در مقابل خدمتی که ارائه می‌دهیم، دریافت نداشته باشیم آن احساس رضایت ایجاد نمی‌شود لذا اگر تفکر مثبت و احساس رضایت در تک تک افراد جامعه ایجاد شود، رضایتمندی در همه لایه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد.

این روانشناس، از افراد خواست قدرشناسی را از زندگی شخصی خود شروع کنند و افزود: ابتدا باید فهرستی از خدماتی که دیگران به ما ارائه دادند را تهیه کنیم تا ببینیم چقدر بدهکاری داریم و باید قدرشناسی کنیم.

وی از والدین خواست فرزندان قدرشناس تربیت کنند و یادآور شد: تربیت خانوادگی به جامعه سرایت می‌کند و لذا باید به فرزندان فرصت قدردانی و قدشناسی بدهیم تا رفتار‌های قدرشناسانه را تمرین کنند. مادری که به جای قدرشناسی از خرید‌های پدر ایراد می‌گیرد و پدری که قدردان زحمت مادر نیست و از غذای او تعریف نمی‌کند، نباید انتظار فرزندانی قدرشناس داشته باشند که قدر زحمات دیگران را بدانند.

مهرگانفرد، با بیان اینکه در کنار خانواده، نهاد‌های فرهنگی و رسانه‌های عمومی نیز باید قدرشناسی را آموزش دهند، اضافه کرد: قدردانی از دیگران به معنی کوچک کردن خود نیست و باید این باور را اصلاح کنیم؛ همچنین قدردانی بیش از توانایی دیگران، نوعی چاپلوسی است.

این روانشناس، افراد قدرشناس را سرچشمه انرژی مثبت دانست و عنوان کرد: این افراد احساس رضایت و خوشبختی را در جامعه جاری می‌کنند.

وی قدرشناسی را یک فضیلت دانست و یادآور شد: با قدردانی کردن از دیگران خودخواهی‌های درونی را کاهش می‌دهیم و در غیر این صورت گرفتار اختلالات روانی و رفتاری ناشی از خودخواهی خواهیم شد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

نظر شما