شناسهٔ خبر: 47891182 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

آیا ترک فعل و قصوری در وظایف اجرایی گمرک وجود دارد؟

سخنگوی گمرک گفت: ما تمام دفاعیات خود را درباره گزارش سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر ترک فعل در وظایف کاری گمرک ارسال کرده ایم و تصمیم نهایی با مقام قضائی است.

صاحب‌خبر -

سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به گزارش سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر قصور و ترک فعل‌های گمرک اظهار کرد: تکلیفی را در ابتدا برای دستگاه‌هایی که درگیر موضوع تجارت و قاچاق کالا هستند، در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین کرده بودند. بعضی از این تکالیف همکاری با یکدیگر را می‌طلبید، بعضی باید به تنهایی انجام می‌شد و بعضی دیگر لازم بود دیگر دستگاه ها در ابتدا اقداماتی را انجام دهند و دستگاهی دیگر مابقی آن را انجام دهد. بدون اینکه تعداد تکالیف مشخص شود، این تکالیف امتیاز بندی شدند.

او در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال دستگاهی که قرار بود اینترنت فراهم کند، یک تکلیف داشت و اگر آن را انجام می‌داد نمره ۲۰ می‌گرفت. یک دستگاه دیگر باید کار‌های متعددی انجام می‌داد و اگر کوتاهی کوچکی رخ داده به او نمره ۱۰ داده می شود. پس این نمرات به نسبت تکالیف عادلانه نیست؛ بنابراین شاخص سازی و امتیازات به لحاظ کمی، کیفی و پاسخگویی تا حدودی جای بحث دارد.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: دوم اینکه گزارشی که سازمان بازرسی کل کشور داده، براساس گزارش مرکز تجارت الکترونیک وزارت صمت بوده است و آن‌ها تا حدودی گزارش ها را اعلام کرده اند؛ اولا برای تبرئه خودشان یک سری تکالیف را به گردن سایر دستگاه‌ها انداخته اند و یک سری تفسیر‌ها که در تکالیفشان نیز وجود داشت مطرح نکرده اند.سازمان بازرسی کل کشور نیز این موارد را بررسی کرد و دفاعیه‌ها را از تمام دستگاه‌ها گرفت، اما گاهی اوقات زمانی که پیش فرض‌ها شکل گرفته باشد، ممکن است که در گزارش نهایی نیز تاثیر گذار باشد.

او در ادامه اظهار کرد: اکنون پرونده در دست دادستانی تهران است تا اسناد مورد بررسی قرار گیرد.در این پرونده بحث تخلف مطرح نیست و بحث ترک فعل است. بحث ترک فعل موضوعی است که به آن اخیرا زیاد پرداخته می‌شود و باید برای دادگاه مشخص شود که آیا مباحثی که مطرح شده واقعا مصداق ترک فعل است یا خیر و مقام صالح قضایی حتما مستندات را از دستگاه‌ها می‌گیرد و براساس آن‌ها تصمیم گیری می‌کند.

او افزود: امیدواریم که در دادستانی فرصتی برای دفاع همکاران ما فراهم باشد. گزارش و تکالیف واقعی و افعالی که شدنی بود و مقدمات آن نیز فراهم بوده، انجام شده است.گمرک در تبادل اطلاعات و موضوعات مرتبط با تجارت کشور مسئول است و نسبت به دیگر دستگاه ها نیز زودتر اقدام کرده است.

لطیفی بیان کرد: امیدواریم همانطور که در این موضوع بحث ترک فعل مطرح شده؛ سازمان بازرسی کل کشور موارد زیادی که قانون مشخص کرده، اما هنوز ممکن است در دستگاه‌ها اقدام آن به دلایل مختلف انجام نشده باشد را نیز پیگیری کند و فقط یک سویه عمل نشود. امیدواریم که دستگاه‌ها نیز کنار هم قرار بگیرند و اگر قانون و مصوبه‌ای است همگی برای بهبود اوضاع کسب و کار و تجارت کنار هم قرار بگیرند. اگر قصوری نیز صورت می‌گیرد به اندازه آن قصور برخورد شود. همچنین اگر ترک فعلی نیز وجود دارد برای آن نیز ساز و کاری تعریف شود.

او در پاسخ به این سوال که واکنش گمرک در این خصوص چیست و آیا ترک فعلی در واقع صورت گرفته است؟، بیان کرد: اکنون هرگونه اظهار نظر و پاسخی که داده شود، ممکن است روی فرایند قضایی و بررسی پرونده تاثیر مثبت یا منفی بگذارد. ما دفاعیات خود را ارائه داده ایم و هر اقدامی که گمرک در چارچوب قانون انجام داده در اختیار آن‌ها قرار داده ایم. در نهایت تصمیم گیری با مقام قضائی است.

انتهای پیام/

نظر شما