شناسهٔ خبر: 47843714 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بازتاب انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه های خارجی

رسانه های خارجی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران و حضور مقام معظم رهبری را در پای صندوق رای گیری پوشش دادند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: همزمان با آغاز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، رسانه های عربی و غربی به بازتاب این رویداد پرداختند و حضور حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغازین دقایق رای گیری را در صدر اخبار خود قرار دادند.

 

پایگاه خبری «العهد» عکسی از رای دادن رهبر معظم انقلاب اسلامی منتشر کرده و به سخنان حضرت آیت الله خامنه ای اشاره دارد.

 

در این گزارش آمده است که رهبر معظم انقلاب ایران مردم به مشارکت گسترده دعوت کرد و روز انتخابات را روز ملت ایران دانست. زیرا روز انتخابات سرنوشت آنها را تعیین می کند و آینده شان را می سازد.

 

العهد همچنین در گزارشی دیگر به حضور پرشور مردم کرمان درپای صندوق های رای اشاره کرد.

 

 خبرنگار « المیادین»  در ایران نیز گزارش داد: حضور مردم در پای صندوق های رای هرچه به وسط روز نزدیک می شویم، بیشتر می شود. روند انتخابات با رعایت پروتکل های بهداشتی به خوبی پیش می رود.

 

خبرنگار المیادین اعلام کرد: شش هزار مرکز رای گیری در تهران و اطراف آن مستقر شده است تا به دلیل شرایط کنونی از ازدحام جلوگیری شود.

 

المیادین همچنین در خبری دیگر به  حضور گسترده مردم کرمان در نزدیکی مزار شهید قاسم سلیمانی برای رای دادن اشاره کرد.

 

شبکه الجزیره نیز خبر انتخابات ایران و رای دادن رهبر معظم انقلاب اسلامی را در صدر اخبار خود قرار داد و اعلام کرد: درهای مراکز رای گیری امروز جمعه ( 28 خرداد1400) از ساعت هفت برای انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور به جای حسن روحانی، رئیس جمهوری کنونی  باز شده است.

 

وزارت کشور ایران اعلام کرد: بیش از 66 هزار مرکز رای گیری در سراسر ایران برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری مستقر شده است.

 

فرح الزمان شوقی، خبرنگار الجزیره در تهران گزارش داد: مرکز رای گیری شاهد استقبال خوبی از سوی رای دهندگان از ساعات آغازین صبح امروز است.

 

شوقی گزارش داد: همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران از رای دهندگان دعوت کردند تا در این انتخابات مشارکت داشته باشند.

 

خبرنگار الجزیره به حضور مقام معظم رهبری برای انداختن رای در صندوق رای در حسینیه امام خمینی(ره) در تهران و سخنان وی پس از انداختن رای در صندوق مبنی بر مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت این کشور اشاره کرد.

 

پایگاه خبری « القدس العربی » به آغاز رای گیری انتخابات ایران و حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در ساعات آغازین انتخابات در حسینیه امام خمینی(ره) اشاره کرد و گزارش داد: مردم ایران برای انتخاب رئیس جمهوری جدید امروز به پای صندوق رای رفتند. انتظار می رود که شاهد مشارکت نسبی مردم باشیم.

 

القدس العربی همچنین پیش بینی کرد که براساس گمانه زنی ها احتمال پیروزی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری(ابراهیم رئیسی) بیش از سه نامزد دیگر است.

 

پایگاه خبری « عربی 21» نیز خبر آغاز انتخابات ایران و رای دادن مقام معظم رهبری را در صدر اخبار خود قرار داد و اعلام کرد: صبح امروز از ساعت هفت درهای مراکز رای گیری برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران باز شده است.

 

در این گزارش آمده است: حضرت آیت الله خامنه ای پس از حضور در حسینیه امام خمینی(ره) در تهران و انداختن رای خود در صندوق، مردم را به حضور گسترده در انتخابات دعوت کرد و گفت: بیایید و شرکت کنید و رئیس جمهوری خود را انتخاب کنید. این مسئله برای آینده کشور مهم است.

 

پایگاه خبری عربی 21 همچنین تحلیلی از انتخابات ریاست جمهوری ایران داده و گزارش داد: انتخابات کنونی مهم ترین و سرنوشت ساز ترین انتخابات در ایران است، زیرا می تواند  زیر بنای بسیاری از مسایل مهم در ایران را بسازد.

 

نبیل عتوم، تحلیلگر در مسایل ایران نوشت: به احتمال زیاد ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری می رسد.

 

عتوم در تحلیل خود مدعی است که رئیسی تنش در روابط امور خارجه را افزایش خواهد داد. این انتخابات برای ایران سرنوشت ساز خواهد بود.

 

شبکه سعودی « العربیة » گزارش داد: سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز آغاز شد. رهبر جمهوری اسلامی ایران در دقایق اولیه رای گیری پس از انداختن رای خود به صندوق در یک سخنرانی کوتاه گفت: اینکه ما مردم را مکرر دعوت به حضور در انتخابات می کنیم برای این است که اول اثرش به خود مردم برمی گردد.

 

العربیه مدعی شد:سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران «سردترین» انتخابات ایران بوده است.

 

خبرگزاری روسی « اسپوتنیک » اخبار خود را به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران اختصاص داد و اخبار لحظه به لحظه این رویداد را رصد می کند. این خبرگزاری همچنین تصویری از عکس مقام معظم رهبری را هنگام انداختن رای در صندوق منتشر کرده است.

 

این خبرگزاری روسی با انتشار سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای پس از دادن رای نوشت: رهبر جمهوری اسلامی ایران مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کرد و گفت که مردم از حضور در انتخابات نفع می برند.

 

خبرگزاری اسپوتنیک همچنین نوشت: مشارکت در انتخابات بیش از انتظارات و برعکس بسیاری از پیش بینی ها بوده است.

 

خبرگزاری سوری « سانا » با پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری ایران و سخنرانی مقام معظم رهبری نوشت: درهای مراکز رای گیری انتخابات در ایران از ساعت هفت صبح بر روی رای دهندگان باز شده است.

 

این خبرگزاری همچنین خبری را نیز به حضور ایرانیان مقیم سوریه در سفارت ایران در دمشق برای انداختن آرای خود در صندوق های رای اختصاص داد و به انتشار تصاویر از این رویداد اقدام کرد.

 

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و انتخابات میان دوره ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.

 

پایان پیام/44

نظر شما