شناسهٔ خبر: 47843573 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عراق و سوریه در بخش کشاورزی همکاری می کنند

تهران – ایرنا – مقام های عراقی و سوری با امضای یادداشتی برای رونق تولید و شکوفا کردن ظرفیت های دو کشور در بخش کشاورزی همکاری خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا از رسانه های دو کشور، وزیران کشاورزی عراق و سوریه، یادداشت تفاهمی برای گسترش همکاری های علمی و فنی در زمینه کشاورزی امضا کردند.

«محمد کریم الخفاجی»، وزیر کشاورزی عراق که به سوریه سفر کرده است در دیدار با همتای سوری خود در باره گسترش همکاری ها و مناسبات دو کشور از جمله در بخش کشاورزی با وی تبادل نظر و گفت و گو کرد.

وزیر کشاورزی عراق در دمشق، یادداشت تفاهم همکاری های علمی و فنی در زمینه کشاورزی با «محمد حسان»، وزیر کشاورزی سوریه امضا کرد.

در همین پیوند، وزارت کشاورزی عراق با انتشار بیانیه ای نوشت که این یادداشت تفاهم با هدف توسعه و تقویت همکاری ها در عرصه پژوهش های علمی کشاورزی، تولید گیاهی و دامی، سیاست های مربوط به کشاورزی، آمار، آموزش و توسعه اشتغال زنان روستایی دو کشور امضا شد.

در ادامه بیانیه توضیح داده شده است که امضای این یادداشت تفاهم به حمایت از بخش کشاورزی و ادامه همکاری های دو کشور براساس منافع متقابل کمک خواهد کرد.

الخفاجی در این باره بر لزوم وضع سیاستی برای پشتیبانی از بازار محصولات کشاورزی و اهمیت ایجاد سامانه هشدار فوری به منظور جلوگیری از انتقال بیماری های فرامرزی در بخش دام و پرندگان تاکید کرد.

وزیر کشاورزی سوریه نیز خواستار اطلاع از تجربه انجمن تولید کنندگان مرغ در عراق به ویژه پس از کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی تولید دام و مرغ در سوریه شد.

پیش از این و در نیمه خرداد جاری وزیر کشاورزی عراق برای توسعه همکاری ها در این بخش به ایران نیز سفر کرده بود.

الخفاجی در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی ایران که در مشهد انجام شد، مبادله بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران را مهم دانست و گفته بود که واردات محصولات کشاورزی از ایران برای ما نسبت به واردات از دیگر کشورها در اولویت است.

محمد کریم الخفاجی افزود که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در همه زمینه ها در کنار مردم این کشور بوده و عراق مدیون مردم و دولت ایران است.

وی با بیان این که در بخش‌های مختلف می‌توانیم همکاری‌ها را تقویت کنیم، اظهار کرد که در بخش کشاورزی ایران پیشرفت‌های بسیار خوبی دارد و این حوزه یکی از مواردی است که از سرمایه گذاری ایرانیان در آن استقبال می‌کنیم.

اگرچه عراق در چند سال گذشته نسبت به دو دهه اخیر در بخش های گوناگون کشاورزی پیشرفت هایی داشته اما همچنان یکی از وارد کنندگان عمده محصول های کشاورزی در منطقه به شمار می رود.

نظر شما