شناسهٔ خبر: 47821127 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ۱۳۳ نمایندگی ایران در خارج از کشور برای ۳/۵ میلیون واجد شرایط

اکرم احقاقی

همزمان با برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در داخل کشور در روز جمعه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ همانند دوره‌های گذشته با تلاش وزارت امور خارجه و همکاری دستگاه‌های اجرایی و نظارتی امر انتخابات، تسهیلات لازم برای شرکت ایرانیان خارج از کشور نیز در این انتخابات فراهم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا در راستای تسهیل برگزاری  سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور، ستاد انتخابات در خارج از کشور در معاونت کنسولی و مجلس وزارت خارجه تشکیل شده که فرآیند تشکیل آن از ۶ ماه قبل در وزارت خارجه آغاز شده است.  

در همین راستا در آذر ماه سال گذشته وزارت امورخارجه  دستورالعملی را خطاب به همه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و سفارتخانه‌ها  صادر و از آنها خواست  پس از ابلاغ دستورالعمل، تمامی واجدین شرایط اخذ رای را احصا و به تهران اعلام کنند که براساس برآوردهای غیررسمی حدود سه و نیم میلیون نفر واجد شرایط برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور داریم.

برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور  حدود یک میلیون برگ تعرفه انتخابات به وزارت خارجه  برای ارسال به نمایندگی های ایران در نقاط مختلف جهان تحویل داده شده است.

 طبق  اعلام  سخنگوی وزارت امور خارجه، مدیرکل کنسولی وزارت خارجه به عنوان رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور  و معاون کنسولی و مجلس وزیر امور خارجه هم به عنوان رئیس هیأت نظارت بر انتخابات تعیین شده اند.

 برای نظارت بر این انتخابات بیش از ۲۰۰ نفر ناظر شورای نگهبان با هماهنگی شورای نگهبان تأیید و به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور  معرفی شده‌اند.

بر اساس آخرین آمار، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۱۳۳ نمایندگی ایران در خارج از کشور  با ۲۳۴ شعبه اخذ رای برگزار می شود.

 سعید خطیب زاده همچنین  روز  دوشنبه در نشست خبری خود گفت :تحقیقا در تمامی کشورهایی که دارای نمایندگی هستیم یک یا بیشتر صندوق رای خواهیم داشت ولی دررسه کشور کانادا، سنگاپور و یمن امکان برگزاری انتخبات فراهم نشده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان  در مورد چرایی عدم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری  در این سه کشور گفت: در مورد کانادا به خاطر عدم همکاری دولت این کشور نتوانستیم انتخابات را به مانند دوره پیشین  برگزار کنیم. در مورد سنگاپور نیز به خاطر مقررات کرونایی در زمینه رفت و آمد و تردد این امکان فراهم نشد. در سنگاپور ما سفیر ترددی، سفیر مقیم نداریم و به خاطر مقررات کرونایی امکان اعزام هیأت فراهم نشد. در مورد کشور یمن نیز به خاطر وقوع جنگ و ناآرامی در این کشور امکان تحقق این مسئله وجود ندارد.

بر اساس امار اعلام شده به نظر می رسد بیشترین شعبه برای اخذ رای ایرانیان در خارج از کشور در  کشور آمریکا در نظر گرفته شده چنان که مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد که ریاست هیات اجرایی انتخابات در آمریکا را هم بر عهده دارد،   اعلام کرده که  ۲۷ شعبه در آمریکا در نظر گرفته شده است تا هموطنان مقیم بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کنند.

وی در همین راستا با بیان این که از ساعت ۸ صبح در ۱۸ ایالت به اضافه شهر واشنگتن دی سی، شاهد آغاز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری خواهیم بود، اضافه کرد: البته وضعیت در ایالت‌ها متفاوت است و در برخی ایالت‌ها همچون کالیفرنیا که سه شعبه داریم، شعبه‌های اخذ رای بیش از یک شعبه است.

تخت‌روانچی به وضعیت برگزاری انتخابات برای ایرانیان مقیم کانادا هم اشاره کرد و گفت: دولت کانادا برای برگزاری انتخابات در آن کشور موافقت نکرد. تعداد ایرانیان زیادی در کانادا زندگی می‌کنند و علاقه‌مند هستند که در انتخابات شرکت کنند. از این رو، در شهر بوفالو که نزدیک مرز کانادا است هم شعبه‌ای تدارک دیده‌ایم.

  همچنین بر اساس اعلام ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق  با هماهنگی های به عمل آمده  در محل سفارت ایران در بغداد و ۵ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهرهای کربلا، نجف، بصره، اربیل و سلیمانیه، صندوق های رای برای مشارکت ایرانیان مقیم عراق با چندین شعبه اخذ رای جهت تسهیل و شرکت هر چه بیشتر رای دهندگان ایرانی مقیم  عراق  در انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است.

براساس این گزارش بنا بر اعلام سفیر ایران در آلمان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پنج حوزه برلین، فرانکفورت، مونیخ، هامبورگ و بن برگزار خواهد شد.

بنا بر اعلام سفارت ایران در روسیه، یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در  حوزه های مسکو،   سنت پترزبورگ،   آستاراخان و حوزه کازان برگزار می‌شود.

حسین متین کاردار ایران در انگلیس نیز در گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در انگلیس گفت: انتخابات در ۱۱ حوزه رای‌گیری در انگلیس برگزار می شود که پنج حوزه رای در شهر لندن و شش حوزه در سایر شهرها از جمله منچستر، نیوکسل، لیدز و غیره برگزار می شود.

 در ترکیه نیز  این انتخابات در نمایندگی های ایران در آنکارا، استانبول، ترابزون و ارزروم  و  همچنین با موافقت وزارت کشور در شهر آنتالیا برگزار می شود.

علی چگینی، سفیر ایران در هند نیز در گفت‌وگویی در مورد برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این کشور با بیان این که  بیشترین ایرانیان در چهار ایالت دهلی، مهاراشترا، کارناتاکا و تلنگانا مستقر هستند، گفت : پنج شعبه اخذ رای در شهرهای دهلی، بمبئی، بنگلور، حیدرآباد و پونا در نظر گرفته شده است که ایرانیان واجد شرایط رای دادن می‌توانند جمعه ۲۸ خرداد به این شعبه اخذ رای مراجعه کنند و آرای خود را به صندوق‌ها بیندازند.

 انتخابات ریاست جمهوری در قطر در سه شعبه در دوحه از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوحه -مجتمع شهید بهشی  مدرسه پسرانه ایرانی) و مجتمع شهید رجا یی مدرسه دخترانه ایرانی) در لبنان در سه شعبه سفارت ایران در بیروت، بعلبک، نبطیه، در سوریه در محل سفارت ایران در دمشق  و همچنین حرم های حضرت زینب و رقیه و در آفریقای جنوبی در سه شهر پرتوریا، ژوهانسبورگ، کیپ تاون، در  دوشعبه باکو و نخجوان  در کشور آذربایجان و در شعبه سفارت ایران در زاگرب در کرواسی برگزار می‌شود.

محمد تقی صابری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان نیز در توییتی اعلام کرد : امکان برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات  ریاست جمهوری  در دو شعبه اخذ رای واقع در محل ‌سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر ‌دوشنبه و شهر ‌راغون ‌تاجیکستان با رعایت پروتکل های بهداشتی فراهم شده است.

سفارت ایران در اسپانیا در اطلاعیه ای اعلام کرد : سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در شهرهای مادرید و بارسلون اسپانیا برگزار می شود.

همچنین در کشور سوییس حوزه‌های رأی گیری در برن (در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران) و شهرهای زوریخ و ژنو برپا خواهد بود.

شهرهای وین و گراتس در اتریش، براتیسلاوا در اسلواکی، شهرهای سیدنی و کانبرا در استرالیا ، سفارت ایران در بلژیک، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان، بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس ، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی، سفارت ایران در فنلاند، بخش کنسولی سفارت ایران  در سوئد، ساختمان اصلی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دانمارک، محل نمایندگان کشورمان در اوکراین، محل نمایندگان ایران  در عمان ، سفارت ایران در توکیو ژاپن ، سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد پاکستان، سرکنسولگری ایران در گوانجو چین و  ... از جمله دیگر مکان هایی هستند که انتخابات ریاست جمهوری در آنها برگزار می‌شود.


انتهای پیام

نظر شما