شناسهٔ خبر: 4781066 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

بیانیه جبهه پایداری در نقد تفاهم سوئیس:پذیرش بازرسی‌ها جزو خطوط قرمز نظام است

جبهه پایداری با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: پذیرش بازرسی‌های خارج از نظام ان. پی. تی. و ایجاد دسترسی نامتعارف و خاص به صورت آنچه که در برخی از اظهارات دشمنان، عنوان شده جزو خطوط قرمز ماست.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز، جبهه پایداری انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای همزمان با دور جدید مذاکرات هسته‌ای ضمن تأکید بر لزوم هوشیاری دولتمردان در حفظ منافع ملی در مقابل فریبکاری‌های دولتمردان آمریکا و مزدوران صهیونیسم در مذاکرات، با حمایت از تیم مذاکره کننده اعلام می‌کند: توافق خوب زمانی حاصل خواهد شد که رهنمودهای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نصب العین قرار گرفته و منافع ملی در مواجهه با نظام بین الملل مرتفع شود.

متن این بیانیه بدین شرح است:

درخشش و موفقیت‌های پی در پی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف، مبتنی بر دانش و فناوری‌های نوین و توانمندی‌های علمی داخلی با اتکاء به ایمان جوانان و دانشمندان جمهوری اسلامی ایران تحت زعامت و رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، به رغم موانع و دشمنی‌های نظام سلطه و به ویژه آمریکا و صهیونیزم بین الملل، ضمن بر هم زدن هژمونی غالب نظام‌های دروغین لیبرال- سرمایه داری، مدل جدیدی از حاکمیت و مدیریت مبتنی بر دین را به جهانیان عرضه کرده است.

نفوذ استراتژیک و تأثیرگذار این الگو با گرایش و هم آوایی‌های منطقه‌ای و جهانی به ویژه ملت‌های آزادی خواه، تنها بخش کوچکی از عظمت تمدن نوین اسلام بوده و نوید بخش آینده‌ای روشن در سایه تعالیم اصیل اسلام ناب محمدی(ص) در مقابل مکتب‌های ماتریالیستی و نسخه‌های تقلبی و دست ساخته نظام سلطه و صهیونیستی از اسلام از جمله جریانات تکفیری از قبیل داعش و در یک کلمه به تعبیر امام راحل (ره) «اسلام آمریکایی» است.

حال با توجه به شرایط بسیار مهم و تأثیرگذار تاریخی و تمدنی و به تعبیر مقام معظم رهبری «پیچ تاریخی،» و از طرفی با توجه به موقعیت جغرافیایی- سیاسی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در نظام بین‌الملل، یکی از مهمترین بحث‌های محافل سیاسی و اجتماعی در این ایام، موضوع مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 است که بی تردید تأثیر آن محدود به مرزهای ایران نیست بلکه تاثیر و اهمیت تمدنی آن برای کلیه ممالک و ملل مستقل و به ویژه جهان اسلام بر هیچ چشم بینایی پوشیده نیست.

این موضوع در روزهای اخیر در قالب مطالبی مرتبط با محتوا و نتیجه مذاکرات، از نگاه‌های مختلف داخلی و خارجی و همچنین به شکل مطالبه عمومی در محاورات روزمره در قالب "تضمین حقوق هسته‌ای ملت" به عنوان دستاورد عظیم ملی برابر آنچه در ان. پی. تی. بعنوان حقوق هسته‌ای ملت‌ها آمده مطرح است.

متأسفانه برخی ابهامات موجود در مدت حدود یک سال و نیم مذاکرات به دلیل پنهان کاری و همچنین خدعه‌گری‌های شیطانی طرف‌های مقابل بخصوص آمریکا، موجب نگرانی عمیق و دغدغه از توافق نهایی مذاکرات در اذهان عمومی شده است. بر این اساس با رویکردی خیر خواهانه، ضمن تأکید بر همدلی و همزبانی دولت و ملت با مرور بخشی از فرآیندهای طی شده، مطالباتی را به شرح زیر اعلام می‌داریم:

1.گره زدن همه و یا اکثر مسائل کشور به مذاکرات هسته‌ای و در نتیجه ایجاد حجم بسیار زیاد مطالبات در جامعه و عدم توجه به رویکرد مقاوم سازی کشور از طریق راهبردهای ترسیم شده با رویکرد تکیه بر ظرفیت‌های درونی و غفلت از اقدام‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی، خطای استراتژیکی بزرگی است که نه تنها منافع ملی را تامین نمی‌نماید بلکه برخی از دستاوردهای عظیم ملت در این عرصه و روحیه توانمندی ملی را مورد تهدید قرار می‌دهد. توجه جدی به این موضوع بنیادین در مدیریت اجرایی کشور و بازگشت به الگوی مقاومت ملت ما در طول حدود 36 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با موفقیت در عرصه‌های مختلف راستی آزمایی و به جهانیان شناسانده شده است، یکی از مطالبات مهم است.

2.گذشته تلخ اعتماد سازی بی نتیجه دولت اصلاحات در پرونده هسته‌ای و در مقابل، نادیده گرفتن حقوق هسته ای ایران حتی در حد چند عدد سانتریفیوژ تحقیقاتی از سوی دشمن ، اگر چه نشانگر بی توجهی به توانمندی ملی و داخلی و به نوعی وادادگی در مبانی و سرسپردگی و اعتماد به دشمن به شمار می رفت، اما از طرفی روایتی دیگر از خدعه گری و زیاده خواهی غرب بود. حال بی توجهی به تجربه گذشته و دلخوش کردن به اعتماد سازی از طریق رفع بدبینی ها و ایجاد فضای تعامل در برابر دشمنی که به فکر تجزیه و فروپاشی جمهوری اسلامی ایران است نوعی ساده انگاری است.

3.ضمن اینکه اعتقاد داریم تیم مذاکره کننده به مثابه سربازان این نظام در فضای جنگ دیپلماتیک در هماوردی سخت مبارزه می کنند و بایستی از آنان حمایت کنیم، برخی از اظهارت و اقدامات پیرامون مذاکره را نه تنها خالی از اشکال نمی بینیم بلکه تاکید داریم اقداماتی نظیر شفاف نکردن توافقات مورد اشاره در بیانیه لوزان به بهانه محرمانه بودن آن، در حالی که گزاره برگ (فکت شیت) طرف مقابل در همان روز منتشر می شود و محل استناد قرار می گیرد، نقد گریزی در مقابل دلسوزان نظام و جشن پیروزی گرفتن در باره بیانیه غیر الزام آور لوزان نه تنها جامعه پذیری مذاکرات را درآینده نزدیک دچار مشکل می‌سازد بلکه در زمان حاضر نیز بر خلاف منافع و امنیت ملی است.

4.آنچه در بیانیه غیر الزام آور لوزان منتشر شد، در داخل کشور توسط نخبگان و سیاستمداران مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت که نشان از برخی آسیب‌های جدی در زمینه توافقات نهایی احتمالی دارد که باید در مذاکرات نهایی باید مورد توجه قرار گیرد.

5.عزیزان و دولتمردان! به اعتقاد شما محدودیت‌های شگفت آور 10 ساله و 15 ساله و 25 ساله در بیانیه اخیر که منجر به تعطیلی یا نیمه فعال شدن کلیه مراکز هسته ای می‌شود، پذیرفتن نطنز به عنوان تنها مرکز غنی سازی، تبدیل مرکز فردو از غنی سازی به یک مرکز تحقیقاتی و تغییر کیفیت و درصد غنی سازی آب سنگین اراک و ....(که در جای خود بحث فنی زیادی را می‌طلبد) به نحوی که راستی آزمایی این موضوعات با بازرسی‌های سنگین و نامتعارف همراه شده است و ابهامات زیادی در این زمینه شکل داده است و در مقابل عدم تعهد مشخص و دقیق طرف مقابل به نحوی که هیچ الزامی برای اجرا ی آن داده نشده و همچنین خدعه گری و فریبکاری مسبوق به سابقه دشمن، با کدام رویکرد تضمین منافع ملی مطابقت دارد؟

6. چرا باید همه کشورهای دنیا امکان توسعه کمی وکیفی تحقیقات و صنعت هسته‌ای را داشته باشند لکن ملت ایران به شکل خوشبینانه بین 10 تا 25 سال باید از این حق مسلم که مبتنی بر پیمان ان. پی. تی. نیز هست، محروم باشد؟ آیا حفظ دستاورد های هسته ای فرزندان این مرز و بوم که حتی جانشان راهم تقدیم این پیشرفت عظیم کردند، جزء منافع ملی مورد تاکید نمی باشد؟ آیا دولت محترم تضمینی برای اجرای تعهد از طرف مقابل گرفته است که می‌خواهد قدرت عمل و ابتکار به دست دشمن سپرده شود؟ آیا نباید از تجربه تلخ بعد از توافق نامه ژنو پند گرفت که اندک تعهدی که گروه 1+5 داشت، نه تنها انجام نداد بلکه با وضع افزون بر 100 مورد تحریم دیگر نشان داد اهل بد عهدی و از پشت خنجر زدن است.

7.به اعتقاد قاطبه ملت ایران، با این اوصاف کلی، بر تیم مذاکره کننده فرض است که در فرآیندهای آتی مذاکرات با اصرار بر منافع و مصالح ملی، ضمن تاکید بر حقوق هسته‌ای مندرج در ان. پی. تی، مواردی همچون محدودیت های اعلامی در مراکز غنی سازی از لحاظ کمیت و کیفیت را نپذیرند و مقدار غنی سازی مورد نیاز کشور را که از دستاوردهای صنعتی این فناوری تلقی می‌شود به هیچ وجه مورد مصالحه قرار ندهند.

8.همانگونه که قبلاً هم توسط مسئولان ارشد نظام مواردی گوشزد و توصیه شده است، رفع فهرست بلند تحریم‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای به طور همزمان جزء متن مذاکره است و نباید زیر بار لغو تنها بخشی از تحریم‌های هسته‌ای که اثر چندانی در اقتصاد ایران ندارد آن هم پس از انجام همه تعهدها از سوی ایران به عنوان برآیند و نتیجه مذاکرات رفت و در نتیجه شاهد بد عهدی دشمن دبه گر و فریبکار از روی سلطه طلبی و بهانه های واهی چونان گذشته بود.

9. پذیرش بازرسی‌های خارج از نظام ان. پی. تی. و ایجاد رژیم جداگانه بازرسی مختص ایران، بر خلاف اصول بین المللی و ایجاد دسترسی نامتعارف و خاص به صورت آنچه که در برخی از اظهارات دشمنان، عنوان شده جزء خطوط قرمز، به رنگ خون شهیدان، است. تیم مذاکره کننده بدانند در راستای تلاش برای حفظ اقتدار و ارزش‌های بنیادین این مرزو بوم، ملت ایران تا پای جان ایستاده است و شما نمایندگان این ملت پر افتخار هستید.

10.جبهه پایداری انقلاب اسلامی ضمن تأکید بر لزوم هوشیاری ملت عزیز و دولتمردان در حفظ منافع ملی در مقابل فریبکاری های تاکتیکی دولتمردان آمریکا و مزدوران صهیونیسم در فضا سازی و فریبکاری در مذاکرات، با حمایت از تیم مذاکره کننده به عنوان نمایندگان ملت بزرگ ایران اعلام می‌دارد توافق خوب زمانی حاصل خواهد شد که رهنمودهای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نصب العین قرار گرفته و دغدغه‌های منتقدین بر اساس شاخص‌های تأمین منافع ملی در مواجهه با نظام بین الملل مرتفع شود.

والسلام علی من اتّبع الهدی

جبهه پایداری انقلاب اسلامی

94/2/6مطابق با 8 رجب 1436

نظر شما