شناسهٔ خبر: 4780931 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در دیدار مقام روسی با رئیس جمهور ترکمنستان مطرح شد

علاقمندی روسیه برای دسترسی به بازار ایران از طریق ترکمنستان

رئیس اتحادیه بازرگانان روسیه در ملاقات با رئیس جمهور ترکمنستان، بر اهمیت موقیعت ترانزیتی ترکمنستان جهت دسترسی محافل اقتصادی و تجاری این کشور به بازار ایران و جهان تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در ترکمنستان، «آلکساندر شوخین» رئیس اتحادیه بازرگانان و صاحبان صنایع روسیه که در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی اقتصادی به «عشق‌آباد» سفر کرده‌‏است، شب گذشته با «قربانقلی بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

این مقام اقتصادی روسیه در مصاحبه با تلویزیون دولتی ترکمنستان که در پایان ملاقات با رئیس جمهور این کشور انجام داد، ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: در مذاکرات با رئیس جمهور ترکمنستان علاوه بر همکاری‌‏های دوجانبه، ابعاد مختلف همکاری‏‌های ترانزیتی کالا و حامل‌‏های انرژی از طریق خاک ترکمنستان به بازارهای جهانی و ایران را نیز مورد بحث تبادل نظر قرار دادیم.

همچنین در این دیدار طیف وسیعی از مسائل همکاری‏‌های بخش خصوصی و دولتی میان 2 کشور در عرصه‏‌های مختلف بویژه اقتصادی، تجاری، انرژی، حمل‌ونقل و ارتباطات، فناوری نوین میان ترکمنستان و روسیه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

کارشناسان منطقه بر این باورند که تاکید مقام روسی مذکور بر اهمیت موقعیت ترانزیتی ترکمنستان برای دست‌رسی به ایران و آبهای آزاد در حالی است که در اواخر سال گذشته میلادی خط راه‌آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران رسما با حضور سران کشورهای ذینفع در آن افتتاح شد و قرار است این طرح یک تحول بزرگ در صنعت حمل‌و نقل و ترانزیت منطقه‌ای ایجاد کند و هم‌اکنون مسکو نیز علاقه‌مند به پیوستن به این طرح هستند.

از سوی دیگر در روزهای اخیر گزارش‏‌های منتشر شد که با گذشت نزدیک به 5 سال از توقف سوآپ نفت خام، وزارت نفت ایران به دنبال بازگرداندن مشتریان و ایجاد شرایط لازم به منظور اجرای طرح سوآپ نفت است.

سوآپ عبارت است از واردات فرآورده در یک نقطه مرزی کشور و مصرف آن در داخل و در قبال آن صدور فرآورده با همان مشخصات از مرز خروجی دیگر می‌باشد.

انتهای پیام/ز

نظر شما