شناسهٔ خبر: 47795988 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

همتی: هر اقدامی انجام می‌دهیم باید منفعتی برای جیب مردم داشته باشد

صاحب‌خبر -

عبدالناصر همتی، کاندیدای مورد تایید شورای نگهبان گفت: به اعتقاد بنده هر اقدامی که در کشور انجام می دهیم نهایت باید منفعتی برای جیب مردم داشته باشد، اگر قرار باشد سیاست هایی را اتخاذ و اقدام هایی را در دولت انجام بدهیم در نتیجه اش فقر مردم باشد اینکه توفیق نیست، بدین معنی که منظور مردم از رای دادن به رییس جمهوری این نیست که اقداماتی انجام بدهد که در نهایت همان مردمی که رای دادند از نظر اقتصادی فقیرتر و از نظر اجتماعی و سیاسی محدودتر شوند، اینکه مطلوب مردم نیست.

به‌گزارش ایرنا، همتی سه شنبه در گفت وگوی تلویزیونی با مردم استان البرز افزود: شرایط اقتصادی کشور، مطلوب نیست و بنده تصور کردم که اگر ما این روندی را که امروز در اداره اقتصاد کشورمان وجود دارد به همین شیوه ادامه بدهیم ممکن است نتایج حتی بدتری نیز برای کشور در بر داشته باشد.

وی اضافه کرد: به هر حال اقشار مختلفی از مردم عزیز در تمام استان های کشور گرفتار بیکاری و معیشت هستند و رفاه آسایش آنها تحت تاثیر تحریم های ظالمانه و فشار حداکثری دشمن به مراحل نامطلوبی رسیده است.

همتی گفت: بنابراین تغییر ریل اقتصاد کشور و بازنگری در نحوه نگرش به اداره جامعه جزء اولویت های بنده است.

وی با بیان اینکه ممکن است سوالاتی پیش بیاید که چه اقداماتی انجام خواهید داد اظهار داشت: به عقیده بنده مشکل کشور ما این است که سیاست بیش از حد بر اقتصاد حاکم شده و مسایل اقتصادی ما تحت تاثیر نگاه سیاسی به خصوص در استان ها سبب شده که ما نتوانیم از پتانسیل های استانها استفاده کرده و یک ارتباط منطقی بین استانها برای توسعه اقتصادی منطقه مربوط به شما و یا سایر استان هایی که در همجوارتان و یا در بخش های دیگر کشور عزیزمان قرار دارد ایجاد کنیم.

همتی افزود: علتش نیز به این بر می گردد که در واقع نگرش اقتصادی در بین مسوولان با کمال تاسف کم است، به این دلیل که در دنیا سیاست را در خدمت اقتصاد قرار داده اند و بر مبنای طراحی های اقتصادی که دارند برای بهبود زندگی مردم است .

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده هر اقدامی که در کشور انجام می دهیم نهایت باید منفعتی برای جیب مردم داشته باشد، اگر قرار باشد سیاست هایی را اتخاذ و اقدام هایی را در دولت انجام بدهیم در نتیجه اش فقر مردم باشد اینکه توفیق نیست، بدین معنی که منظور مردم از رای دادن به رییس جمهوری این نیست که اقداماتی انجام بدهد که در نهایت همان مردمی که رای دادند از نظر اقتصادی فقیرتر و از نظر اجتماعی و سیاسی محدودتر شوند، اینکه مطلوب مردم نیست.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این تجدید نظر در کشور بایستی صورت بگیرد گفت: علت اینکه بنده وارد این صحنه شدم به دلیل تخصصی اقتصادی ام و اینکه کل ۴۰ سال گذشته تمام مسایل اقتصادی را زیر نظر داشته و بنگاه های بزرگی که در واقع آخرین آن بانک مرکزی جمهوری اسلامی بود را اداره کرده ام.

همتی با بیان اینکه به مسایل و تنگناهای بین المللی اشراف دارم گفت: به مسایل مربوط به شاخص های اقتصادی اطلاعات کامل دارم، گیرهای کشور را می دانم در کجا است و فکر می کنم که اگر ورود بنده بتواند کمک کند که این ریل گذاری اقتصادی را اصلاح کرده و این آخرین فرصت باقیمانده را برای اصلاح اقتصاد را از دست ندهیم وارد صحنه شدم.

وی افزود: به همین دلیل است که بیان کرده ام که می خواهم برای چهار سال رییس جمهوری باشم، چرا که خیلی از رییس جمهوری هایی که آمدند چهار سال نخست برای اینکه اصلاحات اقتصادی انجام و کشور را در مسیر درست قرار بدهند به دلیل محافظه کاری که در چهار سال دوم باید رای مردم را بگیرند اقدامات اساسی برای اصلاح نمی توانند انجام بدهند.

همتی گفت: به همین دلیل بنده بیان کردم چهار ساله که به صحنه آمده و در این صحنه بتوانم در این مدت اقدامات مهم اقتصادی را برای مردم انجام بدهم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به استان ها اشاره و تصریح کرد: در خصوص استان ها ما یک مشکل جدی داریم، مشکل جدی مان این است که یک راهبرد ملی برای توسعه اقتصادی استان ها نداریم، چرا که هر یک از استان ها هر کدام از نظر قومی، فرهنگی، آب و هوایی، منابع، نزدیکی به دریا، نزدیکی به همسایگان غربی و شرقی ویژگی هایی دارند.

همتی تاکید کرد: پس ما چاره ای نداریم که بتوانیم کلکسیونی از مشکلات را به دلیل نگاه متمرکز بر اداره کشور داشته ایم به تدریج از صحنه اقتصاد کشور برداریم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که وقتی ما در شهر بزرگی مانند تهران و یا حتی شهرهای بزرگ کشورمان متمرکز می شویم در عمل شهرهای دیگر تبدیل به حاشیه شده و این اتفاق که امروز می بینید رخ می دهد، اینکه روستاها و شهرهای کوچک ما به تدریج خالی از سکنه و به تدریج به حاشیه شهرهای بزرگ منتقل که شما می دانید در حاشیه شهرهای بزرگ زندگی مردم چگونه اداره می شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: پس بنابراین اولویت اول این است که تصمیم های اقتصادی بر تصمیم های سیاسی در استان ها حاکم شود، که برای تحقق آن ما بایستی نگاه سیاسی را به استان ها برداشته و به آنها دید اقتصادی داشته باشیم، چرا که با نگاه سیاسی مسایل امنیتی دیده می شوند یکی از معضلات کشور ما به خصوص در استان ها این است که از مرکز به آنها سیاسی نگاه می کنیم.

همتی عنوان کرد: نگاه سیاسی سبب می شود که راه حل هایی نیز که ارائه می شوند بیشتر با دید امنیتی ، متمرکز و بر مبنای تصمیم های در مرکز باشد، این در حالی است که اگر به دنبال توسعه استان هایمان هستیم لازمه اش این است که در این راهبردی کلان ویژگی هر استان را مورد لحاظ قرار بدهیم.

وی ادامه داد: به همین منظور است که بنده برنامه ای دارم که به امید خدا هر سه ماه یک بار جلسه ای را با نخبگان، جوانان و کسانی که در استان ها در روند سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تعیین کننده هستند جلساتی را داشته باشیم و به تدریج و به صورت جدی روند توسعه استان را زیر نظر قرار بگیریم.

همتی گفت: استان های ما بسیار پتانسیل قوی برای پیشرفت دارند، ما باید ببینیم که مشکل بیکاری چیست،البته بنده از تمام این مسایل اطلاع دارم و می دانم که استان شما چه ویژگی ها، چه موانعی برای پیشرفت دارد و چه کسانی جلوی پیشرفت این استان را می گیرند.

وی تصریح کرد: ما نباید اجازه بدهیم که یک عده باندهایی در مرکز و تهران، بتوانند از مرکز استان ها را اداره بکنند، استان ها باید توسط مردم و نخبگان شان و بر مبنای شایسته سالاری اداره شود، مسایل قومی، فرهنگی و مذهبی در آن استان نباید مانعی باشد که افراد شایسته آنها در اداره آن استان نقش نداشته باشند، معنا ندارد وقتی در یک استان افراد نخبه و توانایی وجود دارد که مردم به این افراد اعتماد دارند ما بخواهیم که از جای دیگری افرادی را برای اداره آن استان بفرستیم و یا مسایل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اش را پیگیری کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این نخستین اقدام بنده در ارتباط با استان ها خواهد بود عنوان کرد: بنابراین بر مبنای یک راهبرد کلی توسعه متوازن استان ها را داشته باشیم، امروز در تمام استان ها به خصوص استان های مرزی کشورمان مشکلات جدی داریم، در واقع هر چقدر از مرکز دور می شویم میزان توسعه یافتگی کاهش و توسعه نیافتگی تشدید می شود.

همتی با اشاره به اینکه این مسیر بایستی اصلاح شود گفت: با آمایش سرزمین و ویژگی هایی که هر استان دارد، از جمله استان البرز این مسیر باید اصلاح شود.

همتی در ادامه اظهار داشت: نکته دوم در خصوص مسایل مانند گردشگری با توجه به اینکه ایران یک کشور چهار فصل و هر یک از استان های ما ویژگی خاصی برای جذب توریسم دارند این در حالی است که سیاست جذب توریست مان ناکارآمد است امروز شرایطی پیش آمده که با توجه به افزایش نرخ ارز جذابیت سفر به ایران و دیدن طبعیت، زیبایی ها، تاریخ و سنت ایرانی ها برای بسیاری از خارجی ها جذاب است.

وی گفت: بنابراین اولویت نخست ضمن اینکه بایستی خیلی سریع واکسیناسیون عمومی و عادلانه را انجام بدهیم، جذب توریست یکی از محورهای اصلی توسعه استان های ما خواهد بود که در این بخش نیاز است تا حدودی ساده سازی کرده، سختگیری ها را کم کرده و بدانیم که هر توریستی برای استان یک اشتغال ایجاد می کند.

همتی گفت: به همین منظور باید توجه کنیم که آیا سیاست ساده نگاه کردن و سخت نگرفتن به مسایل توریست ها می تواند موجب رفاه و آرامش استان و شهرمان شود و بچه های ما نیز بتوانند مشغول به کار شوند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: اکنون در بسیاری از استان ها فعالیت های سرمایه گذاری در بوم گردی که با هزینه بسیار کمی در هر استانی می تواند راه بیافتد در حال توسعه است و به همین منظور می توانیم آن را اولویت داده و سیستم بانکی در خدمت توسعه این مراکز در استان ها قرار بدهیم.

وی افزود: به عقیده بنده استان البرز که ویژگی ها و مسایل خاص خود را دارد اما به هر حال مساله بیکاری به طور تقریبی در تمام استان های ما مشترک است، که این سوال پیش می آید که چرا بیکاری بوجود آمده یک بخشی از آن به دلیل راهبردی است که ما داشته ایم یعنی نگاه به استان ها سیاسی و امنیتی بوده بنابراین اگر ما نگاه مان بر مبنای تمرکز زدایی و بردن تصمیم ها و پیشرفت ها در داخل استان باشد می تواند کمک بیشتری در راستای توجه به مسایل اقتصادی استان شود.

همتی با طرح این سوال که مسایل اقتصادی استان را چگونه می توانیم حل کنیم تاکید کرد: ما در طول یک دهه گذشته رشد اقتصادی مان به دلیل به طور عمده تحریم و در واقع کاهش منابعی که برای توسعه کشور می تواند مفید باشد مواجه با یک رشد متوسط در حد سالی نیم درصد شدیم.

وی ادامه داد: بدین معنی است که ظرف ۱۰ سال گذشته در حدود پنج درصد رشد، پیشرفت و ثروت افزایش یافته و طبیعی است که کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه و جهان از نظر پیشرفت و ثروت رشد قابل توجه ای نداشته باشد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: طبیعی است که از این ناحیه سفره مردم کوچکتر شود که یک دلیل این مساله به دلیل نبود اشتغال کافی در استان است، پس بنابراین ما باید بیکاری را به عنوان یکی از معضلات استان شما و سایر استان های کشور مورد توجه جدی قرار بدهیم.

همتی در ادامه به توانمند سازی اقشار محروم استان اشاره و عنوان کرد: تصور ما بر این است که یکی از مشکلاتی که کشور ما دارد این است که یارانه را هدفمند پرداخت نکرده ایم، دهک های یک ، ۲ و سه به عنوان فقیرترین دهک های جامعه مان همان قدر یارانه می گیرند که دهک های بالا و ثروتمند دریافت می کنند که به هیچ وجه عادلانه نیست و بایستی به طور قطع آن را به طور جدی اصلاح کرد.

وی با بیان اینکه مهم ترین کار دولت این است که حداقل دستمزد را افزایش دهد خاطر نشان کرد: چاره ای هم نداریم، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته که باید آن را افزایش بدهیم که بخشی از آن با افزایش حداقل دستمزد و بخشی دیگر از طریق اعطای کارت های اعتباری خرید که در کوتاه مدت بتواند یک کمکی برای مردم شود که اعتباری خریدهای خود را انجام و به تدریج اقساطش را به بانک ها پرداخت کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این ۲ اقدام برای توانمند سازی اقشار با درآمد پایین به خصوص استان شما و سایر استان های کشور است که تقریبا در تمام استان ها این مساله را داریم که یکی از اولویت های اصلی کار بنده است.

همتی در ادامه گفت: برای توانمند سازی مردم استان به خصوص اقشار با درآمد پایین باید ۲ راهبرد را در پیش بگیریم که یکی مساله اصلاح حداقل دستمزد است که به دلیل شرایط اقتصادی که در طول ۲ سال گذشته و با فشار حداکثری در کشورمان ایجاد شد و تورمی که اتفاق افتاد و کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید مردم کاهش جدی یافته و در واقع عادلانه و هدفمند کردن یک بحث مهم است که بایستی انجام و به دهک های اول تا سوم متمرکز که تحت فشار و معیشت بسیار سختی دارند متمرکز شود.

وی با بیان اینکه این مسایل باید در اولویت قرار بگیرد افزود: در دولت بنده این توزیع در دستور کاربا هدف اجرایی شدن قرار دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نکته بعدی این است که در خصوص تمام اقشاری که قدرت خرید آنها افت کرده بایستی حداقل دستمزد و حقوق را در حدی قرار بدهیم که قدرت خرید قبلی شان را بتوانیم حفظ کنیم، در سال ۹۶ قدرت خرید مردم با حداقل دستمزد رقمی حدود ۳۰۰ دلار بود که اگر با دلار امروز در نظر بگیریم یعنی حداقل باید رقمی حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد.

همتی با بیان اینکه این مساله باید اتفاق بیافتد تاکید کرد: شما فقط با پرداخت یارانه نمی توانید قدرت خرید را اصلاح کنید، راه دیگر این است که کارت اعتباری خرید کالا داده که در میان مدت و بلند مدت با اقساط مردم بتوانند پرداخت ولی در کوتاه مدت به تامین کالاهای مورد نیازشان کمک کند که به دلیل کاهش درآمد خرید تا حدودی برایشان مشکل شده است.

وی ادامه داد: پس بنابراین بحث توانمند سازی، اصلاح و هدفمند کردن یارانه ۲ راهبرد اساسی بنده در دولت سیزدهم خواهد بود.

همتی در ادامه بیان داشت: نکته مهم این است که تمام مردم استان ها، مردم ایران هستند ما باید بپذیریم هر استانی با وجود اختلافات قومیتی، فرهنگی و مذهبی که دارد همگی مردم ایران هستند و باید این مهم را بپذیریم، در اعطای مسوولیت ها و در هر اقدام و توسعه ای که در استان ها می خواهیم انجام بدهیم این را باید با خود مردم، نخبگان، قومیت های مختلف آن استان بر اساس لیاقت ها، اداره و طراحی کنیم.

وی افزود: نکته بعدی این است که ما اگر جاده ابریشم که مربوط به چین و جاده کتان که مربوط به هند است و در واقع کریدور شمال به جنوب و کریدور از ایران تا مدیترانه را و در واقع این چهار محور مواصلاتی را بتوانیم بهره برداری کنیم، در واقع موقعیت جغرافیایی ما به گونه ای است که از این چهار مسیر استفاده لازم را بکنیم که به همین منظور نیاز است تا برای این کار ریل گذاری صورت بکیرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر این اقدام را بتوانیم انجام بدهیم ارتباط استان های به یکدیگر و از سوی دیگر به شاهراه های بین المللی می تواند موجب توسعه هم استان و کشور شود.

همتی افزود: نکته دیگری که بایستی به آن توجه کرد این است که هم استان البرز و دیگر استان های کشور، کشاورزی مساله مهمی است روستاییان که به هر حال فعالیت شان به طور عمده کشاورزی می باشد دچار مشکلات جدی هستند که یکی از مشکلات قیمت خرید محصولاتی که تولید می کنند در بسیاری از جاها مانند گندم خرید تضمینی داریم حتی برخی مواقع برنج که دولت سعی می کند که از مردم بخرد اما مشکل این است که مهم خرید باید تضمینی باشد نه قیمت تضمینی.

وی گفت: امروز قیمت را تضمین می کنند که معنی ندارد وقتی که قیمت گندم در بازار از پنج هزار تومان بیشتر است، زمانی که قیمت را پنج هزار تومان می گذارید سبب می شود که انگیزه فروش کاهش یابد، هر کالا و محصولی که نتیجه زحمت کشاورزان است ما باید بر مبنای قیمت روز خریدش را تضمین کنیم.

همتی خاطرنشان کرد: تامین نهاده های کشاورزی، بذر، کود و سم خیلی از کشاورزان دچار مشکل شده اند که اینها را باید ساماندهی جدی کرد، از سوی دیگر مابقی محصولات مانند میوه و نظیر آن را باید ما طراحی کنیم تا دلال ها نتوانند با پیش خرید در شرایطی که کشاورزان نیاز به نقدینگی دارند بتوانند با قیمت خیلی پایین خریداری و موقعی که بخواهند در بازار عرضه کنند با ۱۰ برابر قیمت به فروش برسانند، آنچه که در سال ۹۹ شما دیدید تمام میوه کشور حداقل در بازار پنج تا ۱۰ برابر بیشتر از قیمتی بود که از کشاورزان خریداری کرده بودند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: این نشان می دهد که نظام توزیع، نظام جمع آوری محصولات کشاورزی مانند میوه و یا محصولات استراتژیک نقص جدی دارد بنابراین برای بخش کشاورزی، روستایی کشور و استان شما برنامه وسیعی داریم که به طور قطع آنها را عملیاتی خواهم کرد.

همتی گفت: تصورم بر این است که یکی از راه های توانمند سازی استان های ما رسیدگی به بخش کشاورزی و روستاها است، که تحت شرایط سختی زندگی می کنند و امیدوارم که در دولت سیزدهم شاهد توسعه جدی روستاهای کشورمان و اشتغال پایدار در استان ها باشیم.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم یکی از مسایلی که مردم به آن باید توجه کنند و ما به عنوان دولت موظف هستیم که از آن حمایت کنیم آزادی های اجتماعی است، چرا اکنون جوانان ما در استان ها و در شهرهای کوچک هیچ زمینه ای برای استفاده از اوقات فراغت ندارند ، دختران در شهرها و مراکز استان اگر دانشگاه و مدرسه نروند چه کار و تفریح دیگری دارند، ما زمینه و فضایی برای آنها ایجاد نکرده ایم و به هیچ وجه به گونه ای شده که احساس می کنند که زندگی برایشان سخت شده است.

همتی افزود: رفاه و آسایش برای آنها کمرنگ و جوانان از زندگی روزمره شان احساس رضایت نمی کنند، این را بر مبنای حدس نمی گویم، بلکه بر مبنای مطالعه و مبنای آن چیزی که دیده ام می گویم و معتقد هستم که در شهرهای بزرگی مانند تهران این معضل را داریم و در شهرهای کوچک که محیط بسته تر است این عرصه برای دختران و پسران یک مقدار تنگ تر شده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت برای این مساله برنامه دارد تاکید کرد: معتقد هستم که مسوولان و بخش های دیگر تا این اندازه نباید در زندگی اجتماعی مردم دخالت و به جوانان گیر بدهند که در کشور ما به هیچ وجه معنا ندارد.

همتی گفت: در جاهای مختلف دنیا شما نگاه کنید برای زنان و جوانان احترام ویژه ای قایل هستند، زنان ۵۰ درصد جامعه ما هستند که بایستی هویت مستقل خود را پیدا کنند، زنان ما که به دیگر بخش های جامعه وابسته نیستند، اینکه زن بایستی به خاطر شوهرش شناخته شود درست نیست، شخصیت های مستقل دارند و باید بتوانیم این روند را به سمت بهتر شدن هدایت کنیم.

وی در ادامه در خصوص جانباختگان بر اثر ویروس کرونا افزود: بسیاری از عزیزانی که از دست رفتند حتی نتوانستید که برای آنها مراسم سوگواری برگزار کنید از این بابت به همگی تسلیت و امیدوارم که در مسوولیتم در ریاست جمهوری در نخسیتن فرصت واکسیناسیون سریع و عادلانه را به اتمام رسانده و این ویروس را از سر مردم دور کنیم.

انتهای پیام

نظر شما