شناسهٔ خبر: 47795851 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

رضایی: برنامه من ایجاد تحول بزرگ در سیاست و اقتصاد است

محسن رضایی از چک یارانه ۴۵۰ هزار تومانی رونمایی کرد

صاحب‌خبر -
محسن رضایی امروز سه شنبه در نشست با خبرنگاران ایرنا  از چک یارانه ۴۵۰ هزار تومانی با شعار «حق مردم در جیب مردم» رونمایی کرد و گفت: امروز چک یارانه را با خودم به خبرگزاری آورده‌ام تا آن را در خانواده ایرنا برای مردم رونمایی کنم. وی قول داده است در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه هفته جاری - ۲۸ خرداد- و تشکیل دولت، برنامه نظام جدید پرداخت یارانه و افزایش مبالغ آن را با جدیت اجرا کند. رضایی افزود: ما در وهله اول به ۴۰ میلیون ایرانی و در وهله دوم به ۶۰ میلیون ایرانی یارانه ۴۵۰ هزار تومانی در هر ماه پرداخت خواهیم کرد. این یارانه دقیقا معادل همان یارانه ۴۵ هزار تومانی در روز نخست پرداخت آن (با ارزش برابری حدود ۲۰ دلار) است. 
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: وقتی از یارانه بحث می‌کنیم از یک طرف مسئله نقدینگی و از آن طرف مسئله بورس را در یک برنامه جامع و گره خورده پیش می‌بریم. رضایی گفت: اگر در شرایط کنونی برنامه‌ای برای هدایت نقدینگی کشور نداشته باشم و به سمت تولید نروم این یارانه به احتمال قوی تورم ایجاد می‌کند اما اگر برای کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید برنامه داشته باشم که دارم، این کار من هیچ تاثیری در گرانی و تورم ایجاد نمی‌کند. وی اظهار کرد: برنامه من یک برنامه جامع است و منابع این کار هم وجود دارد که اولین آن بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی است که با اصلاح مدیریت در کارخانجات فولاد  و سیمان و صرفه جویی بنزین گازوئیل و سوخت می‌توانیم به دست بیاوریم. دومین منبع هم این است که افرادی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه اضافه بر مصرف دارند.  نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از دست ملت ایران بیرون می رود و باید آن را به مردم برگردانیم.  

رضایی: برنامه من ایجاد تحول بزرگ در سیاست و اقتصاد است
 
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایجاد تحول بزرگ در اقتصاد و سیاست را هدف و برنامه خود عنوان کرد و گفت: اقتصاد را بدون اصلاح قدرت نمی‌توان به جایی رساند و قدرت هم بدون برنامه اقتصادی نتیجه‌اش چیزی است که در این ۵۰ سال اخیر شاهد هستیم.
 
به گزارش ایرنا، محسن رضایی روز سه شنبه در نشست خبری در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا با اشاره به اولویت شایستگی افراد برای اداره کشور گفت: عقل و شرع حذف یک فرد و حتی تلف کردن یک ثانیه را برای پیشرفت کشور جایز نمی‌داند. وی با بیان اینکه برنامه‌ام در انتخابات تحول و جراحی بزرگ در سیاست و اقتصاد ایران است، گفت: اصلاح از درون قدرت و معماری نوین اقتصاد از برنامه‌های بنده است. اقتصاد و سیاست دو روی یک سکه هستند. بدون اصلاح اقتصاد، سیاست را نمی‌توان به نقطه مطلوبی رساندو قدرت هم بدون برنامه اقتصادی نتیجه اش چیزی است که در این ۵۰ سال اخیر شاهد هستیم.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در سال‌های گذشته دولت‌های گذشته با گرایش‌های مختلف روی کار بودند، اما تاثیری در روندهای اقتصادی کشور شاهد نبودیم. برنامه من برای انتخابات ایجاد یک تحول بزرگ یا دغدغه های بزرگ در زمینه سیاست و اقتصاد است.
 وی خاطرنشان کرد: روندهای ثابت اقتصادی ایران نشان می‌دهد اندیشه‌های سیاسی که تاکنون در کشور وجود داشته‌اند، حلال مشکلات اقتصادی ایران نبوده‌اند نیازمند اصلاح قدرت از طرفی از طرف دیگر نیازمند برنامه موثر اقتصادی هستیم که هر دو مکمل یکدیگر هستند. برنامه‌ام شامل دو رکن اصلاح در درون سیاست و برنامه اقتصادی است. رضایی با اشاره به ضرورتهای اصلاحات در بخش سیاسی گفت: کشور به یک حکمرانی سالم نیازمند است، آنچه در اقتصاد به دنبال آن هستم، تشکیل یک جامعه ثروتمند در ایران است. این اهداف بدون بسیج و وحدت ملی میسر نیست. دولت اقدام و تحول نخستین دولت پس از دفاع مقدس است که وحدت ملی دارد. تنها شایستگی در اولویت است و اصولگرایی و اصلاح طلبی فرع می‌باشد. ما حق نداریم افراد با این شایستگی را حذف کنیم. ما نیازمند حرکت با سرعت برای  گذر از شرایط کشور هستیم . نه عقل و نه شرع حذف کردن فرد و تلف کرد یک ثانیه را جایز نمی‌داند من با این ایده  به صحنه آمده ام تا از تمام افراد شایسته استفاده کنم .
رضایی در پاسخ به این پرسش که یارانه ۴۵۰ هزار تومانی موجب تورم نمی شود، گفت: برنامه ام منظومه ای ایت یعنی همه پازل های اقتصاد تقریبا به صورت یک نظام مسایل به هم گره خورده است. وقتی از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی بحث می کنیم از  یک طرف مسئله نقدینگی و از آن طرف مسئله بورس را در یک برنامه جامع و گره خورده، باهم پیش می‌بریم. اگر در شرایط کنونی برنامه‌ای برای هدایت نقدینگی کشور نداشته باشم و به سمت تولید نروم، این یارانه به احتمال قوی تورم ایجاد می‌کند اما اگر برای کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید برنامه داشته باشم که دارم، این کار من هیچ تاثیری در گرانی و تورم به وجود نمی آورد.
وی افزود: برنامه من یک برنامه جامع است. منابع این کار هم وجود دارد که اولین آن صرفه جویی است. بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان با اصلاح مدیریت در نیروگاه ها، کارخانجات فولاد و سیمان از صرفه جویی بنزین، گازوئیل و سوخت تا کامیون های باری می توانیم به دست بیاوریم .
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دومین مساله این است ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی توسط کسانی داریم که حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه اضافه بر مصرف دارند و این پول درشت  ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی از دست ملت ایران بیرون می رود و همان کسانی که ۱۵۰ هزار تومان فرار مالیاتی دارند، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه مازاد بر مصرف دارند. رضایی با اشاره به ارز ۴۲۰۰ ۴۲۰۰ تومانی اظهارکرد: شش و نیم میلیارد تومان صرف یارانه سوخت و فرآورده‌های نفتی ثروتمندترین افراد جامعه می‌شود که اضافه بر مصرف خانواده های عادی است. ما بدون اینکه قیمت ها را بالا ببریم و کوچکترین افزایشی در قیمت بنزین داشته باشیم با راهکارها و ابزار اقتصادی به هر نفر ۲۰ دلار پرداخت می کنیم که این ۲۰ دلار  همان یارانه ۴۵ هزار تومانی است.
وی ادامه داد:  زمانی که یارانه ۴۵ هزار تومانی به مردم داده شد آن موقع برابر با ۲۰ دلار بود و امروز هم ۴۵۰ هزارتومان ۲۰ دلار است. من نگران تأمین منابع نیستم و در اجرا هم آن را اجرایی خواهیم کرد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به چگونگی توزیع این یارانه، گفت: یارانه ۴۵۰ هزار تومانی در وهله اول به ۴۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود و در وهله دوم ۶۰ میلیون نفر یارانه خواهند گرفت و پرداخت آن کاملاً بر اساس خط فقر است یعنی یارانه به افراد زیر خط فقر داده می شود. رضایی درباره برنامه های خود در حوزه برجام در سیاست خارجی و همچنین اصلاح اقتصاد و شنیدن اعتراصات مردم در سیاست داخلی اظهار کرد:  این موارد به ساختار قدرت و اصلاح قدرت بر می گردد حتی نگرش‌های در دولت را هم شامل می شود.
وی افزود:  معتقد به توازن در سیاست خارجی هستم یعنی هر کشوری به ملت ما نفعی برساند با او تعامل خواهیم داشت و هیچ نفعی را از ملت ایران کوتاه نخواهم آمد. حتی در جبهه مقاومت هم گفتم یک ریال در یک برابر یک ریال. این نامزد ریاست جمهوری با ییان اینکه امروز  اقتصاد برای من یک مسئله حیاتی است تاکید کرد:  لذا سعی در ایجاد توازن با غرب و شرق داریم. این که به یک سمت گرایش پیدا کنیم تجربه تلخی در تاریخ سیاسی ایران است و تاریخ سیاسی ما نشان می‌دهد وابستگی ما به انگلیسی‌ها یا به روسها یا بعد به آمریکایی‌ها به تنهایی و این که سرنوشت سیاسی خود را با یک قدرت تنظیم کرده‌ایم، خسارات زیادی به همراه داشته است.  وی افزود: به همین دلیل، سیاست خارجی دولت ما توازن در روابط بین‌الملل است و این برای من فوق العاده مهم است.
رضایی در ارتباط با مسائل داخل کشور اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی، شنیده شدن صدای مردم است و باید کاری کنیم صدای مردم را قبل از تبدیل شدن به اعتراض بشنویم. وی ادامه داد: به همین منظور فراسامانه‌ای در ریاست جمهوری با تنظیم می کنم که همه دیگر سامانه ها، زیر مجموعه این سامانه باشند تا اگرصدای فردی در روستایی را وزارتخانه ها نشنیده اند بلافاصله در دولت شنیده شود. قصد حذف رده‌های پایین را نداریم اما اگر رده‌های پایین گوش نکردند کسی باید باشد تا صدای یک روستایی را بشنود و برای من کرامت انسانی بسیار مهم است و تلاش خواهم کرد احترام به و تواضع به مردم و این که مردم ولی نعمت ما هستند را به معنای اتم کلمه به دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور برگردانم.
خود را متعهد به تعهدات بین المللی همه دولتهای گذشته می‌دانم
رضایی برجام را تعهد بین المللی دانست و گفت: انشاء االله آمریکایی‌ها را وادار می‌کنیم تا به برجام برگردند و به تعهدات خود عمل کنند. اگر آنها به تعهدات خود عمل کنند ما هم عمل خواهیم کرد. اما اگر آنها تعهدات خود را زیر پا بگذارند ما هم ابزاری مانند افزایش غنی‌سازی اورانیوم داریم که آنها را وادار می‌کنیم دوباره سر میز مذاکره بنشیند. ۵+۱ در حقیقت  ۱+۴ شده است، با آنها می نشینیم و مسائل را حل و فصل می‌کنیم. من خودم  را متعهد به تعهدات بین المللی همه دولت های گذشته می دانم. وی افزود: این برای جمهوری اسلامی وجاهت بین المللی دارد و ما نمی خواهیم وجاهت بین‌المللی ما زیر پا گذاشته شود. رضایی با بیان اینکه FATF  کاملاً سیاسی شده است، گفت: زمان بررسی لایحهFATF  در مجمع تشخیص مصلحت نظام تمام شده است و ما می توانستیم آن را به حالت مصوبه رد شده، ابلاغ کنیم اما مجمع آن را ابلاغ نکرد تا ابهامات موجود از سوی دولت رفع شود و به نتیجه واحد برسیم .
 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در شش ماه گذشته آقای روحانی به مقام معظم رهبری نامه نوشتند و ایشان به مجمع اجازه دادند تا آن را دوباره رسیدگی کنند. پرونده FATF کاملاً باز است ما پیگیری می کنیم اگر این دو لایحه تصویب شود واقعا FATF  آن را می پذیرد یا نه. اما این که بگویند "مرحله بعد" باید بدانیم "مرحله بعد" چیست. یعنی پس از تصویب آن دوباره می خواهند چیز جدیدی جلوی راه ما بگذارند که ما را به دنبال خود بکشانند یا اینکه صداقت دارند ما باید در اینجا دیپلماسی قوی به کار بگیریم تا پشت صحنه ها مشخص باشد که در آخر ایران به کجا می رسد. رضایی با تشریح برنامه خود برای خانه دار شدن جوانان اظهار کرد : مدلی که من درباره آن صحبت کرده‌ام در اروپا و آمریکا اجرا می شود. یعنی ساختمان‌های رهنی با آورده ۱۰ درصدی و سرمایه گذاری ۹۰درصدی بانک ها. وثیقه این  خانه هم سند خود منزل است و مالک مشخص است و دیگر از خریدار وثیقه نمی خواهند. با این روش  وثیقه، آورده و بازپرداخت را سهل و آسان کردند. ما در اینجا زمین ارزان هم می دهیم با ۱۰ درصد آورده و بازپرداخت ۴۰ ساله و متعجبم چرا دولت های گذشته تاکنون آن را اجرا نکرده اند.
وی افزود: با مسکن سازی حدود ۳۰۰ صنعت راه می‌افتد و تولید جهش می یابد. تولیدکنندگان و پیمانکاران را به بازار سرمایه و خریدار را به بانک‌ها وصل می کنیم. اینکه گفتم یک میلیون بافت فرسوده را نوسازی می کنیم کم است بیش از اینها می توان ساخت و ساز کرد  و رونق وسیعی در کشور شکل خواهد گرفت چون اکثر زوج های جوان  بعد از سه سال ازدواج  هنوز شغل و منزل ندارند اگر هزینه منزل را در زندگی مردم کم کنیم درآمد مردم توانایی چرخاندن زندگی را پیدا می کند. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه در دولت احتمالی خود  و همچنین بحث دیپلماسی ورزشی و  تعلیق شدن ورزش ایران در عرصه های بین المللی در برخی موارد، گفت: هر دوی اینها به ضعف دیپلماسی برمی‌گردد. دیپلماسی ایران فوق العاده محدود  و عمدتاً دیپلماسی سیاسی است  دیپلماسی اقتصادی، ورزشی و عمومی نداریم  دیپلماسی را به دیپلماسی سیاسی محدود کرده‌ایم.
وی افزود: اولین کاری که دولت اقدام و تحول انجام خواهد داد این است که حتی از ایرانیان خارج از کشور هم برای دیپلماسی عمومی بهره می بریم. از برخی ایرانیان خارج از کشور که جایگاه های بسیار خوبی در دولت های دیگر کشورها دارند می خواهیم به ما کمک کنند ما فضا را بستیم و این فضا را باز می کنیم چه بسیار ایرانیان خارج از کشور که حتی دولتمردان را قبول نداشته باشند اما دلشان برای ایران می سوزد باید از این ظرفیت بهره ببریم. من دیپلماسی ورزش را جدی گرفته و آن را تقویت می کنم و مشکلاتی با سازمان های بین المللی ورزشی داریم را حل و فصل می‌کنم. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به غفلت از سیاست همسایگی اظهار کرد: همه ذهن دولت های گذشته اروپا و آمریکا بود و فکر می‌کردند اگر آن مسئله را حل کنیم مسایل منطقه حل می‌شود که این استراتژی درستی نبود.
وی ادامه داد: اینکه باید با قدرت های بین المللی تعامل داشته باشیم درست است اما همسایگان ما مانند ترکیه، عریستان و امارات که دیگر کشورهای سابق نیستند هم باید ارتباط بیشتر برقرار کنیم. این آزادی عمل نسبی که در کشور همسایه به وجود آمده است چرا نتوانیم سیاست همسایگی داشته باشیم. رضایی اضافه کرد: باید زندگی مردم برای آنان قابل پیش بینی تا مردم بدانند یک سال دیگر چه کار باید بکنند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند. وی با انتقاد از قبیله گرایی گفت: قبیل گرایی سیاسی که جایگزین جناح‌های سیاسی شده است را باید پایان دهیم چون کشور را اذیت می‌کند دو جناح سیاسی در کشور داریم که باید افراط و تفریط را از آنان بیرون کنیم و جلوی قبیله گرایی و بدتر از آن فردگرایی را بگیریم و با آمدن ترامپ که یک فرد بود دیدیم که چه تیشه به ریشه آمریکا زده شد. فرد گرایی و قبیله گرایی دو آسیب جدی است که باید از صحنه سیاست جدا کرد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما