شناسهٔ خبر: 47795817 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

رئیس ستاد انتخابات: خط تحریم انتخابات از خارج طرح و در داخل پمپاژ می‌شد

صاحب‌خبر -

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: خط تحریم انتخابات از خارج از کشور طرح و در داخل پمپاژ می‌شد. عمدتاً هم وقتی مردم مشارکت می‌کردند، خط تحریم کور می‌شد و بی‌نتیجه می‌ماند. از یک طرف دیگر هم چون امنیت مردم یک اصل پایه است و معتقدیم بنیان امنیت جمهوری اسلامی، مردم هستند، لذا این مسأله هم نشان می‌دهد هر قدر مردم حضور و مشارکت بیشتری داشته باشند، این مشارکت به امنیت کشور کمک می‌کند؛ یعنی دیگران که از بیرون نگاه می‌کنند تصور نمی‌کنند که بین ملت شکاف ایجاد شده است و می‌توانند از این شکاف بهره‌برداری کنند.

عرف با روزنامه ایران گفت‌و‌گویی داشته است که گزیده‌ای از آن را می‌خوانید:

برنامه محور بودن نامزدها مردم را به مشارکت ترقیب می‌کند

نباید فقط به روزهای منتهی به ۲۸ خرداد فکر کرد بلکه باید روزهای بعد از آن را هم دید؛ یعنی نتیجه انتخابات در واقع منجر به افزایش کارآمدی نظام، ثبات و انسجام ملی و داخلی شود.

در بحث امنیت، بنابر گزارشی که رئیس ستاد امنیت انتخابات داشته است، مشکل جدی وجود ندارد و پیش‌بینی‌های لازم هم انجام شده است؛ بنابراین از نظر امنیتی تا ۲۸ خرداد پیش‌بینی وقوع مسأله خاصی وجود ندارد.

الآن و در فاصله چند روز مانده به انتخابات که نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم مشارکت با شرایط مطلوبی که انتظار داشتیم فاصله دارد. حالا امیدواریم که در این چند روز، جدی شدن تبلیغات انتخاباتی و تحرک بیشتر در فضای انتخابات شوراها تأثیر خود را بر انتخابات ریاست جمهوری بگذارد. این در حالی است که برنامه محور بودن کاندیداها سبب می‌شود که مردم بیشتر به این عرصه وارد شوند و مشارکت کنند.

تقریباً در آخرین جلسه ما در وزارت کشور که با اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها مصادف شد، حدود ۲۰ نفر از شاخص‌ترین چهره‌ها و فعالان سیاسی و حزبی حضور داشتند و موضوع ما هم تلاش برای افزایش مشارکت بود.

وزارت کشور در حوزه امنیت و سلامت وظیفه ذاتی دارد ولی در حوزه مشارکت و رقابت، وظیفه ملی مطرح است که ما هم در آن نقش داریم. شاید بتوانم ده‌ها نامه نشان بدهم که ثابت می‌کند ما برای افزایش مشارکت تلاش کردیم.

خط تحریم انتخابات از خارج کشور پمپاژ می‌شود

از گذشته، خط تحریم انتخابات از خارج از کشور طرح و در داخل پمپاژ می‌شد. عمدتاً هم وقتی مردم مشارکت می‌کردند، خط تحریم کور می‌شد و بی‌نتیجه می‌ماند. از یک طرف دیگر هم چون امنیت مردم یک اصل پایه است و معتقدیم بنیان امنیت جمهوری اسلامی، مردم هستند، لذا این مسأله هم نشان می‌دهد هر قدر مردم حضور و مشارکت بیشتری داشته باشند، این مشارکت به امنیت کشور کمک می‌کند؛ یعنی دیگران که از بیرون نگاه می‌کنند تصور نمی‌کنند که بین ملت شکاف ایجاد شده است و می‌توانند از این شکاف بهره‌برداری کنند.

بهترین مسیر برای تغییر، صندوق رأی است

من معتقدم با وجود مشکلات اقتصادی و گلایه‌های سیاسی اما با یک نگاه عمیق هیچ محملی بهتر از صندوق رأی برای اعمال حاکمیت ملی نداریم؛ یعنی اگر مردم هم منتظر تغییر هستند تا شاید شرایط بهتر شود، بهترین مسیر برای این تغییر همان صندوق رأی است.

وقتی من به هر دلیلی در انتخابات مشارکت نمی‌کنم و پس از آن احساس کنم که شرایط بهتر نشد، آیا این را از خود نمی‌پرسم که اگر رأی می‌دادم اوضاع بهتر بود؟ بنابراین این سؤال همیشه برای افرادی که شرکت نمی‌کنند وجود دارد.

یکی از شاخص‌های دولت قوی پشتوانه مردمی است

بسیاری بر این عقیده هستند دولتی که از بطن مشارکت گسترده بیرون بیاید هم برای حل مشکلات داخلی و هم موضوعات بین‌المللی می‌تواند پشتوانه محکمی داشته باشد.

هر کدام از این ۷ نفر که منتخب مردم شود، اگر با پشتوانه قوی مردمی رأی بیاورد می‌تواند با اقتدار در داخل و خارج کشور صحبت کند. در این جا می‌توانیم از بحث نظری هم کمک بگیریم. ما از دولت قوی و ضعیف صحبت می‌کنیم. یکی از شاخص‌های دولت قوی همین پشتوانه مردمی است.

هر دولتی که در این انتخابات سر کار می‌آید سرنوشت ۴ یا ۸ سال کشور را به دست می‌گیرد. اگر کسی بگوید که من نمی‌خواهم در این ۴ یا ۸ سال نقشی داشته باشم تکلیفش روشن است. اما خیلی‌ها می‌خواهند در پدید آوردن این سال‌ها نقش داشته باشند پس باید بیایند و دیگران را هم دعوت به مشارکت کنند.

حضور مردم می‌تواند زمان رأی‌گیری را از ساعت ۲۴ فراتر ببرد

در بحث زمان رأی گیری ما تا ساعت ۱۲ انتخابات را تمدید می‌کنیم. اگر ببینیم که رأی دهنده‌ای حضور دارد رأی‌گیری را ادامه می‌دهیم. در غیر این صورت چه ضرورتی برای ادامه دادن وجود دارد؟

اگر فرمانداری تهران در ساعت ۱۲ اعلام کند که مردم هم چنان مراجعه می‌کنند، ما به آن اعلام می‌کنیم که با نظر ناظر تا زمانی که مردم می‌آیند آرای آنان را بگیرید. این مصوبه چنین اختیاراتی را به ما می‌دهد. حالا این که فقط کسانی که داخل شعبه مانده‌اند می‌توانند رأی خود را به صندوق بیندازند یکی از شقوق این مصوبه است. در گذشته بحث درباره این بود که اگر یک دقیقه از ساعت ۱۲ شب بگذرد، روز به پایان رسیده است. این مصوبه می‌گوید که شما مجاز هستید که رأی‌گیری را به بعد از ساعت ۱۲ هم منتقل کنید یا زمانی که تشخیص دادید فرد یا افراد جدیدی برای رأی دادن نمی‌آیند و فقط تعدادی در همان حوزه حضور دارند، ‌اعلام شود که در را بسته و از همین صف رأی‌گیری شود.

ابتدا نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌شود

اگر آرا تجمیع شد بهترین کار این است که در اولین فرصت کل آرا را اعلام کنیم اما اگر دیدیم که این امر امکان ندارد و شما به‌عنوان بیننده صبح روز ۲۹ خرداد منتظر اعلام نتایج هستید، نمی‌توانیم شما را تا عصر منتظر نگه داریم. اگر کل آرا شمارش شد که چه بهتر وگرنه تا حدی که با ناظر به توافق رسیدیم و صورتجلسه انجام شد، آرا را اعلام می‌کنیم.

در جایی مانند تهران که ۴ انتخابات در آن انجام می‌گیرد، اول نتایج انتخابات ریاست جمهوری، بعد خبرگان، بعد از آن میان دوره‌ای مجلس و در نهایت شوراها اعلام می‌شود و در شهرهایی که دو انتخابات دارند اول نتایج انتخابات ریاست جمهوری و سپس شورا اعلام می‌شود.

ما ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط حضور در انتخاب داریم که از این تعداد یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸نفر رأی اولی هستند. همه کسانی که سرنوشت کشور برایشان مهم است و علاقه‌مند هستند که در تعیین آن نقش داشته باشند، خودشان مسیر تغییر را به دست بگیرند و نگذارند دیگران در دست بگیرند. در واقع، سرنشین نباشند بلکه راننده باشند. تغییر که بالاخره صورت خواهد گرفت اما آیا ما در آن مؤثر هستیم یا روی صندلی عقب می‌نشینیم و صرفاً همراه می‌شویم؟

انتهای پیام

نظر شما