شناسهٔ خبر: 47795645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

زاکانی: جزو ۲۲۰ نماینده امضا کننده نامه برای رئیسی نبودم

19 دی: نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من جزو ۲۲۰ نماینده امضاکننده نامه برای رئیسی نبودم و امضای آن را به صلاح نمی‌دانستم چون باور دارم بعدها امکان دارد اشکالاتی در وظایف نمایندگان ایجاد کند.

صاحب‌خبر -
علیرضا زاکانی بعداز ظهر امروز سه شنبه در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران اظهار کرد: در کشور مفهومی به نام بن‌بست نداریم و افرادی که به دنبال القای این موضوع هستند، دروغ می‌گویند. کشور به واسطه انتخابات در آستانه یک تحول بزرگ است.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مشارکت و نوع انتخاب مردم در انتخابات حائز اهمیت است و نتیجه آن تأثیر مستقیم در تحولات جهان و منطقه دارد. اساس حرکت دولت بنده، تغییر رویکرد کشور با استفاده از فرصت‌های جهان و منطقه است و ایران آنقدر غنی است که دیپلماسی هوشمند را جایگزین دیپلماسی التماسی کنیم.
وی با بیان اینکه هر ۵ نامزد جریان انقلاب نباید دعوت به خود کنند و باید به دنبال پیروزی جریان انقلاب باشند، اظهار داشت: همتی با جمله نامزد پوششی از مناظرات فرار کرد.
زاکانی خاطرنشان کرد: از سال ۹۰ خواستار شکل‌گیری یک انقلاب سوم برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی بوده‌ام و در این راستا تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است.
وی با اشاره به سوابق فعالیتهای خود در جنبش دانشجویی فعالیت کردم، گفت: هیچ‌کدام از نامزدها نمی‌توانند ادعایی مانند مسئولیت‌های من در دهه‌های اخیر داشته باشند.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نباید به اداره کشور نگاه کاریکاتوری داشت و زمانی که وارد عرصه عدالت‌خواهی شدم با مستقیم به سراغ گردن‌کلفت‌ها رفتم و هیچ‌گاه به مرده لگد نزدم. برای مثال پرونده هلدینگ یاس را به دستگاه قضا دادم.
زاکانی با بیان اینکه در مسئله عدالت‌خواهی، جریان چپ و راست هیچ فرقی ندارد، گفت: سال ۹۲ به علت بی‌تدبیری یک عده، روحانی بر سر کار آمد و هم‌اکنون اثرات آن را در کشور مشاهده می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه نمی‌شود در پشت میز سعادت‌آباد کشور را اداره کرد، افزود: برای مسئولیت سه ویژگی لازم است؛ نخست سلامت شخصیتی، رفتاری و اعتقادی. دوم، ویژگی علم و تجربه و سوم، توان مدیریتی است. مسئول باید در متن جامعه باشد و از نزدیک مشکلات مردم را ببیند.
زاکانی بیان کرد: حضور در ستاد انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هیچ تداخلی با وظیفه نمایندگان مجلس ندارد و من از مجلس ۱۵ روز پیش مرخصی گرفتم و این هفته نیز نمایندگان مجلس برای دیدار از حوزه‌های انتخاباتی خود تعطیل هستند.
وی با بیان اینکه وحدت مقدمه پیروزی و ضرورت عقلی است، گفت: من جزو ۲۲۰ نماینده امضاکننده نامه برای رئیسی نبودم و امضای آن را به صلاح نمی‌دانستم چون باور دارم بعدها امکان دارد اشکالاتی در وظایف نمایندگان ایجاد کند.
زاکانی با بیان اینکه صد درصد خروجی کمیسیون برجام با واقعیت امروز جامعه تطابق دارد، گفت: در آن مقطع زمانی برخی اشخاص می‌خواستند کمیسیون را زمین بزنند.
وی عنوان کرد: ما تعهدات خود را در قبال برجام به صورت کامل انجام دادیم و حال نوبت طرف آمریکایی است. با اجرای قانون مصوب مجلس، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به دست و پای ملت ایران خواهند افتاد. آمریکایی‌ها در صورت لغو تمام تحریم‌ها و تضمین حقوقی می‌توانند به برجام بازگردند. اگر این اتفاق صورت نگیرد، صنعت هسته‌ای را توسعه می‌دهیم. آمریکا و اروپا بی‌خود می‌کنند بحث را فراتر از مسائل هسته‌ای مطرح کنند.
زاکانی  اصلاح دولت را رویکرد اصلی خود عنوان کرد و گفت: اگر دولت، اصلاح را از خود شروع نکند نمی‌تواند کشور را اصلاح کند و در اقتصاد و سیاست اثرگذار باشد.
 به گفته وی۹۰ درصد اقتصاد دولتی است و باید دولت تمرکززدایی صورت بگیرد که در این مسیر باز تعریف هویت شهرستان‌ها، حکمرانی داده و دولت الکترونیک بسیار مثمر ثمر است. در اندیشه و فکر از دنیا جلو هستیم اما در خدمات از دنیا عقب.
وی خاطرنشان کرد: برخی در مناظرات نگاه بخشی به موضوعات دارند در صورتی که باید از کل به جز رسید. در دولت اقدام و اصلاح، اولویت برنامه‌ها بر روی فرهنگ و اجتماع است که در این راستا تعلیم و تربیت بسیار اهمیت دارد کما اینکه ۷۰ درصد اقتصاد پویا وابسته به تعلیم و تربیت است که  از خانواده، مسجد و مدرسه آغاز می‌شود.
زاکانی گفت: در حال حاضر ۹۶ درصد بودجه آموزش و پرورش مربوط به حقوق معلم ها است حال اینکه دانش و علم دانش‌آموزان ۷۰ درصد، زیر نُرم جهانی قرار دارد که یک معضل است پس باید تعلیم و تربیت را بر محور معلم اصلاح کرد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: بحث حوزه و دانشگاه، بحث رسانه و فضای مجازی از اهم مسائل مورد توجه در دولت اقدام و اصلاح است. البته فضای مجازی یک نعمت محسوب می‌شود اما نباید کودکان را در این فضا رها کرد، انگلیس و آمریکا می‌فهمند که نباید کودک را در معرض فضای مجازی قرار داد اما ما هنوز به این نتیجه نرسیدیم. خانم اوباما گفت اجازه نمی‌دهد فرزند ۱۵ساله اش وارد اینترنت شود اما در ایران کودکان زیر این سن داخل فضای مجازی هستند.
وی توسعه سلامت و نشاط و رفاه اجتماعی را جزو برنامه‌ها و اولویتهای خود عنوان کرد و گفت: در حوزه سلامت پیشگیری از درمان مهم‌تر محسوب است. برنامه‌ریزی در حوزه توسط متخصصین صورت گرفته و این برنامه‌ها نتایج مطلوبی را به دنبال دارد. همچنین با هدف افزایش نشاط در جامعه، ورزش همگانی و پهلوانی در بخش زنان و مردان در نظر گرفته شده است.
زاکانی یادآورشد: علاوه بر این تامین معیشت با عزت و منزل مردم محور برنامه‌های دولت اقدام و اصلاح محسوب می‌شود. کما اینکه در این دولت به ۷۰ میلیون نفر بن کالا داده می‌شود و دولت این کارت‌ها را شارژ می‌کند. البته به ازای این اقدام تا ۳۰ هزار میلیون به تولید کمک می‌شود. برنامه‌های دولت اقدام و اصلاح مرتبط به یکدیگر بوده و کشور یکپارچه در نظر گرفته شده است.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در دولت اقدام و اصلاح به دنبال این هستیم که ۵۹ درصد جامعه آموزش ببیند. در حقیقت این دولت به دنبال بازگرداندن آموزش و پرورش به رسالت خود است. علاوه براین بحث کار اولی‌ها نیز در دولت اقدام و اصلاح در نظر گرفته شده و تا زمان پیدا کردن کار مناسب، ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به آنها پرداخت شود.
 وی ادامه داد: در حوزه مسکن ساخت سالانه ۳۰۰ هزار مسکن در دستور کار قرار دارد که از این تعداد ۱۵۰ هزار مسکن برای محرومین و ۱۵۰ هزار برای زوج‌های جوان است. در کنار ساخت مسکن، اشتغال نیز افزایش پیدا می‌کند.
زاکانی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی افزود: در دولت اقدام و اصلاح به جنگ اعتیاد می‌رویم. در حال حاضر ۲ میلیون معتاد در کشور داریم که این آمار طی ۴ سال آینده به ۳ نیم میلیون معتاد می‌رسد، با کمک مردم در طول ۴ سال  ریشه اعتیاد را از بین ببرد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در توضیح برنامه‌های سیاسی دولت اقدام و اصلاح خاطرنشان کرد: در سیاست‌ و امنیت تحقق مردم سالاری را مدنظر قرار دادیم، جامعه باید بر مدار و آگاهی مردم به سمت پیشرفت برود.
وی ادامه داد: مردم سالاری دینی امری تصنعی نیست کما اینکه رویکرد امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بر این مبنا قرار داشته است. علاوه‌بر این گسترش آزادی‌های مدنی و استیفای حقوق مردم از جمله موارد دارای اولویت در حوزه سیاسی دولت اقدام و اصلاح است.
زاکانی اظهار کرد: رقبا نمی‌توانند بالاتر از نامه ۸ ماده‌ای امام بالاتر بگویند. امام می‌گویند وقتی وارد خانه ای شدی و آلات لهو و لعب را دیدی، اگر گزارش دادی باید برخورد شود چرا که حوزه خصوصی افراد است. در حوزه عمومی باید بپذیریم که حق اعتراض عمومی شود که در نماز جمعه‌ها می‌توانیم این ظرفیت را ایجاد کنیم. آنکه گفت زنده باد مخالف من، دروغ می‌گوید.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دولت بنده در صورت رای آوردن در جهت تامین حداقل های زندگی کم درآمدها به ۶۹ میلیون ایرانی بن کارت کمک هزینه در هر ماه ارائه خواهد کرد.
زاکانی درباره نگرانی مردم از تکرار سال ۹۲ تصریح کرد: جریان انقلاب برتر از ما ۵ نفر است و مافوق خاستگاه ما افراد است و ما باید با هم صحبت کرده و به راه منطقی برسیم تا جریان انقلاب پیروز شود.

نظر شما