شناسهٔ خبر: 47795540 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شکست قیمت‌های بالای خرید و فروش مجوز کارگزاری با رفع انحصار / پیش شرط‌ های صدور مجوز جدید چیست؟

دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری در تاریخ ۱۰ خردادماه ۱۴۰۰ به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین؛ سازمان بورس و اوراق بهادار، فراخوانی را برای صدور مجوز تاسیس شرکت کارگزاری صادر کرد که براساس آن کلیه متقاضیان تاسیس شرکت کارگزاری می‌توانند درخواست‌های خود را بر اساس دستورالعمل مذکور جهت بررسی به سازمان بورس ارسال کنند.

پیش از تهیه پیش‌نویس دستورالعمل جدید برای صدور مجوز کارگزاری، امکان درخواست تاسیس کارگزاری وجود نداشت و از سال ۱۳۸۴، مجوز جدیدی صادر نشده بود. پس از گذشت ۱۵ سال از عدم صدور مجوز جدید، سازمان بورس و اوراق بهادار شهریورماه سال گذشته، پیش‌نویسی را تهیه کرد. این در حالی است که پس از تهیه پیش‌نویس نیز، امکان اقدام برای دریافت صدور مجوز وجود نداشت. از سوی دیگر، این پیش‌نویس با واکنش منفی برخی از فعالان بازار سرمایه روبه‌رو شد و پس از گذشت چند ماه از صدور آن، خبری مبنی بر تغییر یا بازنگری در آن منتشر نمی‌شد. درنهایت پس از تصویب دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری در تاریخ ۱۰ خردادماه توسط هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، فراخوانی برای این موضوع صادر شد تا متقاضیان نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.

 محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص گفت: دستور العمل‌های کارگزاری‌ها نیاز به بازنگری داشت که اولین نسخه از بازنگری، قبل از حضور من در سازمان انجام شد. به گفته دهقان دهنوی، حدود ۱۵ سال بود که مجوز کارگزاری صادر نشده بود. یکی از بحث‌هایی که در کشور درباره انحصار مجوزها وجود داشت، درباره مجوز کارگزاری‌ها بود. این دستورالعمل بازنگری و فراخوان داده شد تا در این زمینه مجوز ارائه شود.

وی افزود: قبل از بازنگری دستورالعمل جدید اساسا امکان دریافت درخواست تاسیس کارگزاری وجود نداشت، اما برخی از افراد درخواست‌هایی را ارسال کردند که البته از آنجایی که بنای سازمان بورس اعطای مجوز جدید در حوزه کارگزاری‌ها نبوده، عملا این گروه و لاین از مجوزها تعطیل شده بود.

شرایط جدید برای دریافت مجوز کارگزاری

۱. متقاضیان تاسیس شرکت کارگزاری و افراد واجد شرایط می‌توانند با تامین حداقل سرمایه ۱۰۰۰ میلیارد ریالی و کسب حداقل امتیازات لازم بر اساس بند ۴-۵ ماده ۵ و پیوست‌های شماره ۴ و ۵ دستورالعمل و سایر مفاد دستورالعمل، درخواست‌های خود را به همراه مستندات ارسال کنند.

۲. ارسال تقاضای تاسیس کارگزاری، هیچ گونه حقی را برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند. مبلغ واریزی، هیچ‌گونه حقی برای آن‌ها ایجاد نمی‌نماید و عودت داده نخواهد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص شرایط جدید صدور مجوز برای تاسیس شرکت‌های کارگزاری اظهار داشت: از آنجایی که دستورالعمل‌ها تغییر کرده، افراد باید شرایط مورد نظر طبق دستورالعمل جدید را داشته باشند. ضمن اینکه یکی از شرط‌های سازمان این است که افرادی که وارد این صنعت می‌شوند، طرح توجیهی مناسبی داشته باشند و باید بتوانند توجیه کنند که ورود آنها به این صنعت چه مزیتی برای این صنعت دارد، چه اقدام مهمی را می‌توانند انجام دهند و چه اهدافی دارند. باید این اطمینان را بدهند که خدمات با کیفیت به مشتریان ارائه خواهند داد.

شکست انحصار، شکست قیمت‌ها را به دنبال دارد؟

عدم صدور مجوز برای تاسیس کارگزاری‌ها در ۱۵ سال گذشته موجب افزایش قیمت نجومی مجوز ۱۰۸ کارگزاری موجود شده است. از سوی دیگر تنها ۱۰ شرکت کارگزاری، بیش از نیمی از معاملات بازار سرمایه را در اختیار دارند و بسیاری از کارگزاری‌های موجود، غیرفعال هستند.

همچنین باید توجه داشت که پیش از بازنگری دستورالعمل تهیه شده و تصویب آن، شرایط درج شده در آن، متقاضیان تاسیس کارگزاری را با ابهامات بسیاری مواجه کرده بود. از این رو برخی از فعالان بازار سرمایه و متقاضیان، دستورالعمل را پیچیده و انجام بسیاری از شروط آن را غیرممکن می‌دانستند. برای مثال می‌توان به شرط ۲۰۰ میلیارد تومانی برای تاسیس کارگزاری اشاره کرد.

دهقان دهنوی با اشاره به خرید و فروش مجوز کارگزاری‌ها به دلیل ممنوعیت صدور مجوز جدید گفت: آنطور که گفته می‌شود گویا مجوز کارگزاری‌ها با نرخ‌های نجومی خرید و فروش می‌شود، اما پس از آزاد شدن صدور مجوزها قیمت‌ها در این بازار می‌شکند. این در حالی است که طی سال‌های اخیر، چنین وضعیتی وجود داشته است و سازمان بورس و روسای آن تاکنون واکنشی به این موضوع نشان نداده و اقدامی برای رفع انحصار انجام نداده بودند.

حال که پس از سال‌ها، رفع انحصار در صنعت کارگزاری به مراحل پایانی رسیده است، امید می‌رود با تسهیل شرایط برای متقاضیان، این صنعت رو به بهبود رود و به دنبال تاسیس کارگزاری‌های جدید، رقابت، بالا رود و به تبع آن، کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان کارگزاری‌ها افزایش یابد.

برچسب‌ها:

نظر شما