شناسهٔ خبر: 47793025 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

درخواست‌های بورسی از رئیس دولت سیزدهم؛ آیا بورس محل تامین مالی دولت هاست؟

شناخت صحیح بازار سرمایه، کنترل تورم و موارد دیگر از جمله در خواست‌هایی است که مدیران بورسی برای بهبود بازار باید از نامزدها در خواست کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به در برگیری بازار سرمایه و اهمیت آن در زندگی اقشار مختلف جامعه و مشکلاتی که بازار سرمایه دارد نامزدهای ریاست جمهوری با درک این موضوعات هر کدام وعد‌ه هایی برای حل مشکلات بازار سرمایه می‌دهند، حال برای کمک به بازار سرمایه از کارشناسان در رابطه با مشکلات بازار سرمایه و این که مدیران بورسی باید از نامزدها چه در خواستی در راستای بهبود بازار داشته باشند سوال پرسیده ایم.

عرفان هودی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این سوال که مشکلات فعلی بازار سرمایه چیست؟ بیان کرد: مشکلات بازار سرمایه دلایل مختلف دارد، یکی از این دلایل تصمیمات غیر کارشناسی است که سازمان و مدیران آن اتخاذ می‌کنند و در هیچ کجای دنیا این نوع اقدامات صورت نمی‌گیرد، یکی دیگر از مشکلات بازار این است که در لحظه قوانین و مقررات آن دچار تغییر و تحول می‌شود و این تغییرات صرفا نظرات درون سازمان است و از دیگر فعالان بازار نظری گرفته نمی‌شود و معمولا این تصمیات غیر کارشناسی هستند و باعث ایجاد فضای بی اعتمادی نسبت به بازار می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: زمانی که سهامداران به بازار سرمایه اعتماد نداشته باشند حاصل آن بازار فعلی و صف‌های فروش قفل شده می‌شود. مشکل دیگر که باید به آن اشاره کرد نبود حامی جهت حمایت از بازار در روز‌های حساس است.


او گفت: دو صندوق توسعه ملی و تثبت بازاربا توجه به اساسنامه شان بیشتر از ۱۰۴ سهم نمی‌توانند خریداری کنند گرچه به دلیل حمایت از بازار آمده اند و ۲۰۰ سهم را نیز خریداری کرده اند، اما این تعداد کم است و باید این اساسنامه اصلاح شود.

بیشتر بخوانید

هودی در ادامه بیان کرد: شورای عالی بورس تصمیات ده گانه ۳+۷ را اتخاذ کرده بود که ۷ مورد از این مصوبات به شورای هماهنگی اقتصاد سران قوا رفت در این شورا موارد هفتگانه تصویب شد، ولی تا به اکنون ابلاغ نشده است این‌ها همه از جمله مشکلاتی است که بازار با آن دست پنجه نرم می‌کند.

دخالت در بورس باید متوقف شود تا سهامداران کمتر متضرر شوند

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات بازار سرمایه مدیران بورسی از نامزدهای ریاست جمهوری باید چه در خواستی داشته باشند تا به سود بازار باشد؟ اظهار کرد: قاعدتا یکی از مواردی که باید در خواست شود این است که نباید در داخل بازار سرمایه دخالتی صورت گیرد که نظام عرضه و تقاضای بورس را برهم نزنند، گا‌ها حتی اظهار نظر‌ها و برخی تصمیمات تعادل بازار را برهم می‌زند و زمانی که نظام عرضه و تقاضای بازار برهم بخورد خیلی از افراد از این موضوع متضرر می‌شوند.

او افزود: موضوع بعدی که باید مدیران بورسی در خواست کنند این است که نباید برای بازار تصمیمات کوتاه مدت اتخاذ شود و ریاست جمهور آینده باید به فکر این موضوع باشد که تصمیماتی اتخاذ کند که اول بلند مدت باشد و بعد دولت در آن کمترین میزان دخالت را داشته باشد.

بازار سرمایه یک فضای تحلیلی است

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات بازار سرمایه مدیران بورسی از نامزدهای ریاست جمهوری باید چه در خواستی داشته باشند تا به سود بازار باشد؟ بیان کرد:نامزدهای ریاست جمهوری به درست این موضوع را متوجه شده اند که اگر در رابطه با بورس صحبت کنند یا در این زمینه وعده هایی بدهند به دلیل این که دغدغه عمومی جامعه است می‌تواند در انتخابات برایشان تاثیر مثبت داشته باشد، اما به یک نکته مهم توجه نکرده اند این که فضای بازار سرمایه یک فضای تحلیلی است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: حال که نامزدهای ریاست جمهوری از برنامه‌های خود به طور مشخص صحبت نمی‌کنند فعالان بازار هستند که باید دغدغه‌های خود را بیان کنند. کسی شک ندارد که قیمت گذاری دستوری سبب فساد و رکود تولید می‌شود پس از یک نامزد ریاست جمهوری انتظار داریم که با تاریخ و برنامه مشخص برای حذف قیمت گذاری دستوری برنامه ریزی کند.

سوری افزود: نکته بعدی که باید از نامزدها در خواست شود این است که برنامه‌های مشخص خودشان را در رابطه با کنترل تورم ارائه دهند تا بشود برنامه‌ها را تجزیه و تحلیل نمود، شاید در یک نگاه ساده انگارانه تورم را برخی به سود بازار بدانند واین که در کوتاه مدت سبب رشد بازار شود، اما اول این که این رشد سود واقعی به سرمایه گذاران نمی‌دهد و دوم این که دوره‌های تورم و رکود پی در پی که وجود دارد و شرایط نااطمینانی اقتصادی که موجود است، سبب می‌شود که کسب و کار‌ها نتوانند در کشور شکل بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: زمانی که کسب کار‌ها شکل نگیرند قاعدتا بازار سرمایه پویایی نخواهیم داشت بنابر ایم موضوع تورم موضوع بسیار مهمی است که مدیران باید از نامزدها در خواست داشته باشند که در این زمینه برنامه مناسب طراحی کنند.

بورس محل تامین مالی دولت نیست!

او ادامه داد: نکته بعد این که دولت‌ها باید این موضوع را بپذیرند که بازار بورس محل تامین مالی دولت نیست و دولت باید تعهد دهد که از بازار بورس تامین مالی نخواهد کرد و این موضوع را مشخص کند که اگر قرار است سهام دولتی به فروش برساند باید به صورت بلوکی و عمده به متقاضیان داده شود تا تعادل بازار برهم نریزد.

سوری گفت: اگر بازار سرمایه نتواند نقدینگی جامعه را کنترل نماید دولت برای کنترل نقدینگی باید هزینه کند. نگاه دولت اگر به جای نگاه تامین کسری بودجه نگاه حمایتی نسبت به بازار سرمایه باشد در نهایت سبب می‌شود که همین بازار سرمایه به کنترل تورم کمک کند.

نامزدها باید به نقش بازار سرمایه در اقتصاد ایمان داشته باشند

علیرضا تاجبرکارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات بازار سرمایه مدیران بورسی از نامزدهای ریاست جمهوری باید چه در خواستی داشته باشند تا به سود بازار باشد؟ اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین در خواست‌ها می‌تواند این موضوع باشد که به نقش بازار سرمایه در اقتصاد ملی ایمان و اشراف داشته باشند و از آن حمایت کنند عموما در کشور به نقش بازار پول بیشتر از بازار سرمایه اعتقاد دارند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: باید نامزدهای ریاست جمهوری ازکشور‌های موفق درس بگیرند و بدانند که بهترین راه هدایت نقدینگی به سمت تولید بازار سرمایه است و باید این موضوع در کابینه دولت نهادینه شود و به آن اعتقاد پیداکنند.

او در ادامه اظهار کرد: در خواست بعدی مدیران از نامزدها باید این باشد که از بازار شناخت کافی داشته باشند زمانی که شناخت کافی از بازار وجود داشته باشد اقداماتی در راستای ثبات و حمایت از بازار به درستی شکل می‌گیرد.

گفتنی است که با توجه به شرایط بازار سرمایه موضوعات مختلفی وجود دارد که مدیران بورسی می‌توانند از نامزدهای ریاست جمهوری ودر  آینده از رئیس جمهور منتخب در خواست نمایند تا  علاوه بر آگاهی کامل از بازار به بهبود شرایط  و اوضاع بازار  سرمایه  نیز کمک شود.

انتهای پیام/

نظر شما