شناسهٔ خبر: 4779112 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

پرفروش ترین کتب در آمریکا آثار مولانا است

صاحب‌خبر -

شفقنا- چه کسی فکر می کند مردم آمریکا در آن گوشه دنیا اشعار یک ایرانی مسلمان را همسنگ شعرهای شکسپیر و یا آثار و تصنیف های موزارت و بتهوون بخرند و ارج بنهند. اینجا آمریکا است، جایی که مردم آثار مولانا جلال الدین محمد بلخی را بیش از هر شاعردیگری خریداری می کنند و می خوانند.

به گزارش شفقنا انگلیسی، مولانا در شهر بلخ در افغانستان امروزی که تکه ای از امپراطوری ایران بود به دنیا آمد و نهایتا در قونیه ترکیه برای همیشه در خاک آرمید. هم اکنون این سه کشور مدعی اند مولانا برای آنها است اما باید گفت مولانا یک شاعر جهانی و مسلمان بوده است.

زندگی رومی پر از زیبایی و البته تنش های گوناگون بوده است. مردمی از یک خانواده ثروتمند که حمله مغولان را دیده و با بزرگانی چون عطار و شمس هم عصر بوده است. پس از دیدار با شمس تبریزی بود که او از یک نویسنده و شاعر معمولی به یک عارف واصل تبدیل شد. رومی تنها دو سال ملازم شمس بود اما همین زمان اندک کافی بود تا جان عاشق مولانا جلال الدین در آتش عشق گداخته شود.

مولانا شاعرپارسی گوی قرن 13 هفتادهزار بیت دارد که او را بزرگترین شاعر و عارف عصر خود لقب داده است.

چیزی که باعث شده پس از قرنها از مرگ مولانا، اشعار وی برای هر انسانی اعم از مسلمان، صوفی، یهودی و مسیحی جذاب باشد جهان شمولی و عدم وابستگی دنیای او است. دنیای اختصاصی در اشعار رومی وجود ندارد و همین امر باعث شده تا از قلب ایران تا منهتن در نیویورک، همه با اشعار او ارتباط برقرار نمایند. کتب مولانا به زبان های غربی چون انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی نیز ترجمه شده است.

هم اینک اشعار رومی در کلیساها، کنیسه ها و حتی در تئاترهای موزیکال آمریکا نیز شنیده می شود. هم اکنون اشعار مولانا به خصوص دیوان شمس وی پرفروش ترین کتاب شعر در ایالات متحده آمریکا است که این نشان از اوج استواری کلان این شاعر مسلمان پارسی گوی دارد.

منبع: شفقنا انگلیسی

ترجمه: شفقنا

انتهای پیام

http://shafaqna.com/persian/

برچسب‌ها:

نظر شما