شناسهٔ خبر: 47772296 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با کامپوزیت FRP و کاربرد آن در مقاوم سازی ساختمان آشنا شوید

پلیمرهای مسلح شده با الیاف یک ماده کامپوزیت است که از فیبر یا الیاف تقویتی و ماتریس (ماده در بر گیرنده) یا رزین از جنس پلیمر تشکیل شده است. این مواد از دو قسمت تشکیل شده‌ است، قسمت اول، الیاف می‌باشند که مؤلفه اصلی در تحمل بار به حساب می‌آیند و قسمت دوم که یک ماتریس رزینی پلیمری می‌باشد، بیشتر نقش نگهداری الیاف را در کنار یکدیگر بر عهده دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا بنابر اعلام شرکت پلی می، خواص کامپوزیت FRP بستگی به جهت الیاف آنها دارند، الیاف FRP حجم قابل توجهی از یک کامپوزیت FRP را تشکیل می دهند و وظیفه آنها تحمل بار وارد شده به کامپوزیت می‌باشد. جنس الیاف، مقدار، آرایش و ترکیب آن با رزین و چسبندگی  بین آن دو بسیار حائز اهمیت هستند و بطور کلی ویژگی­های یک کامپوزیت FRP را تعیین می­کنند. رزین اپوکسی جهت اتصال ورق های FRP به بتن در مقاوم سازی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید توجه داشت که اتصال ضعیف FRP ها به بتن ممکن است باعث جداشدگی بین بتن و مصالح FRP شود. رزین اپوکسی به کار رفته در ساخت مصالح FRP به صورت یک محیط چسباننده برای نگهداری الیاف در کنار هم عمل می‌کند. رزین با مقاومت پایینی که دارد، نقش مهمی در در تحمل بار ندارد اما باعث ایجاد پیوستگی بین الیاف و بتن سبب توزیع تنش جهت تحمل بارهای وارده می­شود. علاوه بر نگهداری الیاف در کنار هم، رزین اپوکسی موجود در مصالح FRP به عنوان عامل محافظت الیاف در برابر عوامل محیطی و خورنده در پروژه های مقاوم سازی با FRP محسوب می‌شود.

مقاوم سازی کف بتنی با کامپوزیت FRP

نقش کامپوزیتFRP  در ترمیم و مقاوم­سازی ساختمان

یکی از بیشترین کاربردهای کامپوزیت­های FRP شرکت پلی می در ترمیم و مقاوم­سازی سازه­هایی است که نیاز به بهسازی و یا مقاوم­سازی بنا به دلایلی همچون تغییر کاربری، اجرای ضعیف، فرسودگی، طراحی غیر مناسب، مصالح غیر استاندارد، مقاوم­سازی در برابر زلزله و غیره دارند. از جمله موارد استفاده از کامپوزیت­های FRP می ­توان به مقاوم­ سازی ستون­های بتن‌آرمه جهت افزایش ظرفیت باربری با محصور کردن آنها با الیاف FRP نام برد و یا مقاوم­سازی تیرها و دیوارهای بتنی با استفاده از کامپوزیت FRP اشاره کرد. همچنین از این کامپوزیت­ها می ­توان در ترمیم و عایق کردن لوله­های انتقال آب و یا نفت استفاده کرد.

مزایای استفاده از کامپوزیت FRP در مقاوم سازی ساختمان چیست؟

در سال‌های اخیر و بخصوص با افزایش تولید الیاف FRP و به تبع آن کاهش قیمت این مواد، استفاده و بکارگیری این مواد نیز افزایش یافته است. ویژگی­ها و خواص این مواد بسیاری از دغدغه­های مهندسین را برطرف کرده و سبب اقبال فراوانی به بهره ­بردن از این مصالح در صنعت مقاوم سازی انواع ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی، پل­ها و.... شده است. از جمله خواص و ویژگی­های این مواد به موارد ذیل می­توان اشاره کرد:

· ضخامت کم الیاف FRP سبب نازک بودن ورق های کامپوزیت FRP  در حد میلی‌مترشده و در نتیجه باعث می‌گردد فضای اضافه اشغال نکند و زیبایی­شناسی معماری را دستخوش تغییر قرار ندهند.

· الیاف FRP بسیار سبک بوده و تاثیری در وزن ساختمان ندارند.

· نسبت مقاومت به وزن این الیاف بسیار بالا می ­باشد.

· مقاومت در برابر اسید و خورندگی FRP ها سبب کاربرد روز افزون آنها در برابر محیط اسیدی و شیمیایی شده است.

· نفوذ ناپذیری مغناطیسی بالایی دارد که شرایط استفاده در محیط­های حساس به مغناطیس را فراهم می ­آورد.

· در برابر ضربه و خستگی مقاومت مناسبی دارد.

· به دلیل وزن سبک حمل و نقل آن راحت می­ باشد.

· سرعت اجرای بالایی دارد.

· سطح اجرا شده با FRP بسیار تمیز می­ باشد.

· در اجرای پروژه­ های مقاوم ­سازی و ترمیم بسیار مقرون به صرفه‌تر از روش ­های سنتی می ­باشد.

رزین اپوکسی

انواع مختلف FRP کدام است؟

انواع FRP بر اساس فیبرهای تشکیل دهنده به چندین دسته تقسیم می‌شوند که چهار نوع آن کاربرد بیشتری دارند و عبارتند از:

· الیاف CFRP (Carbon Fiber Reinforced Polymer) که کامپوزیتهای FRP مسلح شده با الیاف کربن از آنها تولید می‌گردند.

· الیاف GFRP (Glass Fiber Reinforced Polymer) که با آنها پلیمرهای کامپوزیت FRP مسلح شده با الیاف شیشه تولید می‌گردند.

· الیاف AFRP  (Aramid Fiber Reinforced Polymers)آرامید

· الیاف BFRP  (Basalt Fiber Reinforced Polymers)بازالت

لمینت CFRP

در صورتی که راستای الیاف در یک جهت واقع باشد آن را تک جهته و در صورتی که در دوجهته عمود بر هم باشد آن را دوجهته می نامند. برای مثال الیاف کربن تک جهته و یا پارچه کربن دو جهته.

اشکال مختلف مصالح FRP

مصالح کامپوزیت FRP به صورت ورق، نوار یا لمینیت (Laminate)، میلگرد یا پروفیل‌های پیش ساخته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت پلی‌می به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان مصالح کامپوزیت FRP مورد نیاز جهت ترمیم و مقاوم سازی انواع سازه ها در کشور فعالیت دارد. شرکت پلی می با ارائه بهترین و با کیفیت­ترین الیاف FRP، انواع رزین و هاردنر و انواع ترمیم کننده بتن و گروت ها از معتبرتیرین برندها نظیر سیکا سوئیس (SIKA)، ب‌آاس‌اف آلمان (BASF) و سیتک آلمان (CTech-LLC) امیدوار است با ارائه خدمات مهندسی نوین و با کیفیت جهت اعتلای صنعت عمران گام بردارد. کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان محترم می‌توانند جهت اطلاع از هزینه انجام تامین و خرید محصولات مقاوم سازی و کامپوزیت FRP به وب‌سایت شرکت پلی می به آدرس www. polyme.ir مراجعه نمایند.

انتهای رپرتاژ آگهی

نظر شما