شناسهٔ خبر: 47736763 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

اعلام آمادگی صنعاء برای مبادله گسترده اسرا با ائتلاف سعودی

رییس کمیته امور اسرای دولت نجات ملی یمن از آمادگی صنعاء برای مبادله گسترده اسرای یمنی با اسرای ائتلاف سعودی خبر داد.عبدالقادر المرتضی شنبه شب گفت: در غیاب سازمان ملل متحد برای پرونده اسرا، ما آمادگی خود را برای انجام یک توافق گسترده محلی برای مبادله اسرا اعلام می‌کنیم.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رییس کمیته امور اسرای دولت نجات ملی یمن از آمادگی صنعاء برای مبادله گسترده اسرای یمنی با اسرای ائتلاف سعودی خبر داد.

به گزارش المسیره یمن، عبدالقادر المرتضی شنبه شب گفت: در غیاب سازمان ملل متحد برای پرونده اسرا، ما آمادگی خود را برای انجام یک توافق گسترده محلی برای مبادله اسرا اعلام می‌کنیم.

رییس کمیته امور اسرای دولت نجات ملی یمن همچنین برای مبادله اسرایی مانند، «محمود الصبیحی» وزیر دفاع سابق یمن و «ناصر منصور هادی» برادر عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن و دیگر سران ائتلاف متجاوز سعودی اعلام آمادگی کرد.

المرتضی پیش‌تر گفته بود: عربستان سعودی به تازگی از مزدوران خود خواسته که مبادله اسرا را که بر سر آن با طرف‌های محلی توافق شده بود، متوقف کنند.

وی افزود: دستورات عربستان سعودی منجر به تعلیق هفت عملیات مبادله اسرا در چند جبهه شامل ۴۰۰ اسیر از دو طرف شده است.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی در حالی موانعی را بر سر راه اجرای توافق نامه‌های تبادل اسرا قرار می‌دهد که مدعی است بر مسائل مربوط به امور بشردوستانه تأکید دارد.

مذاکرات تبادل زندانیان بین انصارالله و نیروهای متجاوز ائتلاف در دسامبر ۲۰۱۸ در استکهلم سوئد برگزار شد و در آن دو طرف توافق کردند که ۱۵ هزار اسیر را مبادله کنند، اما این موضوع با شکست مواجه شد.

پس از آن، مذاکرات مجدداً در امان پایتخت اردن برگزار و به آزادی حدود یک هزار و ۱۰۰ اسیر از هر دو طرف منجر شد، اما پس از آن تاکنون در زمینه اسیران دو طرف به جز ده‌ها مبادله کوچک که از طریق میانجیگری محلی و بدون دخالت خارجی و نیروهای ائتلاف در داخل یمن انجام شده، هیچ مبادله‌ای انجام نشده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.



لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما