شناسهٔ خبر: 47735753 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نگاهی به عملکرد لژیونر‌های فوتبال در فصل ۲۰۲۱ - ۲۰۲۰

وقت درخشش ستاره‌های ایرانی

روزنامه جوان

فوتبالیست‌های ایرانی شاغل در لیگ‌های خارجی فصلی متفاوت را پشت سرگذاشتند. فصل ۲۰۲۱ – ۲۰۲۰ در حالی به پایان رسید که لیگ‌های فوتبال مسابقاتشان را در اوج کرونا و بدون تماشاگر برگزار کردند.

صاحب‌خبر -

فوتباليست‌هاي ايراني شاغل در ليگ‌هاي خارجي فصلي متفاوت را پشت سرگذاشتند. فصل 2021 – 2020 در حالي به پايان رسيد كه ليگ‌هاي فوتبال مسابقاتشان را در اوج كرونا و بدون تماشاگر برگزار كردند. در اين شرايط برخي بازيكنان كشورمان ستاره تيم‌هايشان بودند و برخي ديگر نتوانستند تأثيرگذار باشند. در ادامه به عملكرد لژيونرهاي اروپايي و آسيايي نگاهي مي‌اندازيم.

پريميرا ليگ
ستاره فوتبال ايران در اروپا كسي نيست جز مهدي طارمي؛ مهاجم بوشهري بعد از يك فصل موفق با ريو آوه پيشنهادهاي خوبي دريافت كرد و از بين آنها پيراهن تيم پورتو را پوشيد. طارمي كه به عنوان يكي از سه گلزن برتر ليگ پرتغال به پورتو رفته بود رفته‌رفته در اين تيم جايگاهش را پيدا كرد و با زدن گل‌هاي سرنوشت‌ساز به يكي از مهره‌هاي اصلي تيم كونسيسائو تبديل شد. مهاجم ملي‌پوش در هفته اول پريميرا ليگ در بازي با براگا نخستين بازي‌اش را براي پورتو انجام داد و بعد از يك دقيقه حضور در ميدان يك پنالتي براي تيمش گرفت. در ادامه طارمي كاري كرد كه سرمربي سيستم پورتو را به 2- 4- 4 تغيير داد و از آن به بعد مهاجم ايراني با مارگا زوج خط حمله را تشكيل داد. بازيكن 73/4 ميليون يورويي پورتو در اين فصل 48 بازي براي تيمش انجام داد و با زدن 16گل و دادن 11پاس گل يكي از مؤثرترين بازيكنان پورتو لقب گرفت. طارمي بعد از پدرو گونكالوس (23گل) و هريس سفروويچ (22 گل)، با 16گل زده در رده سوم گلزنان فصل ليگ پرتغال جاي گرفت. اوج هنرنمايي ملي‌پوش كشورمان زدن يك گل قيچي برگردان به چلسي بود و حالا گل استثنايي طارمي زيباترين گل ليگ قهرمانان اروپا شده است.
امير عابدزاده و علي عليپور دو بازيكن ديگر كشورمان هستند كه در ليگ پرتغال بازي مي‌كنند. اولي سنگربان ماريتيموست و دومي مهاجم اين تيم. عابدزاده جوان در اين فصل 29 بازي حافظ دروازه ماريتيمو بود كه با 10 كلين شيت عملكرد خوبي داشت. او در اين مدت 34 گل نيز دريافت كرده است. عليپور هم در مجموع 29 بازي در ليگ و جام حذفي براي ماريتيمو انجام داده، دو گل زده و يك پاس گل داده است. شهريار مغانلو مهاجم گلزن پرسپوليس فقط يك نيم فصل را براي سانتاكلارا در ليگ پرتغال بازي كرد و با انجام 13 بازي و تنها يك گل زده دوباره به ليگ ايران بازگشت.


ژوپلير ليگ
دروازه‌بان اول تيم ملي بعد از درخشش با پيراهن پرسپوليس پيشنهادهاي خارجي خوبي دريافت كرد. عليرضا بيرانوند كه مثل خيلي‌هاي ديگر علاقه زيادي به لژيونر شدن داشت تيم رويال آنتورپ بلژيك را انتخاب كرد. بيرانوند در نخستين فصل از حضورش در ژوپلير ليگ فرصت زيادي براي حضور در ميدان پيدا نكرد. سرمربي آنتورپ (ايوان لكو) پس از رفتن سينان بولات گلر اصلي خود دنبال پيدا كردن جايگزين مطمئني براي او بود به همين دليل هم با خريد بيرانوند موافقت كرد. منتها دروازه‌بان ايراني نتوانست رضايت او را جلب كند. نيمكت‌نشيني بيرانوند در طول فصل در شرايطي اتفاق افتاد كه آنتورپ با تغييرات كادرفني مواجه بود. لكو كروات جاي خود را به فرانك فركوترن بلژيكي داد ولي باز هم شرايط دروازه‌بان كشورمان تغييري نكرد و بيرانوند در هفته‌هاي پاياني به يك سكونشين تبديل شد. او در مجموع در 12 بازي در چارچوب آنتورپ قرار گرفت و چهار كلين شيت داشت و 15 گل دريافت كرد. بيرانوند تا سال 2023 با اين تيم بلژيكي قرارداد دارد و بايد ديد بريان پريسكي دانماركي سرمربي جديد تيم در فصل آتي چه تصميمي براي اين بازيكن ايراني خواهد گرفت. كاوه رضايي و علي قلي‌زاده ديگر لژيونرهاي ما در بلژيك هستند؛ هر دو پيراهن شارلوا را به تن كرده‌اند، رضايي در 29 بازي 8 گل و يك پاس گل داشت و قلي‌زاده نيز در 37 بازي 8 گل و 7 پاس گل را ثبت كرده است. قرارداد رضايي با شارلوا تمام شده و تكليفش براي فصل بعد مشخص نيست.


ليگ جزيره
عليرضا جهانبخش معروف‌ترين بازيكن ايراني شاغل در انگليس است. او كه پس از درخشش در ليگ هلند راهي جزيره شد در سومين فصل حضورش در تيم برايتون بيشتر به عنوان بازيكن ذخيره به ميدان آمد و در مجموع 25 بازي و در 791 دقيقه‌اي كه فرصت داشت 2 گل زد و 2 پاس گل داد. سامان قدوس هم در انگليس بازي مي‌كرد، منتها در دسته اول. تيم برنتفورد با در اختيار داشتن مهاجم ايراني در پايان فصل موفق به صعود به ليگ برتر شد. قدوس كه در نقل و انتقالات زمستاني به اين تيم انگليسي اضافه شد در 49 بازي 4 گل به ثمر رساند و 4 پاس گل هم به هم تيمي‌هايش داد.


ساير ليگ‌هاي اروپايي
سردار آزمون يكي از بهترين گلزنان ليگ دسته اول روسيه است. سردار مهره كليدي زنيت سن پترزبورگ محسوب مي‌شود و با زدن 19گل دومين گلزن برتر اين فصل لقب گرفت. تنها گلزن ايراني روس‌ها سه سال پيش در حالي كه با روبين كازان خوش درخشيده بود راهي زنيت شد تا روزهاي خوبش را در يكي از بهترين تيم‌هاي فوتبال روسيه ادامه دهد. همانطور كه انتظار مي‌رفت سردار در زنيت به درخشش ادامه داد تا جايي كه هواداران زنيت او را عامل اصلي قهرماني تيمشان در اين فصل مي‌نامند. آزمون به خاطر گل‌ها و همچنين موفقيت مداومش در روسيه تاكنون پيشنهادهاي خوبي از تيم‌هاي درجه يك اروپايي داشته اما به دليل علاقه‌اش به فوتبال روسيه حاضر به ترك اين كشور نشده است و بايد ديد در آينده چه تصميمي خواهد گرفت. رضا قوچان‌نژاد دومين فصل سختش را در تيم زووله هلند پشت سرگذاشت؛ گوچي كه حالا بازيكن آزاد است طي 29 بازي فقط 6 گل به ثمر رساند و با خاطراتي تلخ و دلخوري از زووله جدا شد.


از چين تا قطر
مرتضي پورعلي گنجي تنها نماينده فوتبال ايران در سوپر ليگ چين است؛ مدافع تيم شنزن از العربي راهي اين تيم شد و تا قبل از پيوستن به تيم ملي پنج بازي براي تيمش انجام داده بود، اما در عوض ليگ قطر پر از فوتباليست‌هاي وطني است. ليگ ستارگان قطر بازيكنان ايراني زيادي در اختيار دارد. مهرداد محمدي در اين فصل از ليگ پرتغال راهي اين كشور عربي شد و در 22 بازي كه براي العربي انجام داد با زدن 12 گل و 3 پاس گل يكي از خارجي‌هاي خوب اين تيم بود. مهدي ترابي يك نيم فصل براي همين تيم بازي كرد و در 11 بازي فقط دو بار پايش به گلزني باز شد. اميد ابراهيمي در دومين فصل حضور در الاهلي طي 27 بازي دو بار دروازه تيم‌هاي قطري را گشود. رامين رضاييان با پيراهن السيسله 21 بازي انجام داد و 5 گل به نام خودش ثبت كرد. روزبه چشمي در يك نيم فصل 20 بازي براي ام اصلال كرد و با زدن يك گل آمار ضعيفي از خود به جاي گذاشت. علي كريمي بعد از نقل مكان به الدحيل 26 بار در ليگ ستارگان به ميدان رفت و پژمان منتظري كاپيتان الخريطيات هم با سقوط تيمش به دسته پايين‌تر به دنبال تيم جديد مي‌گردد.

نظر شما