شناسهٔ خبر: 47716918 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

ناامنی؛ نتیجه ۲ دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان

خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، بیش از هر چیز این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که وضعیت امنیت افغانستان چگونه است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان – با به نیمه رسیدن فرآیند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، ارزیابی تاثیرات جنگ ۲ دهه‌ای آمریکا علیه افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم که با عنوان طولانی‌ترین جنگ خارجی تاریخ آمریکا نیز شناخته می‌شود، اهمیت زیادی می‌یابد.
 
جنگ آمریکا علیه افغانستان که در ادامه رشته خشونت‌ها و جنگ‌های بی پایان داخلی و خارجی این کشور رخ داد، پیامد‌های مستقیمی بر فروپاشی ساختار‌های بهداشتی، درمانی، امنیتی و زیرساخت‌های عمومی داشت و زندگی مردم این کشور را در مسیر نابودی قرار داد.
 
غیرنظامیان افغانستانی همچنان به دلیل درگیری‌های خشونت بار، بمب‌های دست ساز، ترور، بمبگذاری، یورش به مناطق غیرنظامی، مهمات منفجر نشده و بمب‌های خوشه‌ای آمریکا، جان خود را از دست می‌دهند.
 
افغانستان سالانه با شمار زیادی مجروح جنگی شامل افراد قطع عضو و قربانیان ناشی از سوختگی مواجه هستند.
 
جنگ آمریکا علیه افغانستان، زخم‌های نامرئی نیز بر جان این کشور وارد کرده است.
 
براساس گزارش ۲۰۰۹ وزارت بهداشت افغانستان، دو سوم افغانستانی‌ها از مشکلات بهداشت روان رنج می‌برند.
 
این در حالی است که جنگ‌های قبلی و درگیری‌های داخلی، افغانستان را به شدت در برابر تاثیرات غیرمستقیم جنگ فعلی آسیب پذیر کرده است.
 
از جمله تاثیرات جنگ آمریکا علیه افغانستان، شامل افزایش میزان بیماری‌ها به دلیل کمبود آب آشامیدنی تمیز، سوءتغذیه و کاهش دسترسی به خدمات بهداشتی است.
 
ضمن اینکه عوامل مرتبط با مرگ زودرس مانند عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، تخریب محیط زیست، ... در پی این جنگ تشدید شده اند.
 
از سال ۲۰۰۱ تا آوریل ۲۰۲۱ حدود ۲۴۱ هزار نفر در مناطق درگیر جنگ در افغانستان کشته شدند که بیش از ۷۱ هزار نفر از آنان، غیرنظامی بودند.
 
آمریکا در حالی برای خروج خود از باتلاق جنگ افغانستان تلاش می‌کند که مردم بی گناه افغانستان متحمل بار و هزینه‌های سنگین بی رحمی‌ها و ظلم آمریکا شده‎اند.
 
کارشناسان با ارائه اسناد و مدارک تاکید دارند که در ۲ دهه گذشته، موفقیتی در زمینه صلح و امنیت در افغانستان توسط آمریکا حاصل نشده است.
استاد موسسه روابط بین الملل دانشگاه وزارت خارجه چین بر این باور است که یکی از دلایل فروپاشی امنیت عمومی در افغانستان، ناکامی آمریکا در جامه عمل پوشاندن به ارزیابی غیر واقع بینانه و اغراق آمیز توانایی اش در بازسازی افغانستان و روی کار آوردن دولتی طرفدار آمریکا بوده است.
 
گذشت زمان موید شکست این ارزیابی واشنگتن است.
 
آمریکا که تلاش داشت از افغانستان پایگاهی برای منافع شخصی خود بسازد، با حضور نظامی خود در این کشور و اجتناب از تخصیص بودجه مورد نیاز برای بازسازی برخلاف وعده هایش، این کشور را به خرابه‌ای ناامن مبدل کرد.
 
در پایان باید فهرست وار از پیامد‌های مرگبار جنگ آمریکا علیه افغانستان به این صورت یاد کرد:
- هرج و مرج و فقر ۲ دهه‌ای در افغانستان
- قتل عام حدود ۱۰۰ هزار غیرنظامی افغانستانی
- فروپاشی سیستم‌های سیاسی و اقتصادی افغانستان
- قدرت یافتن گروه‌های تروریستی و بسته شدن همه روزنه‌های مصالحه
- تبدیل افغانستان به مامن گروه‎های مسلح
و...
 
به نظر می‌رسد افغانستان در پی رویکرد‌ها و اقدام‌های ۲ دهه‌ای آمریکا در قبال این کشور، همچنان باید با ناامنی و چالش‌های مختلف دست و پنجه نرم کند و امیدوار باشد جامعه جهانی فعال‌تر از گذشته برای پایان دادن به چرخه خشونت در این کشور وارد عمل شود.
 
انتهای پیام/

نظر شما