شناسهٔ خبر: 47704425 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شایسته‌سالاری در پیچ و خم قوم‌گرایی

شایسته‌سالاری در سایه قوم‌گرایی و طایفه‌بازی به حلقه گم‌شده انتخابات‌ها در پل‌دختر تبدیل شده و موجبات عدم توسعه و پیشرفت را سبب شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس لرستان_ هما کریمیان؛ متاسفانه در ادوار گذشته هم‌چنان شاهد بودیم که انتخابات‌ها به جای آنکه بر پایه شایسته‌سالاری و توان افراد و داوطلبان شورای شهرباشد، ملاک اصلی انتخاب بر اساس قومی ،قبیله‌ای و شب نشینی‌های طایفه‌ای، مهمانی‌ها، پادرمیانی بزرگان قبایل و تحریک احساسات و عواطف مردم استوار بوده و این مساله‌ در سراسر لرستان ساری وجاری است.

پل‌دختر با توجه به بافت سنتی و عشیره‌ای که دارد انتخاب شوراهای شهر در این منطقه هم‌چنان با تکیه بر قوم‌گرایی و روابط و نسبت‌های فامیلی است و به نظر می‌رسد با این دیدگاه غلط، شورا و شهرداری در پل‌دختر و دیگر شهرهای لرستان نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند و بر اساس وظایف اصلی و محوله تعریف شده باشد.

تا زمانی که ملاک انتخاب شوراهای شهر قوم‌گرایی و روابط فامیلی است هم‌چنان باید شاهد نقصان‌های مدیریت شهری و وضعیت نامناسب زیرساخت‌های شهری بود، در صورتی که انتخاب بر مبنای دانش و تخصص و به کارگیری نخبگان این حوزه با هدف خدمات‌دهی به عموم مردم و تمام مناطق ،موجب نشاط شهری و توسعه همه جانبه در مناطق مختلف می‌شود.

 از طرفی حوزه شهری با مسائل مالی ارتباط دارد و وقتی یکی از ملاک‌های مهم انتخاب شوراها پاک‌دستی و شایستگی باشد، شاهد گسیل درآمدها به سمت رانت‌خواری و امثال آن و برخی سوء استفاده‌های مالی نیستیم ، اگرنه در غیر این‌صورت شورا به انحراف کشیده می‌شود.

 مجموعه شورای شهر که یکی از وظایف آن نظارت بر امور شهرداری به عنوان یک نهاد مردمی است می‌تواند در خدمات‌دهی و پیگیری و رفع مشکلات مردم و توسعه شهری نقش بسیار عمده‌ای ایفا کند، ضمن اینکه باید در کار خود شفافیت داشته و پاسخگوی مردم باشد که شفافیت راه مقابله بامشکلات ناشی از فساد مالی وموجب جلب اعتماد عمومی و افزایش مشارکت می‌شود.

 مدیریت شهری باید به کسی سپرده شود که بتواند به دور از پارتی‌بازی، رانت‌خواری و طایفه‌گرایی و فارغ از هرگونه رودربایستی، در راستای خدمت دلسوزانه به مردم بافساد مبارزه کند و تعارفات را کنار گذاشته و بتواند رضایت عموم را جلب و با برنامه‌های مدون و مدیریت صحیح در حوزه‌های مختلف توسعه عمران شهری و امور فرهنگی، خدماتی و شهرسازی ، شایستگی خود را اثبات کند.

تحقق این امر کار سختی نیست، اگر شورا با تکیه بر خرد جمعی، توان، دانش و تخصص اعضا، به دور از در نظر گرفتن منافع شخص یا گروهی خاص، با ارائه ایده‌های نو، به فکر رفع مشکلات موجود و از طرفی توسعه شهر باشد و این مردم هستند که باید به دور از تعصبات فامیلی و طایفه‌ای و با شناخت صحیح و آگاهی افراد مفید، مقید، پاکدست و شایسته را انتخاب کنند.

شاید وقت آن رسیده که مردم پل‌دختر با نگاهی به گذشته و تاریخ انتخاب‌های خود، علت عدم توسعه یافتگی منطقه را دریابند که چرا علی رغم شور و شعف انتخاباتی که همواره در پل‌دختر بیشتر از بسیاری از شهرستان‌ها است، اما با گذشت زمان همواره به جای پیشرفت شاهد ،پسرفت توسعه هستیم.

پاسخ این سوال آشکار است، چرا که انتخاب‌ها بر اساس طایفه‌گرایی و تعصبات قومی و قبیله‌ای همیشه در پل‌دختر موجب انتخاب افرادی فاقد توان علمی، خلاقیت و شایستگی می‌شود و همین امر نیز سبب رکود توسعه وعدم تنوع ، نشاط و سرزندگی ، توسعه زیرساخت‌ها و مبلمان شهری شده است.

طبیعی است وقتی انتخاب شورا و در نهایت شهردار تنها متعلق به یک قوم و قبیله باشد که خود را مدیون و وامدار طایفه خود می‌داند، بیشتر وقت و انرژی این مجموعه برای جلب رضایت آنها صرف می‌شود و شاید فرصت فکر کردن به رفع خلاهای موجود را از دست می‌دهد، اما انتخاب بر پایه شایستگی نخبگان و توان مدیریتی آنها بر اساس سواد لازم در حوزه‌های مربوطه و در راستای توسعه شهری، منجر به تغییر و تحول در جهت آبادانی و توسعه و پیشرفت می‌شود و این تغییر تنها در سایه آگاهی و تغییر نگرش مردم منطقه از قوم‌گرایی به سمت شایسته‌سالاری است که لازم است افراد موثر و با نفوذ دراین زمینه به ویژه رسانه‌ها نسبت به فرهنگ‌سازی وآگاهی‌بخشی مردم تلاش کنند.

بنابراین باید با احساس وظیفه نسبت به دخالت در سرنوشت خود ومنطقه و در راستای ادای دینی که به گردن داریم، در انتخاب خود بی‌تفاوت به دنبال انداختن یک تیر در تاریکی نباشیم، بلکه با دقت لازم و شناخت وآگاهی، پای صندوق‌های رای حاضر وان شا الله بهترین را به امید تغییر وتحول بهتر انتخاب نماییم.

انتهای پیام/

نظر شما