شناسهٔ خبر: 47690829 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

خوب و بد رژیم غذایی گیاهی برای کودکان

محققان دریافتند که رژیم‌های گیاهی در کودکان ممکن است فواید قلبی داشته باشد اما خطراتی برای رشد آنان نیز به همراه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، محققان کالج دانشگاهی لندن (UCL) و موسسه سلامت یادبود کودکان در ورشو (پایتخت لهستان) اظهار کردند: کودکانی که رژیم‌های غذایی وگان دارند، از نظر قلب و عروق سالم‌تر و چربی بدن کمتری نسبت به سایر کودکان دارند، اما این رژیم‌غذایی ممکن است بر رشد، محتوای مواد معدنی استخوانی و ریزمغذی‌ها تاثیر بگذارد. نتایج بررسی دیگری نشان داد، کودکانی که رژیم‌های غذایی گیاهی دارند در مقایسه با همتایان خود کمبود تغذیه کمتری دارند اما سلامت قلب و عروق آنان نیز پایین‌تر است.

بیشتر بخوانید:

مواظب این بیماری در کودکان باشید!

این بررسی در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ و بر روی  ۱۸۷ کودک پنج تا ۱۰ ساله در لهستان انجام شد. شرکت‌کنندگان شامل ۶۳ نفر گیاه‌خوار، ۵۲ نفر وگان و ۷۲ فردی بودند که از تمام مواد غذایی استفاده می‌کردند. این افراد با گروه کودکانی که رژیم‌ غذایی گوشتی داشتند مورد مقایسه قرار گرفتند. محققان سپس اطلاعات مربوط به رشد، ترکیب بدن، خطر مشکلات قلبی و عروقی و وضعیت ریزمغذی‌ها را در کودکان گیاه‌خوار یا رژیم‌غذایی وگان جمع آوری و آنها را با گروه کودکان با رژیم‌غذایی گوشتی مقایسه کردند.

کودکانی که انواع مواد غذایی را مصرف می‌کردند به گونه‌ای انتخاب شدند که از نظر جنس، سن، تحصیلات مادران و محل زندگی (روستایی یا شهری) با گیاه‌خواران و افرادی که رژیم‌غذایی وگان دارند، کاملا مطابقت داشته باشند. مدت‌زمان متوسط قرار گرفتن در معرض رژیم‌های غذایی بدون گوشت برای رژیم‌غذایی وگان پنج سال و سه ماه و برای گیاه‌خواران پنج سال و ۹ ماه  بود. گروه محققان پس از در نظر گرفتن شرایط خانوادگی کودکان، الگوی تغذیه زودرس، رشد و فعالیت‌بدنی دریافتند که رژیم‌های وگان و گیاه‌خواری ممکن است در تفاوت نتایج سلامتی کودکان نقش علیتی داشته باشند.

پروفسور جاناتان ولز محقق این بررسی افزود: می‌دانیم که افراد به دلایل مختلفی از جمله افزایش رفاه حیوانات و کاهش تاثیر انسان بر آب‌وهوا تمایل بیشتری برای رژیم‌های غذایی گیاهی دارند. در واقع، اکنون تغییر جهانی به سمت رژیم‌های غذایی گیاهی برای جلوگیری از تغییرات آب‌وهوا بسیار مهم شناخته می‌شود و ما نیز به شدت از این تلاش حمایت می‌کنیم. همچنین می‌دانیم که تاکنون تحقیقات در مورد تاثیر سلامتی این رژیم‌ها بر روی کودکان محدود بوده و بیشتر تحقیقات درباره ارزیابی قد و وزن در کودکان گیاه‌خوار انجام شده و نتایج مهمی در کودکان با رژیم‌غذایی گیاهی و وگان را نشان داده است.

نتایج این بررسی نشان داد، کودکانی که رژیم‌های وگان را دنبال می‌کنند به‌طور متوسط سه سانتی‌متر کوتاه‌تر، ۴ تا ۶ درصد محتوای مواد معدنی استخوانی کمتر و بیش از سه برابر کمبود ویتامین ب ۱۲(B۱۲) نسبت به گیاه‌خواران دارند. همچنین ۲۵ درصد سطح پایین‌تری از لیپوپروتئین‌های کم چگالی (LDL)، کلسترول بد و سطح پایین‌تر چربی بدن دارند.

دکتر مالگورزاتا دزموند، محقق اول این بررسی گفت: در ابتدا از مشخصات سلامتی نامناسب قلب و عروق کودکان گیاه‌خوار متعجب شدیم، اما داده‌های غذایی آنان نشان داد که از یک نوع رژیم‌غذایی گیاهی نسبتا فرآوری‌شده با مقادیر سالم فیبر و قند در مقایسه با رژیم‌غذایی وگان استفاده می‌کنند. همچنین در رژیم‌های غذایی گیاهی هیچ تضمینی برای سلامتی نیست و باید غذاهای سالم را انتخاب کنیم. محققان بر ضرورت مصرف ویتامین ب ۱۲ و ویتامین دی (D) مکمل در رژیم‌های گیاهی تاکید کردند و برای افزایش آگاهی در مورد این مسئله در میان خانواده‌های کودکان با رژیم غذایی گیاهی و وگان باید کارهای بیشتری انجام شود.

پروفسور مری فوترل، محقق دیگر این بررسی افزود: به حداکثر رساندن سلامت استخوان در کودکان با هدف کاهش پوکی استخوان و احتمال شکستگی توصیه می‌شود.

محققان عنوان کردند: اگر کمبودهای ناشی از رژیم‌غذایی تا دوران بلوغ ادامه یابد، می‌تواند عواقب نامطلوب استخوانی در سنین بالاتر را افزایش دهد.

پروفسور ولز گفت: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که باید توصیه‌های بیشتری به مردم در مورد چگونگی تغذیه سالم از طریق رژیم‌های گیاهی ارائه دهیم. این امر به‌ویژه برای کودکان بسیار حائز اهمیت است، زیرا ممکن است در دوره رشد نیازهای غذایی بیشتری داشته باشند و برای کمک به حداکثر رساندن فواید سلامتی رژیم‌های گیاهی در کودکان تحقیقات بیشتر نیاز است.

نظر شما