شناسهٔ خبر: 47585388 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

گام اول با هزار ا مید

رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در گروه C آسیا بعد از وقفه‌ای 14ماهه از امروز دوباره از سر گرفته می‌شود و ایران در نخستین بازی به مصاف هنگ‌کنگ خواهد رفت. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در گروه C آسیا بعد از وقفه‌ای 14ماهه از امروز دوباره از سر گرفته می‌شود و ایران در نخستین بازی به مصاف هنگ‌کنگ خواهد رفت. تیم‌ملی در 4بازی دور رفت تحت هدایت مارک ویلموتس نتایج خوبی کسب نکرد و کار صعود ایران به مرحله بعدی به‌شدت به کسب حداکثر امتیاز در بازی‌های برگشت گره خورده است. 2برد مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج و 2باخت به بحرین و عراق نتایج ایران در دور رفت بودند که تیم‌ملی را با 6 امتیاز در رتبه سوم گروهC قرار داده‌است. بازی‌های برگشت ایران قرار بود در فروردین و خردادماه سال گذشته برگزار شود اما همه این مسابقات به خردادماه امسال موکول شد و البته حق میزبانی هم از ایران سلب شد تا ملی‌پوشان ایران در سخت‌ترین شرایط ممکن برای صعود به مرحله بعدی قرار بگیرند. ایران در نخستین بازی برگشت از ساعت19امشب (به وقت تهران) مقابل هنگ‌کنگ قرار خواهد گرفت. بازی رفت این دو تیم 19شهریورماه‌1398در هنگ‌کنگ برگزار شد و ایران توانست با 2گل سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد  بر این حریف غلبه کند. هنگ‌کنگی‌ها بعد از آن باخت مقابل عراق هم با نتیجه مشابه 2بر صفر شکست خوردند اما بحرین را با تساوی بدون گل متوقف کردند و امتیازی را از بحرینی‌ها گرفتند که می‌تواند روز آخر باعث حذف این تیم شود. هنگ‌کنگ با این یک امتیاز و 4امتیازی که از کامبوج گرفته 5امتیازی است و در رتبه چهارم گروهC قرار دارد. مشخصه این تیم اولویت‌دادن به حفظ دروازه و دفاع همه‌جانبه در زمین خودی است که کار حریفان را برای گلزنی با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کند. باز‌کردن خط دفاعی فشرده و چندلایه این تیم، چالش اصلی تیم اسکوچیچ در خط میانی و حمله خواهد بود. هنگ‌کنگ در تاریخ بازی‌هایش مقابل ایران هرگز موفق به کسب امتیاز نشده و حتی دروازه ایران را هم باز نکرده است. حاصل 5رویارویی قبلی این دو تیم، 5برد و 5کلین‌شیت برای ایران بوده است. 4برد 2بر صفر و یک برد 3بر صفر تمام نتایجی است که ایرانی‌ها پیش از این مقابل هنگ‌کنگ کسب کرده‌اند. هنگ‌کنگ از زمان شیوع بیماری کرونا در هیچ مسابقه رسمی و دوستانه‌ای به میدان نرفته و از آخرین بازی این تیم که با شکست 2بر صفر مقابل چین همراه بود، حدودا 18ماه گذشته است. از 14بازیکنی که در بازی رفت ایران مقابل هنگ‌کنگ به زمین رفتند 10بازیکن امروز هم در تیم ملی حضور دارند اما رامین رضاییان و امید ابراهیمی که در آن بازی فیکس بودند، به همراه علی کریمی و اشکان دژاگه که به‌عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفتند، در بازی برگشت جایی در تیم ملی ندارند. امشب بحرینی‌های میزبان چهارچشمی به تماشا و آنالیز ایران خواهند نشست. آنها دوشنبه یک بازی مرگ و زندگی مقابل ما خواهند داشت.

از هنگ‌کنگ رکب نخورید
در مورد تیمی که بحرین را غافلگیر کرد

مسابقات انتخابی جام‌جهانی از امروز از سر گرفته می‌شود و این درحالی است که تمام هوش و حواس تیم کشورمان به 2بازی سرنوشت‌ساز مقابل بحرین و عراق معطوف شده است. با این حال بازی نخست ایران برابر هنگ‌کنگ را هم نباید ساده فرض کرد. ما امروز برابر تیمی به میدان می‌رویم که در مسابقه رفت تنها با 2گل اختلاف توانستیم آنها را شکست بدهیم. به علاوه هنگ‌کنگ هم‌اکنون فقط یک امتیاز کمتر از ایران دارد و حداقل روی کاغذ برای خودش شانس صعود قائل است. از همه اینها که بگذریم، هنگ‌کنگ در بازی رفت با بحرین موفق شده این تیم را با تساوی بدون گل متوقف کند. این یعنی عملکرد آنها برابر بحرین، لااقل از ما بهتر بوده و ممکن است آنها همین بلا را سر تیم ایران هم بیاورند. تیم کشورمان در دور رفت به اندازه کافی گاف داده و در مسابقات برگشت اصلا فرصتی برای تکرار اشتباهاتش ندارد. در این میان بیم آن می‌رود که تمرکز بیش از حد روی 2 بازی با عراق و بحرین و غفلت از هنگ‌کنگ کار دست شاگردان اسکوچیچ بدهد. داستان تیم ملی خیلی تراژیک خواهد شد، اگر ما نه به‌خاطر ناکامی برابر رقبای اصلی، که به‌دلیل لغزش در دیدار با تیمی همچون هنگ‌کنگ از گردونه مسابقات کنار برویم.

طارمی: می‌خواهیم هر 4بازی را ببریم
مهدی طارمی روز گذشته در نشست مطبوعاتی بازی با هنگ‌کنگ به همراه دراگان اسکوچیچ حضور داشت. مهاجم ایرانی پورتو که از امیدهای گلزنی ایران در مقدماتی جام‌جهانی است، تأکید کرد بازی با هنگ‌کنگ اهمیت زیادی برای ایران دارد. طارمی گفت: «می‌خواهیم در هر 4بازی پیروز شویم، اما از قبل به بقیه بازی‌ها فکر نمی‌کنیم و اول از همه تمرکزمان روی بازی با هنگ‌کنگ است. فعلا مهم‌ترین بازی ما همین بازی با هنگ‌کنگ خواهد بود.» او در ادامه افزود: «باید تمام تمرکزمان را روی این بازی بگذاریم، چون تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتیم و تمرکزمان روی این بازی بوده است. فکر می‌کنم بازی خوبی را پشت سر بگذاریم با گل‌های زده خوب و دل مردم را شاد کنیم و پیروز از زمین خارج شویم.»

اسکوچیچ: زمین برای این بازی خوب نیست
سرمربی تیم‌ملی ایران در نشست خبری پیش از بازی با هنگ‌کنگ تأکید کرد ایران برای تمام 12امتیاز ممکن در این 4بازی برنامه‌ریزی کرده است. دراگان اسکوچیچ که به همراه مهدی طارمی در نشست حاضر شده بود گفت: «امیدوارم از منامه با 12امتیاز کامل برگردیم. تمام تلاش ما این است که ملت ایران خوشحال باشند. ما در نخستین بازی به مصاف هنگ‌‌کنگ می‌رویم.  البته تیم‌ملی فوتبال ایران به تمامی تیم‌های حاضر در این مسابقات احترام می‌گذارد.» سرمربی ایران با اشاره به نفرات تیمش عنوان کرد: «تیم کاملی در اختیار دارم. متأسفانه نتوانستیم در بازی‌های خانگی‌مان میزبان باشیم و از کنفدراسیون فوتبال آسیا خواستیم بررسی کند و سؤال کردیم که چرا باید این بازی‌های مهم‌‌ را در خارج از ایران و در بحرین انجام دهیم. این اتفاق خیلی ناامیدکننده بود.» او در مورد تمرینات تیم ملی اظهار داشت: «زمین ورزشگاه برای این بازی مهم خیلی خوب نیست، اما من فقط باید روی تیم خودم برای این بازی تمرکز کنم. سعی کردیم خوب تمرین کنیم و امیدوارم بازیکنانم شرایط را درک کنند و بازی قدرتمندانه‌ای مقابل هنگ‌کنگ ارائه دهند. من آنها را باور دارم.»

نوبت اثبات
در مورد شجاع خلیل‌زاده که در 33سالگی فقط 8بازی ملی دارد

نکته ویژه ویکی‌پدیای شجاع خلیل‌زاده، تعداد مسابقات ملی اوست؛ فقط 8بازی! این تعداد بازی برای یکی از سرشناس‌ترین و بهترین مدافعان یک دهه گذشته فوتبال ایران آمار بسیار پایینی به شمار می‌آید. داریم در مورد مدافعی با فیزیک خوب و جسارت بالا حرف می‌زنیم؛ کسی که یکی از ستون‌های پرسپولیس بود و با این تیم به قهرمانی‌های متعدد دست یافت. او اما در فوتبال ملی هرگز خوش‌اقبال نبود. کارلوس کی‌روش در طول سال‌های طولانی حضورش در تیم ملی هیچ‌گاه به شجاع روی خوش نشان نداد. او حتی بازیکنی در حد روزبه چشمی را هم به خلیل‌زاده ترجیح می‌داد. در آن دوران خیلی شایعه شد که خلیل‌زاده در لیست سیاه تیم ملی قرار دارد و بعضی‌ها حتی عدم‌دعوت از او را به اراده فدراسیون فوتبال ربط دادند. در نقطه مقابل گروهی از منتقدان هم عقیده داشتند مشکل شجاع، خلق‌وخوی تند اوست و اینکه مدام در زمین با داور و بازیکنان حریف درگیر می‌شود، می‌تواند برای تیم ملی هزینه‌های غیرقابل جبرانی به همراه بیاورد.
هرچه بود اما سال‌های جوانی خلیل‌زاده در حسرت پوشیدن پیراهن تیم ملی طی شد. شگفت‌انگیز اینکه حتی بعد از جدایی کی‌روش و حضور مارک ویلموتس روی نیمکت تیم ملی هم طلسم برای این بازیکن نشکست و او به تیم ملی دعوت نشد. با این حال دوران دراگان اسکوچیچ فرق می‌کند و به‌نظر می‌رسد این مربی حساب ویژه‌ای روی مدافع الریان باز کرده است. حالا و در مسابقاتی که عملکرد بی‌نقص دفاعی برای تیم ملی از نان شب هم واجب‌تر است، شجاع 33ساله فرصت ابراز لیاقت پیدا کرده است. او باید نشان بدهد مربیان قبلی در موردش اشتباه می‌کردند و شایستگی پوشیدن پیراهن تیم اول ایران را داشته است. خلیل‌زاده که بعد از جدایی از پرسپولیس در حوزه باشگاهی روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشته، در بحرین باید همه‌‌چیز را از یاد ببرد و با تمرکز بالا در زمین حاضر شود. همچنین فراموش نکنیم هر درگیری بی‌ربط و هر کارت زرد بیهوده‌ای که این بازیکن دریافت کند، در حکم تأیید تفکرات کی‌روش و ویلموتس خواهد بود. پس سالم و بی‌حاشیه بجنگ و خودت را ثابت کن!

مبارزه برای برند
آنچه کی‌روش داشت و امیدواریم اسکوچیچ هم داشته باشد
بهروز رسایلی- خبرنگار

از امروز مسابقات تیم ملی در مرحله انتخابی جام‌جهانی2022 شروع می‌شود؛ رقابت‌هایی که برای هواداران فوتبال در ایران اهمیت بسیار زیادی دارد. همه ما از صمیم قلب امیدواریم تیم کشورمان با اقتدار راهی دور بعد شود و در مرحله نهایی جام‌جهانی حاضر باشد. تصور اینکه دوباره استرس قرعه‌کشی جام‌جهانی را داشته باشیم و با یک تیم سید اولی دیداری کاملا جدی برگزار کنیم، بسیار شورانگیز است. پس خیلی خیلی حیف خواهد بود اگر رؤیای جام‌جهانی قطر را در همین مرحله بر باد بدهیم.
 با این همه، در کنار تمام ایرانیان، این مسابقات در زندگی دراگان اسکوچیچ کروات هم نقشی حیاتی دارد؛ مردی که با موفقیت در تیم ملی می‌تواند سطحش را تکان بدهد و از تیم‌های متوسط باشگاهی در ایران و امارات، گام به پله‌های بالاتری بگذارد. واقعیت آن است که یک تیم فوتبال برای کسب موفقیت علاوه بر بازیکنان ماهر و مشتاق، به سرمربی پرانگیزه هم نیاز دارد؛ کسی که اعتیاد به موفقیت داشته باشد و با همه توان برای اسم و رسم خودش بجنگد. می‌شود اسمش را گذاشت «مبارزه برای برند»؛ این چیزی است که نیاز داریم از اسکوچیچ ببینیم.

   کی‌روش برای اسمش می‌جنگید
کارلوس کی‌روش هر عیب و ایرادی که داشت، برای اسم خودش ارزش قائل بود. اصلا انگار استراتژی مربی پرتغالی این بود که برای خودش دشمن بتراشد و برای غلبه بر همین دشمن، با انگیزه و اشتیاق بیشتری کار کند. او به‌معنای واقعی کلمه یک «جنگجو» بود. آشکارترین شمایل از این خصلت کی‌روش را در بازی آخر مقدماتی جام‌جهانی 2014برابر کره‌جنوبی دیدیم؛ همان داستان مشت گره کرده. کارلوس شاید کمی زیادی فرصت‌طلب بود و شاید بتوان انتقادات فنی و غیرفنی زیادی از سبک کارش مطرح کرد، اما دلش نمی‌خواست در هیچ مسابقه‌ای بازنده باشد؛ چنین خصلتی حتما به مجموعه هم کمک می‌کند. شما حتی اگر کارمند یک شرکت ساده هم باشید و در دفاع از اسم و برند خودتان نهایت تلاش‌تان را به‌کار بگیرید، در نهایت شرکت هم از این ویژگی سود خواهد برد. الحق که طی دوران حضور مربی پرتغالی در ایران همین اتفاق رخ داد و برتری‌جویی او به سود تیم کشورمان تمام شد.

   بی‌رگ مثل ویلموتس
بدشانسی بزرگ همین بود؛ اینکه بعد از یک مربی پرتب و تاب، نوبت به حضور آدمی روی نیمکت تیم ملی رسید که اصلا انگار رگ و ریشه نداشت. غیرت حرفه‌ای مارک ویلموتس در حد صفر بود. او فقط آمده بود که از صدقه سر مدیران ناشی فوتبال ایران، پول کلانش را با کمترین زحمت به جیب بزند و برود.
 اصلا هم برای این آدم مهم نبود که وجهه‌اش در این حرفه خراب شود و شاید مشتریان بعدی با تردید بیشتری سراغ او بروند. گفته می‌شود ویلموتس حتی پیش از بازی رفت با عراق قراردادش را فسخ کرده بود و آن روز فقط برای رفع تکلیف روی نیمکت تیم ملی نشست. کاش اصلا او به ورزشگاه نمی‌آمد و همین وحید هاشمیان کار را اداره می‌کرد. در این صورت لااقل وحید آنقدر دغدغه داشت که مسعود شجاعی یک کارته را بعد از 10خطا بیرون بکشد و مانع از اخراج او شود. فقط کافی بود یک امتیاز از عراق می‌گرفتیم تا امروز این همه دردسر نداشته باشیم.

   اسکوچیچ چه‌کاره است؟
حالا نوبت دراگان اسکوچیچ شده و عمیقا دوست داریم او در این زمینه آدمی شبیه کی‌روش باشد. مقصودمان دعوا راه انداختن با زمین و زمان نیست؛ فقط کاش اسکوچیچ برای اسم و اعتبار حرفه‌ای خودش آنقدر ارزش قائل باشد که با 6دانگ وجود در راه کسب موفقیت بجنگد. آنالیزهای بیشتر، استراحت کمتر، تمرکز بالاتر و تزریق شور و جنگجویی به تک‌تک اعضای تیم، چیزی است که از اسکوچیچ می‌خواهیم. این مربی باید نشان بدهد همه کسانی که روز اول انتخابش او را به سخره گرفتند اشتباه می‌کردند. او باید ثابت کند مصاحبه‌های تند امثال فرهاد مجیدی، علیرضا منصوریان و... در مذمت این انتصاب، عجولانه و اشتباه بود. کاش اسکوچیچ روسفید از منامه برگردد که امروز موفقیت او به‌معنای کامیابی فوتبال ایران است.




 

نظر شما