شناسهٔ خبر: 4741554 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

وقتی نومحافظه‌کاران در موضوع ایران «کاسه داغتر از آش» می‌شوند!

طرح نظارت کنگره آمریکا بر توافق هسته‌ای ایران ـ‌ که به تازگی در کمیته روابط خارجی سنا به تصویب رسید ـ سبب درگرفتن بحث‌های فراوانی در داخل و خارج از آمریکا شده است. در این میان، هرچند اصلاحات انجام شده روی طرح مذکور حتی از سوی لابی صهونیستی آمریکا نیز ‌پذیرفته شده، برخی سناتورهای جمهوری‌خواه از آیپک هم تند‌تر شده و خواستار تشدید لحن این طرح هستند.

صاحب‌خبر -
وقتی نومحافظه‌کاران در موضوع ایران «کاسه داغتر از آش» می‌شوند!طرح نظارت کنگره آمریکا بر توافق هسته‌ای ایران ـ‌ که به تازگی در کمیته روابط خارجی سنا به تصویب رسید ـ سبب درگرفتن بحث‌های فراوانی در داخل و خارج از آمریکا شده است. در این میان، هرچند اصلاحات انجام شده روی طرح مذکور حتی از سوی لابی صهونیستی آمریکا نیز ‌پذیرفته شده، برخی سناتورهای جمهوری‌خواه از آیپک هم تند‌تر شده و خواستار تشدید لحن این طرح هستند.

به گزارش «تابناک»، سایت نشریه آمریکایی «نیشن» در مطلبی به بررسی موافقان و مخالفان طرح نظارت کنگره آمریکا بر توافق هسته‌ای ایران پرداخته و می‌نویسد، در میان اعضای کنگره، شکاف جالب توجهی در موضوع طرح مذکور پدید آمده است.

طرحی که هفته گذشته در کمیته روابط خارجی سنا به تصویب رسید و اکنون با نام طرح «کورکر- کاردین» شناخته می‌شود، نسخه اصلاح شده طرح اولیه‌ای است که توسط سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا ارائه شده بود. کورکر و کاردین با اصلاح بخش‌هایی از این طرح، توانستند شماری از دموکرات‌ها را نیز با خود همراه کنند و افزون بر این، به نظر می‌رسد کاخ سفید نیز تهدید وتوی خود را دیگر در این زمینه مطرح نمی‌کند.

با ‌وجود این، اکنون جمهوری‌خواهان تندرو در کنگره قصد دارند با انجام اصلاحاتی جدید در طرح مذکور، آن را به نحوی تغییر دهند که در عمل، سبب مخالفت کاخ سفید و مطرح شدن گزینه وتو از سوی رئیس جمهور خواهد شد. در محور این تلاش‌ها، سناتور تام کاتن است که به تازگی به واسطه تهیه نامه‌ای از سوی جمهوری خواهان برای رهبران ایران نامش بر سر زبان‌ها افتاد.

اما نکته جالب اینجاست که در حال حاضر، حتی لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) نیز از طرح کورکر- کاردین در وضعیت موجود آن حمایت می‌کند. البته استدلال آیپک این است که تصویب طرح مذکور، گام نخست مناسبی خواهد بود و این فرصت را فراهم خواهد کرد که تا وقتی توافق نهایی هسته‌ای با ایران برای تصویب به کنگره ارائه می‌شود، بتوان با سناتورهای دموکرات لابی کرده و آن‌ها را به عدم تصویب توافق ترغیب کرد.

به این ترتیب، می‌توان گفت اوضاع اکنون به گونه‌ای شده که لابی آیپک در مقابل نومحافظه‌کاران آمریکایی قرار گرفته است؛ هر چه باشد، تام کاتن جوان دست پرورده بیل کریستول، نومحافظه‌کار سر‌شناس آمریکایی است. کریستول در مطلبی که به تازگی در «ویکلی استاندارد» منتشر کرد، توافق هسته‌ای با ایران را زیر سؤال برد و از کورکر و آیپک به دلیل حمایت از طرح جدید انتقاد کرد.

وی در این مطلب ضمن بیان اینکه باید در لثه‌های طرح مذکور دندان کاشته شود، استدلال کرد، ‌این تنها راه برای جلوگیری از جنگ‌های آتی در خاورمیانه است. باید اشاره کرد که کریستول و کاتن اصولاً با هر گونه توافق‌ با ایران مخالفند و بحث بر رسیدن به یک «توافق بهتر» نیست. کاتن پیشتر گزینه بدیل خود برای توافق با ایران را نیز شرح داده و اشاره کرده ‌که به نظر وی، حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران آسان و سریع خواهد بود!

البته این روند تنها محدود به کاتن نیست و برخی دیگر از چهره‌های نومحافظه‌کار نیز خواستار انجام اصلاحاتی در طرح شده‌اند که تصویب آن را مسأله‌ساز می‌کند. برای نومحافظه‌کاران، مهم‌ترین مسأله طرح کورکر ـ کاردین این است که دموکرات‌ها نیز با آن همراه هستند. از دید آن‌ها، اصولاً هر موضوعی که دموکرات‌ها با آن همراه شوند نباید پیش برده شده و به تصویب برسد.

به این ترتیب، می‌توان گفت که در موضوع توافق هسته‌ای با ایران، این روز‌ها نومحافظه‌کاران به گونه‌ای «کاسه داغ‌تر از آش» شده و به مخالفت با طرح می‌پردازند که نماینده اصلی منافع رژیم اسرائیل در آمریکا، یعنی آیپک نیز به همراهی با آن راضی شده است!

نظر شما